• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fukt

Roger&Lana

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2625
Medlemskap
2024
Hej, finns här någon som har anlitat någon verkstad i Tyskland eller Sverige för ev fukt problem,och som har utfört ett kanon jobb Svara gärna med egna erfarenheter och namn på verkstad och ev kontakt person mvh Roger
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Montera West AB i Seglora vill jag rekommendera, inte så värst långt från Varberg. Gör mina fukttester där och jag upplever att de har väldigt kunnig personal som vet vad de talar om. De verkade ha mycket att göra då jag var där i veckan men du kan ju alltid ringa, tel: 0320-91030
De fixade en bil jag skulle sälja som inte var helt ok. Tyckte det jobbet såg bra ut, utifrån mina ringa kunskaper skall tilläggas.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Låter intressant. Vet du hur och med vad man fukttestar på Montera West?
//Conny
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Nej. Tyvärr inte. Såg bara att det var en liten mätare med två stift och en skala som visade färg och %.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Och ingen tidsbeställning för fuktmätning. Bara att åka dit när de har öppet. Man behöver inte vänta länge innan de tar sig an mätningen.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Ser jag rätt att du rullar en Eura Mobil ? Själv haft tre bilar av samma märke och fick en fuktskada på den första av dem. Husvagnsexpo i Bromölla fixade reparationen på ett föredömligt sätt. Inte ett spår av deras arbete efteråt. Verkligen professionellt.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Jag får det inte att stämma när det gäller Eura Mobil.
Enligt denna sida består konstruktionen bara av material som inte kan innehålla fukt.
https://se.euramobil.de/eura-mobil/vaart-koncept/foerseglad-kvalitet/


Då det dessutom saknas trä i konstruktionen kan "en liten mätare med två stift" inte användas för att mäta fuktnivå. Utan man får använda syn och känsel for att detektera fukt i exempelvis otäta karmar och/eller genomföringar. Och i förekommande kräver detta inte någon åtgärd som lämnar spår efter sig.
//Conny
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Eura Mobil har inte alltid varit tillverkad utan träreglar och dessutom lite modellberoende.
Min tidigare Eura Mobil Profila 675 VB från 2007 hade träreglar. Senare årsmodeller
har efterhand fått aluminiumreglar.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Ja, jag kunde misstänka det.
Men inte ens då stack man väl in två piggar i vägger och mätte fuktnivån i trä.
//Conny
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Stift in i trä är väl EN metod att mäta konduktivitet och fuktinnehåll men det finns nog
andra bra tekniker också. Den teknik som man använt sig av när jag testat mina bilar tidigare
har varit av annan art och fri från vassa stift som skall tryckas in i materialet.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Kanske kan du utveckla det om "annan art" osv.
Har du möjligen ett protokoll där det dels står vad man använt för instrument samt några mätvärden.
//Conny
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Har aldrig sett något annat än de papper som givit bilen klartecken, vilka områden de testat etc.
Jag gissar att man utnyttjar en kapacitiv mätare (högfrekvent svängningskrets) och på så sätt konstaterar om materialet har något vätskeinnehåll.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
På den typen av papper brukar både stå mätvärden och vilken typ av instrument man har använt.
//Conny
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Hade en Contura 692hb -03. Ett märkligt sätt att montera väggarna. Ytterväggen skruvas från sidan in i golvet vilket gör att den skyddande golvskivan på undersidan inte täcker underliggaren i väggen. Ett typiskt skadeställe är bakom bakhjulet där vatten sprutar rakt upp på träregeln. Köpte bilen ny hade den i sex år o blev fuktskadad bakom hjulet
 

Roger&Lana

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2625
Medlemskap
2024
Hej Håkan det låter som om att vi har ett liknande problem på samma ställe Hur gick ni till väga??
 

Roger&Lana

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2625
Medlemskap
2024
Montera West AB i Seglora vill jag rekommendera, inte så värst långt från Varberg. Gör mina fukttester där och jag upplever att de har väldigt kunnig personal som vet vad de talar om. De verkade ha mycket att göra då jag var där i veckan men du kan ju alltid ringa, tel: 0320-91030
De fixade en bil jag skulle sälja som inte var helt ok. Tyckte det jobbet såg bra ut, utifrån mina ringa kunskaper skall tilläggas.

Tack för tipset! Ringde dom idag.
 
Toppen