• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas höst- och vinterresa 2019 - 20

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 93 måndag 27 jan

Jag lämnade campingen norr om Sidi Ifni efter de vanliga arbetena med vattnet.

Kör först in till centrum, för att köpa frukt. Sedan fortsätter jag söderut utefter kusten. Det är ett vacker och omväxlande landskap. Men mycket sten. Vägen är nu smalare. Det går fortfarande att mötas, utan problem.

Sidi Ifni södra 005.JPGSidi Ifni södra 007.JPG

Även vägen är omväxlande. Med branta backar, kurvor och hårnålskurvor.

Sidi Ifni södra 007.JPGSidi Ifni södra 012.JPG

Vid lunchtid ser jag några HB står en bit bort ifrån vägen. Kör fram och samtalar en stund med dessa engelsmän. Som är här för att surfa. (SUP:a, som det egentligen heter).

Efter som vågorna inte var tillräckligt höga mitt på dagen så hade de tid att spendera på mig.
De sover inte vid kusten utan åker tillbaka till Sidi Ifni och sover på gatan. En marockansk surfare kan få ett särskilt tillstånd utskrivet, på papper, att hen kan få sova vid havet. Så det är väl inte så lämpligt att jag gör det.

Sidi Ifni södra 016.JPGSidi Ifni södra 017.JPG

Efter lunch går jag ut med kameran. För att se på grabbarna är ute i havet.
Sidi Ifni södra 019.JPGSidi Ifni södra 023.JPG

Den ena engelsmannen säger att om ca sex km så är vägen inte lämplig för våra bilar. Asfalten upphör och vägen blir smalare. Så skall du söderut så är det bättre att åka tillbaka till Sidi Ifni och ta vägen mot Guelmin istället.

Bredvid surfarnas parkering finns det två enkla bostäder.

Sidi Ifni södra 026.JPGSidi Ifni södra 027.JPG

Jag fortsätter söderut för att se efter hur vägen är. Vissa gillar att bo enskilt.

Sidi Ifni södra 030.JPGSidi Ifni södra 032.JPG

Bilden till höger visar hur vägen ser ut efter att asfalten har upphört, ca 45 km söder om Sidi Ifni. Jag kör högst en km på denna väg innan jag vänder. Vilket inte är gjort i en handvändning med 8,8 meter lång bil. Många omtag blir det för att inte riskera att köra ut för långt i den lösa sanden och kanske fastna.

På tillbakavägen ser jag att jag kommer att få ett möte. Så jag stannar i god tid på en bredare del, för att invänta lastbilen. De vinkar till tack vid själva mötet.

Sidi Ifni södra 044.JPGSidi Ifni södra 047.JPG

På tillbakavägen svänger jag vid denna skylt, för att ta mig till havet. Det blir en grus- och stenväg. Kör fram till en Mosque. För här står jag väl "tryggt"??!!

Sidi Ifni södra 048.JPGSidi Ifni södra 060.JPG

Det visar sig vara väldigt svårt att gå ned till sandstranden, så jag avstår.

Sidi Ifni södra 055.JPGSidi Ifni södra 057.JPG

Det var en "spökstad" som jag hade kommit fram till. En massa halvfärdiga hus.

Sidi Ifni södra 068.JPGSidi Ifni södra 074.JPG
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 93 del två

Eftersom jag endast kan publicera 20 bilder per inlägg så blir det nu en fortsättning på dagen.

Jag tänker inte sova vid Mosquen. Utan köra tillbaka till Sidi Ifni.

Ibland är det svårt att tyda vägskyltarna.

Sidi Ifni södra 046.JPG Sidi Ifni södra 086.JPG

En del verkar vara rädda av sig. Eftersom de omgärdar sina villor med en hög mur.
Vackert landskap utefter vägen. HB:n tar jag med för att visa storleksproportionerna.

Sidi Ifni södra 091.JPG Sidi Ifni södra 094.JPG

Sidi Ifni södra 090.JPG Sidi Ifni södra 088.JPG

Kör in till centrum av Sidi Ifni och parkerar på den stora grusplanen, som även är en ändhållplats för lokalbussarna samt en del av en landningsbana för flyget.

Sidi Ifni södra 095.JPG Sidi Ifni södra 096.JPG

Stor öppen yta. Till skillnad från att stå ihop-klämd på en camping. Plåtisarna lämnade platsen innan mörkret kom. Bilen längst till vänster intresserar mig. En stor och hög MAN. Bra frigångshöjd!

