1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

Stäng meddelande

Hur kan nån välja att bo i Sverige?

Tråd startad i 'Hälsoresan' av Jappe, 9 September 2012.

1. Jappe

Jappe FD. HBK Medlem 2017

Kommun:
    Orust
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    661
    Tittar man söderut så är ju befolkningstätheten mycket större än i Sverige och det måste ju finnas en orsak till detta! Kan det vara klimatet?

Jappe

hjonzon gillar detta.
  2. Sonic

Sonic HBK Medlem

Kommun:
    Ekerö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9209
    Sv: Hur faen kan nån välja att bo i Sverige?

Nativiteten!!
    svårt att hitta i mörkret....

Bosse

Peking och Jappe gillar detta.
  3. Ice-Man

Ice-Man Guest

Ja, det måste vara det bistra klimatet... Jag fattar inte ens varför jag bor kvar här, 16-30 grader passar mig rätt bra - då trivs jag. Antar att det är av födsel och ohejdad vana som jag bor kvar. Jobb, familj och vänner kan ju oxå ha "viss" inverkan...

Men hav förtöstan Jappe, det ordnar sig snart med klimatet om man ska lyssna på förståsigpåarna, du vet - den globala uppvärmningen :)

stefan l gillar detta.
  4. StorDansk

StorDansk HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    6960

Du får fortfarande vara med i HBK även om du emigrerar Jappe! :)

5. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172

Hav förtröstan, på bronsåldern för ca 3000 år sedan hade Orust medelhavsklimat, ett klimat som kan vara här redan om några generationer.

Kanske lite sent för oss men för våra barnbarns banbarns barnbarn en realitet.

6. LasseG

LasseG HBK Medlem

Kommun:
    Norrtälje
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    7926

Barnbarn. ;)

7. aake

aake HBK Medlem

Kommun:
    Krokom
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1270

Dagens befolkningsstruktur avspeglar till stor del gårdagens odlingsbetingelser. Någon enkel nord-syd relation är det f.ö. inte, befolkningstätheten i Sahara är som du vet långt mindre än i subarktis.

I ett globalt perspektiv hotas många länder nära ekvatorn av svåra problem relaterade till befolkningsökning, växande megastäder, vattenbrist, negativa miljöeffekter och inte minst av klimatförändringar.

Låt mig rekommendera "The new north. The world in 2050" av Laurence Smith, ung och driftig geografiprofessor vid UCLA. Finns i pocket, mycket läsvärd!

aake

Senast ändrad: 10 September 2012
  8. Zingmark

Zingmark HBK Medlem

Kommun:
    Umeå
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9207

Numera är det väl ett fritt val var man vill bosätta sig i varje fall för oss som är EU medborgare. När jag började skolan var vi ca 7 millioner och nu har vi passerat 9 millioner, så fler och fler vill bo i vårt vackra land.
    Befinner mig nu i Paris en vacker stad med mycket att se på, men jag skulle inte vilja bosättande mig här. Friheten att komma och fara är för mig. Därför är några dagar här lämpligt. Snart åker jag hem till den vackra naturen med frisk luft och vatten.

Bosse o Gerd, -geva-, Starcadia och 7 andra gillar detta.
  9. Wizard

Wizard HBK Medlem

Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5342

Hur faen kan nån välja att bo i Sverige? -
    Just den frågan ställde sig lowelowe och tog konsekvenserna och flyttade till varmare trakter.
    :msn_thumbup::msn_thumbup::msn_thumbup:
    Snart väntar ett halvår i värmen.
    :)
    //W

kjellemona gillar detta.
  10. BredoMobil

BredoMobil HBK Medlem

Kommun:
    Danmark
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    7276
    Senast ändrad: 10 September 2012
  11. aake

aake HBK Medlem

Kommun:
    Krokom
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1270

Nå Jappe, eftersom du inte tycks reagera på mitt seriösa inlägg nr 7 får jag lov att skriva något mer personligt.

Vist kan man längta väl så svårt efter våren mot slutet av den långa vintern och därför har vi de senaste åren tillbringat en månad i en bergsby på Kreta från mitten av mars, visserligen med blandade känslor eftersom vi missar den fina vårvintern i Jämtland.

Uppe i de kretensiska bergen är det behagligt svalt under denna årstid, rik blomning och relativt gott om fåglar. Och inte alls den människoträngsel som råder efter kusterna.

Här en bild från en blomsteräng på knappt 1.000 m höjd den 15 april detta år. På bilden ser du vilda tulpaner, iris och någon orkidé.

IMG_3910 (Large).jpg

aake

Tuula & Bertil, pelbo och Jappe gillar detta.
  12. Los Suecos

Los Suecos HBK Redaktör

Kommun:
    Vannsätter - Altea
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3853

Själv har jag under halva mitt liv, bott på olika ställen runt om på vår jord. Nu med 30 års utlandserfarenhet uppskattar jag Sverige mer än någonsin och vi vistas mer och mer i vårt vackra och inte minst, fungerande land!

