• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gas eller 12 volt då man kör?

Piakron

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Bromölla
HBK-Nr
14205
Medlemskap
2021
Har en fråga? Vilket är bäst, gas eller 12 volt på kyl/frys då du kör??? Vi har testat både och, men är rädd att 12 volt laddar ur bodelsbatteriet då vi kör?? Har en Kabe 750 -09, bodelsbatteriet går ner till 12,1 ....det har även hänt att det har varnats att det varit för lite V. Varför gör det så??
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Gas eller 12 volt då man kör?

Bredomobil har lagt in en bild (förra veckan?) hur det kan gå på en mack, inte trevligt.

Vi slarvar nog också ibland men som tur är har vi kylskåpet på andra sidan mot var tanklocket sitter.

Nu gällde detta bara vårt kylskåp så det är ju bara att trycka på en knapp innan man går ut och trycka igen när man tankat färdigt. Har aldrig behövt köra med värmen igång, inte ens på vintern.

Öppen låga är direkt farligt på bensinmackar. Även mobiltelefoner också faktiskt men det tycks ingen bry sig om
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Gas eller 12 volt då man kör?

Självklart kör man med krocksensor om man använder gasol under färd. Ex Trumas Mono- eller Doucontrol CS. Jag tror det är lag på det, i vart fall på nyare bilar. Den stänger av gasolen direkt efter huvudkran vid krock. Har man dessutom krocksensor i kombination med slangbrottsventil ger det ytterligare säkerhet. Sedan låter man givetvis Bilprovning eller motsvarande provtrycka systemet vid varje besiktning. Rätt använd gasol är en effektiv och säker energikälla.

Gasoldriften ger ex den i särklass effektivaste kylan i ett absorptionskylskåp. Kör några dagar på 12 V exempelvis på Balkan, så är pilsnern ljummen hela tiden.

Kan man kyla ner skåpet med 230V med jämna mellanrum, håller 12V kylan hyggligt en tid, beroende på tid, körsätt, väder och vind. Har det väl tappat sugen är det dock svårt att sänka temperaturen i skåpet med enbart 12V, särskilt under färd. Förutom att 12V-patronen i ett absorptionsskåp är ganska ineffektiv, försämrar ofta fartvinden den skorstenseffekt som kylskåpets ventilation är så beroende av.

Vill man köra mycket på 12V, bör man ha ett kompressorkylskåp.

:-/<rister

Jag tror du har något fel på ditt kylskåp som inte håller kylan på 12 v.
Vårat är ett Dometic 2 år gammalt.
Vi använder automatiken som jag tidigare skrev, så det är alltid på 12 v när vi kör.
Vi kör ned till Kroatien varje sommar på 12 v och ölen är iskalla. Även det som ligger i frysfacket är fruset trots att det har varit +35 grader hela dagen.

JOE
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Gas eller 12 volt då man kör?

Jag tror du har något fel på ditt kylskåp som inte håller kylan på 12 v.
Vårat är ett Dometic 2 år gammalt.
Vi använder automatiken som jag tidigare skrev, så det är alltid på 12 v när vi kör.
Vi kör ned till Kroatien varje sommar på 12 v och ölen är iskalla. Även det som ligger i frysfacket är fruset trots att det har varit +35 grader hela dagen.

JOE

Kan bara hålla med Joe. Gjorde samma resa, vid färjeöverfarter flyttas kylklamparna från frysen till kylen för att ytterligare hålla ner temperaturen.
Har också ett två år gammalt Dometic dock utan AES så vi får ändra källa manuellt.
12V eller 220V verkar inte göra någon större skillnad (om ens någon) i vårt skåp.

Peter :)
 
Senast ändrad:
Toppen