Sidi Ifni södra 100.JPG Sidi Ifni södra 101.JPG

Kartan på långsidan av bilen visar färdvägen. Starten är i Australien med färja över till Sydkorea, färja till Vladiovostock (?) i Ryssland sen Monguliet, Kazakstan, Ukrina, Baltikum, Finland, Nordkap i Norge, Sverige och ner genom EU till Marocko.

Hoppas att jag får en möjlighet att tala med folket ifrån Australien.

Jag går ut en sväng. Till en camping inne i stan. Inte en ledig tomt. två Tyskreggade och resten Franskreggade. Går tillbaka in till centrum för en kopp the med mynta och mycket socker samt en smördegsbakelse med kolafyllning och en chokladbit.

Sen em hemma ser jag två personer som går in i den stora HB:n. Jag vill ju inte "hänga på låset" så jag avvaktar.

Vid 18,45 går jag ut för att fota solnedgången. Är lite tidig så jag "hänger" mellan våra bilar så att de kan se mig från sitt fönster. Vid 19 -tiden går solen ner.

Sidi Ifni södra 110.JPG Sidi Ifni södra 117.JPG

Nu går jag fram till deras bil och säger vid det öppnade fönstret: Hej, jag är er granne. Har ni tid en stund?

Mannen kommer ut och vi samtalar en lång stund. Jag frågar hur länge de har varit på väg och om de har varit några svårigheter.

Först körde de i ett år i Australien, bl.a. i öknen. Där fick de använda vinschen några gånger efter att de hade fastnat. Men annars inga problem.

Från att de lämnade Australien så har de varit på resande hjul i två år. P.g.a av att mannen är över 60 år så får han inte köra i Kina, därför var de tvungna att ta en färja från Sydkorea till Ryssland. Inga svårigheter att köra i Ryssland.

Nu skall de vända norrut igen. Får att låta transportera HB:n ifrån Belgien till Australien och själva flyga till Island och sen hem.

Det blev en trevlig pratstund.

Körde 9,2 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Guelmin Marjane 025.JPG Dag 94

Natten har varit lugn här på den stor parkeringsplatsen. Kostade 4 DM.

På morgonen tar jag en skräpkartong med mig ut på en promenad. Hittar inge papperskorg eller container att lägga skräpet i. Så det fick komma med hem igen. Inte konstigt att jag ser så mycket skräp överallt - när det inte finns papperskorgar.

Jag kan inte bara släppa skräpet på marken. Visserligen skall man ta seden dit man kommer. Men här sätter jag en gräns.

Kör mot Guelmin. Fint landskap. Grönt, mycket kaktusar, höga berg, serpentinvägar med skarpa kurvor. Vägen är bra. Två lastbilar kan mötas på asfalten. Men ibland saknas vägräcken.

Guelmin Marjane 001.JPGGuelmin Marjane 004.JPG

Det är lite drygt 5 mil från Sidi Ifni till Guelmin,

Guelmin Marjane 003.JPGGuelmin Marjane 011.JPG

Funderar på om man kan skörda dessa kaktusar. Skall googla men det har ännu inte blivit av. Dessutom får jag bara fram googel med fransk text, tyvärr.

Kör på en bra väg. Verkar vara så att den har blivit rakare genom att de värsta hårnålskurvorna har tagits bort genom att berg har sprängts.

Till slut kommer jag fram till en arbetsplats och får köra på en sten-väg.

Guelmin Marjane 014.JPGGuelmin Marjane 015.JPG

Den norra entrén till Guelmin. En trevlig markering.

Guelmin Marjane 018.JPG

Har bestämt mig för att åka till den stora butikskedjan Marjane för att handla.
Får snurra runt lite i stan innan jag hittar fram. Gps:en funkar bara i EU. Mobilen bara när routern är inkopplad när jag står stilla. Butiken ligger utanför stan. Jag uppskattar att det är i östra eller ostsydost om densamma.

När jag kommer fram är det hög / sen tid för fm mellis. Bästa att äta lite innan jag går in i butiken.

Ser att utanför butikens parkeringsplats står det några HB på en jättestor grusplan. Skall gå dit och kola efter inköpet.

Guelmin Marjane 020.JPGGuelmin Marjane 029.JPG

På den stora grusplanen har jag nu parkerat för natten. Går och pratar med några tyskar. Ingen police har varit här och haft synpunkter.

Guelmin Marjane 026.JPG

Här är det gått om plats. Tar fram min solstol mm för att kunna njuta av det fina och varma vädret på em 25 +++ grader i skuggan
Guelmin Marjane 027.JPG

Guelmin Marjane 030.JPGGuelmin Marjane 032.JPG

Körde 6,1 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
I Guelmin är det stor marknad varje lördag på förmiddagen, den är fantastisk, missa inte den. Allt från kameler till grönsaker finns att köpa. Eva o Beppe

Hej Vidaliv!

