• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur får man igång ström i 230-uttagen i en Hymer?

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Säkert jätteenkelt att få det att fungera men nu fricampar jag första gången och får ingen ström på 230-uttagen. Lampor och allt annat i övrigt fungerar. Har sökt efter någon knapp/funktion att kicka igång invertern men den rackarns är tyst.

Säkringarna i EBL verkar hela.

Hymer ML-T 2017.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Elcykelladdare behöver inte någon stor inverter drar 100-200W, däremot bör man använda rensinus annars blir det problem med elektroniken,detta gäller framför allt eltandborste.
Det fick jag lära mig den hårda vägen! Tandborsten skulle laddas ,köpte en inverter på Biltema .Glad ihågen kopplade in den, pyttsan fick skaffa mig en ny tandborste och invertern ut ur bilen. Nu blir det batteridrivet när vi är ute längre tid
Tommy
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Exempel på prylar som med fördel körs på 230V och som ofta används korta stunder.

- Hårfön
- Kaffekokare

”Kan man lösa detta utan 230V?”
Svar: ”Självklart, men det tar lite längre tid och är ibland aningen mer obekvämt”.

Andra saker som med fördel körs på 230V men som körs över aningen längre tid:

- Laddare till elcykel
- Laddare till elsparkcykel

Har man möjlighet och ekonomi för att montera bra solceller, komplettera med ett eller 2 extra bodelbatterier är en Inverter 12V / 230V ett bra tillbehör.

// Niklas

El cykel kräver ingen 230v elr inverter. Själv har jag 2st 12v -36v omformare för att ladda min cykel batterier. Passar en mängd olika typer fatbike, ecoride, Orion mm mm. Dessa laddare är anpassade till cykelbatterier. Självklart solceller som komplement
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Elcyklar kräver 230 skulle jag vilja säga, annars får du ha en mycket stor solcellsanläggning och en riktigt stor och framförallt dyr inverter. Det priset kan nog räcka till många nätter med el från stolpe på ställplats eller rent av camping.
Kan det gå att ladda ett cykelbatteri på 36V med inverter under körning?
Vid stillastående utan hjälp från bilens generator vågar jag mig inte på.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, håller med wberger om 12voltsgrejor men vi använder en maskin för hjärtverksamhet och tyvärr har utvecklingen inte kommit så långt än, den maskinen tar 90vatt så för att köra den konstant över natt behöver jag fylla hela förarutrymmet med batterier, inte att tänka på för vår del, ha en bra höst
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Invertern får inte vara kopplad till ditt 230v nät i husbilen. 230 voltsintaget som sitter på utsidan blir då strömförande (hankontakt) livsfarligt.. Invertern får endast vara kopplad till separat uttag som ej är inkpplat på ditt 230volts nät.
Oftast sitter det ett uttag på invertern.
se tidigare inläggs bild.
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Varför ladda mobilen med ström frän inverten. 12 volt till 230 volt till 5 volt. Vansinne. Skaffa en enkel laddare till mobilen avsedd för 12 volt. Sätt den i cigguttaget. Då kan ni ha den igång alltid.
 
Toppen