13. christer obbola

christer obbola FD. HBK Medlem 2016

Kommun:
    Umeå
    Medlemskap:
    2016
    HBK-Nr:
    9284

Ja det kan man undra.
    Själv bor jag i norra Sverige men jobbat mycket i Italien, dit åker jag när andan faller på. Sen är det skönt at komma hem.
    Tänk när jag går iland i Trelleborg då tycker jag att jag är hemma, bara 129 mil kvar:) Vänner från Italien som har besökt oss tycker det är fantastiskt att köra flera mil och inte se ett hus eller möta någon bil men som tur är är det frivilligt att flytta.:mh3:

Jappe, TO+GU och krinil gillar detta.
  14. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994

Selv har vi funnet vårt tilfluktsted når kroppene ikke tåler mer kulde - en liten farm langt ute i skogen (15 min kjøring fra mellomstor by :D og 20 fra flyplass begge deler på kysten) i Australia. Vinterklima der nede er som sommerklima i Sverige, men med noe mer regn :rolleyes:

De amerikanske og canadiske snowbirds kan sammenlignes med våre spania overvintrere. Våre reiser blir uten husbilen av forståelige grunner.

I Australia har vi et begrep grey nomades om eldre reisende med husbiler som noen ganger gjør et dagsverk - betalt eller ubetalt hjep på markeder, innhøsting, opprydding etter naturkatastrofer og annet.

Jappe och aake gillar detta.
  15. Los Suecos

Los Suecos HBK Redaktör

Kommun:
    Vannsätter - Altea
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3853

Skall erkännas att min livranson vad beträffar vinter och kyla, det fick jag redan i min uppväxt i norrland.

....... men resten, inte mycket som slår Sverige! Något som jag också mer och mer uppskattar är hur bra, lätt saker och ting fungerar i Sverige.

I mina ögon är Sverige det land som är mest medborgarvänligt, med minst byråkrati, som åtminstone jag känner till.

Bosse o Gerd, Maja, pelbo och 4 andra gillar detta.
  16. Gun&Ronny

Gun&Ronny HBK Medlem

Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4778

Hej
    Vi tog vårt pick o pack o lämnade Sverige 1 sep
    Efter Gorges du Verdon som var en hissnade färd
    Sitter vi sen några dar tillbaka någon mil från St Tropez 30* i skuggan.
    I morron lämnar vi Franska Rivieran o drar mot Spanien
    för vintern :D. Ha de

Gun&Ronny

Senast ändrad: 12 September 2012
    Roger&Lana och Wberger gillar detta.
  17. Ice-Man

Ice-Man Guest

Lyxlirare! Avundsjuk? Jag? Nääädå *gömmer mitt ansikte som är grönt av avund*!

Gun&Ronny gillar detta.
  18. F.d. 24356

F.d. 24356 Guest

Det är lätt att hitta saker som inte är bra i Sverige och listan börjar nästan alltid med vädret. Men man får en annan syn på Sverige när man bor i ett annat land, mycket av det som vi tar för givet i Sverige fungerar inte alls eller dåligt i andra länder och det först när man upptäcker det som man förstår alla fördelarna med tryggheten hemma.

Inte för att jag tänker flytta tillbaka jag trivs alldeles utmärkt men jag har fått en annan syn på vad Sverige bjuder sina medborgare på, så jag bara hålla med Los, till och med sådant man knappt märker fungerar bara.

Var i Sverige på besök i juli och fick till och med en annan syn på vädret, alla jag pratade med tyckte det var den sämsta sommaren på länge, men jag njöt av den svala sommaren och de befriande regnen efter en het torr vår i Italien, här är en sval regnig sommar något att längta efter när termometern står på 40 grader och gräset är snustorrt !

Det finns många Italienare som längtar till Sverige som beskrivs som ett mönsterland här, det finns till och med en internet site som kallas "Svedese Dentro" ungefär "svensk i själen" där alla fördelar med Sverige diskuteras och där många försöker hitta ett sätt att flytta till Sverige och en del gör det faktiskt också.

Så misströsta inte många längtar åt det andra hållet också.

Senast redigerad av en moderator: 12 September 2012
    Conny, A.Borg, Maja och 3 andra gillar detta.
  19. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172

Jag är säker på att de flesta utlänningar tycker likadant om Sverige, dvs borta bra men hemma bäst!

Senast ändrad: 12 September 2012
  20. Gert och Helen

Gert och Helen HBK Medlem

Kommun:
    Halmstad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9489

Det är trevligt att komma ut på en tur i Europa, men sen vill jag hem, till Sverige.
    Trivs alldeles ypperligt i vårt land. Skulle aldrig kunna flytta för gott.

Bosse o Gerd och maro gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.