Tack för tipset. Har iofs lämnat stan men åker den vägen norrut igen, så småningom.

För 37 år sedan var äldsta sonen och jag där, på marknaden. Då var kamelerna billiga men jag köpte naturligtvis ingen.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Det är viktiga filmer att se. En del hemskheter förekommer.

Även TV 4 uppmärksammar befrielsen av förintelseläger.

cleardot.gif

Hitlers dödsdömda svenskar del 1 - Världen måste få veta!, säsong 1

Här är länken till vad storföretagsdirektörer gjorde i Polen

www.va.se/nyheter/2015/01/27/direktorerna-som-trotsade-nazisterna/
cleardot.gif


Jag kan inte se detta eftersom jag är i Marocko. Hur det är i EU vet jag ej. Men naturligtvis går det i Sverige.
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 95 onsdag 29 jan

Min avsikt är att publicera två bilder bredvid varandra.
Ibland / ofta går det. Men inte alltid. Jag har varit i kontakt med Admin. De svarar att det beror på format och om man använder tel eller dator mm mm

Men jag använder samma laptop och format hela tiden. Så jag vet inte vad som händer. Min datakunskap räcker inte till.
-----------------------------------

Jag lämnar Guelmin tidigt, sisådär vid 8,30 - tiden för då har det äntligen blivit ljust.

Igår kväll googlade jag lite på karta Guelmin. För att se hur jag skall köra. Skall tydligen ta vänster vid första rondellen.

Men när jag kommer fram ser jag inga vägskyltar. Så jag kör ett varv runt rondellen. Men hittar ingen vägskylt. Kommer ihåg att nångånstans i stan har jag sett en relevant skylt. Så jag kör in till stan. Lite grann för att kolla läget.

Misstänker jag skulle köra vänster i första rondellen men är ju även lite nyfiken på stan, som jag körde igen i går.

Som vanligt är det mycket trafik. Vid ett tillfälle står en lastbil och lastar av något, där jag skall köra. Bredvid, på andra sidan gatan står en personbil (Pb1), med några människor i, parkerad. Jag kör fram så långt som det går. Stannar min HB och vinkar till kvinnan i Pb 1 att hon måste köra fram, för att jag skall kunna köra vidare. Hon kör fram någon meter. Men det räcker ej för mig. Nu kommer en ny Pb 1 bakom kvinnas bil och tutar. Ingen reaktion. Mera tutande. Det kommer även bilar bakom mig. Som naturligtvis hjälper till med tutandet.

Ja, nu måste ju kvinnan inse att det gäller att köra fram ytterligare några meter för att jag inte skall blockera vägen, tillsammans med henne. Så när det kanske har gått fem min så är det fritt fram igen.

Ingen större skada skedd! Bara en massa irritation från andra Pb1. Jag är kolugn. Jag har all tid i världen. Sitter ju bra i mitt hem. Det tog ju inte så lång tid att jag stängde av motorn och satte på en kopp the.

Nåväl, jag kör vidare. Men vägskyltar är inte Marockos starka sida. Så det blir lite sightsing med solen som riktmärke. Men den väg som jag valde i en rondell blev till slut fel, trots att det var rätt riktning i förhållande till solen.

Så jag vänder om och kör in i stan igen. Denna gång utan några stopp. Kör in i city och följer skylten till butiken Marjane för att komma till den där rondellen som jag körde runt i tidigare.

Så nu är jag på rätt spår.

Det är en fin väg med vackert landskap på sidorna. Ibland lite grönt men mest brunaktigt sten och sand.

På väg till El Ouatin 001.JPG På väg till El Ouatin 004.JPG

Vägen är bra de första milen efter Guelmin. Två filer, två lastbilar kan mötas utan problem. Men nu skall det bli fyra filer, två i varje riktning. Blir väl klart om något / några år.

Många sådana här tunnlar, för vatten vid översvämning, byggs.

På väg till El Ouatin 012.JPG

Det byggs hela tiden, ny väg. Ingen rastplats ser på denna väg, eller att jag kan köra ut i terängen. Så jag får tillverka min alldeles egen rastplats för fm - mellis.

På väg till El Ouatin 007.JPG På väg till El Ouatin 008.JPG

Som ni kanske ser så har jag kört av den nya vägen och in på den gamla vägen, som är avstängd. Jag tycker att det är en alldeles utmärkt plats att stå på för mitt fm - the.

Men det är det inte alla som tycker. När jag sitter vid dinetten med mitt the och smörgås kommer en liten skåpbil och kör in framför mig. En gubbe talar i telefon. Bilen vänder och åker därifrån.

Sen kommer en ung arbetare fram och visar sig i vindrutan. jag tar min thekopp i höger hand och smörgås i vänster hand och går ut.

Denne arbetare tilltalar mig på engelska, till min förvåning. Han säger att jag inte får parkera här. Jag visar min thekopp och säger att jag skall bara stå i fem min. Då är allt ok, säger han och går och sätter sig på avspärrningen. Förmodligen skall han avvakta att jag verkligen åker.

Man skall ju ta seden dit man kommer. Så mina fem minuter blev nog snarare femton. Men han satt tålmodigt och väntade. Sen när jag startade motorn så gick han ut i vägbanan för att kolla så att inga bilar kom körande när jag skulle lämna min tillfälliga rastplats. Mycket omtänksamt av honom, även om jag naturligtvis hade kunnat klara av det själv. Så vi vinkade farväl till varandra, när jag körde ut på vägen igen.

Vacker och omväxlande landskap.

På väg till El Ouatin 003.JPG

Efter kanske fem mil från Guelmin blev vägen kraftigt försämrad. Verkligen i behov av upprustning. Vid några tillfällen, med lastbilsmöten, så var jag tvungen att gå ut med högerhjulen i gruset utanför asfalten. Då gäller det att "lyfta av" foten och ibland t.o.m bromsa en aning innan mötet.

På väg till El Ouatin 013.JPG

Förmodligen så la de bara på några enstaka cm asfalt förr i tiden, eftersom den har brytits sönder i högerkanten. Jag står stilla här, eftersom jag hade hört något konstigt, högt, ljud bakifrån för någon min sedan. Det var en flaska som hade hoppat ned ifrån pentryt till golvet. Som tur var så gick den inte sönder.

Fint påkostat murat vägräcke. Kanske lite svårt att se p.g.a motljus.

På väg till El Ouatin 021.JPG

Hela vägen mellan Guelmin och Tan-Tan är under uppbyggnad till två filer i varje riktning med avskiljande mittremsa. Det kommer att bli "guld" om några år.

Huvudentrén till Tan-Tan, norr ifrån.

På väg till El Ouatin 023.JPG

Jag kör in i Tan-Tan. Dåligt med vägskyltar - så det blir lite hit och dit. Har ju inte varit här förut så det gör inget att köra lite fel.

Vid den här bilden kör jag först till vänster, eftersom solen säger det. Vid andra tillfället svänger jag till höger.

På väg till El Ouatin 024.JPG

Jag kör en stund. Ser så småningom en poliskontroll. Stannar och tar med mig kartan ut. Hälsar artigt och frågar hur de mår. ( Bonjour, Sava?) De svarar naturligtvis. En polis tittar på min regskylt och frågar var jag kommer ifrån.

Det blir en kort pratstund om Sverige och dess kalla klimat samt naturligtvis om det fina härliga klimatet i solens vackra Marocko. För här finns ingen stress.
Sen visar jag kartan och frågar om jag är på rätt väg. Vilket jag är, enligt polisen. Ja, här är alla poliser som jag har talat med mycket trevliga och hjälpsamma.

Nu kör jag fram till kusten och staden El Ouatin, som är dagens mål. Bara ca fyra mil väster om Tan-Tan.

På väg till El Ouatin 026.JPGPå väg till El Ouatin 029.JPG

Efter rondellen kör jag in på en stor grusplan. Det börjar att bli lunchtid.

Men jag ser några HB långt borta, i närheten av havet.

På väg till El Ouatin 031.JPG
Ni kanske ser bilarna om ni förstorar bilden. Det är de vita delarna i mitten.

Jag skippar lunchen och kör mot husbilarna istället. För att kolla läget. Parkering, ställplats eller camping. Det visar sig vara en camping. Jag kör in och registrerar mig. Hittar en bra plats längst in. Ända framme vid staketet mot havet. Närmare receptionen och servicehuset står franskreggade som sillar i en plåtburk. (varför blir det nu sån här liten text?)

På väg till El Ouatin 034.JPG På väg till El Ouatin 036.JPG


Jag gillar fri yta och några tomma tomter emellan oss.

Sen blir det äntligen en sen lunch ute i det fria. Med havsutsikt.

På väg till El Ouatin 042.JPG

Em tillbringas i solstolen med en bok.

Körde 17,5 mil


 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hei jeg har sjekket de få tilfellene hvor det er enkle bilder over hverandre, og der har du selv lagt inn et linjeskift. Du kan se dette selv om du benytter Ândra knappen under et innlegg. Under redigering av et nytt innlegg så kan knappen for Använd BB code editor upload_2020-1-30_11-50-21.png hjelpe deg, Du ser da noe som viser alle tegn innlagt.
upload_2020-1-30_11-53-33.png
For å komme tilbake trykk på raden under rammen.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Hej Gösta, du har helt enkelt "tryckt på fel knappar på tangentbordet" :).
Som Knut säger.
För att förtydliga och exemplifiera, ta t ex ditt senaste inlägg nr 454:

Ett avsnitt ur inlägget: Vid (1) kommer bilden inte på samma rad, dessutom vid (2) har du plötsligt slagit på fetstil

Anteckning 2020-01-30 075412.jpg

Om jag då går in med knappen Ändra under inlägget så ser vi varför: Punkt (1) först, bilder efter varandra i st f på samma rad ...

Anteckning 2020-01-30 075722.jpg

Vid (1) ser du att du tryckt på Enterknappen (ny rad, eller carriage return, line break på engelska) två gånger. Dvs., du har infogat bild 1, tryckt på Enter två ggr, och sedan infogat bild 2. Då blir det så här helt enkelt.
Om man justerar det, alltså trycker delete 2 ggr mellan bilderna (eller backsteg 2 ggr, det beror på var du markerar/placerar markören), så blir det rätt (se 1):

Anteckning 2020-01-30 074216.jpg

Jag sparade inte detta, så inlägget är oförändrat.
Alltså, när bilderna har hamnat fel är det (åtminstone i detta fall) du själv som tryckt för många Enter.
Gör så här i stället när du infogar bilder, två på samma rad ...
  1. Efter texten, där du vill lägga in bilderna, tryck Enter så att du får ny rad
  2. Tryck Enter en gång till så att du får en blankrad
  3. Infoga bild 1 (miniatyr kör du ju med)
  4. Tryck ett mellanslag, ett blanktecken alltså
  5. Infoga bild 2
  6. Tryck Enter två ggr igen, och fortsätt skriva text
Det andra problemet, att du plötsligt får fetstil, beror på att du råkat (eller avsiktligt) trycka på fetstilstangenten (högst uppe till vänster) ...

Anteckning 2020-01-30 075933.jpg

För att korrigera det, gå in med Ändra knappen under inlägget, markera all fetstilstext med musen eller touchpad, och klicka på fetstilsknappen så att du "släcker fetstilen", dvs så att den blir normal igen.
Alternativt, klicka på "skiftnyckeln" högst uppe till höger på bilden ovan. Då får du fram Knuts bild/alternativa sätt att editera texten:

Anteckning 2020-01-30 080110.jpg

Här ser du "fetstilstaggarna", fetstil på resp av. Även här kan du släcka fetstilen genom att ta bort båda dessa taggar.
Gå tillbaka till skärmen för normal editering genom att klicka på raden vid (3).

Så summerat: Hamnar bilder fel, eller får du fetstil, kursiv text, fel färg på texten, för liten text, mm, så har du helt enkelt tryckt på fel på tangentbordet (eller fastnat i dra/markera-läge på touchpaden - lätt hänt)!

Träna på inlägg nr 454, korrigera enligt ovan så lär du dej :)
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Min avsikt är att publicera två bilder bredvid varandra.
Ibland / ofta går det. Men inte alltid. Jag har varit i kontakt med Admin. De svarar att det beror på format och om man använder tel eller dator mm mm

Du lyckas med det när bilderna är i ”stående” format, och max en liggande...
Två ”liggande” får tydligen inte plats...om du vill 2 i rad får du skala ner dom till typ kvadrater....

....tror jag..:)

I övrigt tackar jag för din resedagbok...intressant och lärande..
//Klasse
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Du lyckas med det när bilderna är i ”stående” format, och max en liggande...
Två ”liggande” får tydligen inte plats...om du vill 2 i rad får du skala ner dom till typ kvadrater....

....tror jag..:)

I övrigt tackar jag för din resedagbok...intressant och lärande..
//Klasse
I min mobil med Göstas miniatyrer..
Stående:

Screenshot_20200130-103018_Chrome.jpg

Liggande:

Screenshot_20200130-103049_Chrome.jpg

Så får det ju bli om man vill uppfatta bilden någorlunda, telefonen är smal. Min iallafall. :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
"Problemet" ligger i webleseren som viser bildene - om den har for få bildepunkter tilgjengelig i sideled så vises bildene under hverandre. Er det nok punkter tilgjengelig så vises de ved siden av hverandre. prøv å benyte Zoom in på forumet og ingen bilder vises ved siden av hverandre - Zoom ut og bildet endrer seg.
 
Toppen