• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fläkten går när den inte borde....

Umami

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
20538
Medlemskap
2022
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8JTD 127 hk med robotväxellåda
Årsmodell Chassie: 2003
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: B774
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2003
Ämnesområde: Motor
Vi har motorfläktproblem som innebär att båda fläktarna startar och går när de inte borde. Såväl motorfläkten som acfläkten är inblandade; fenomenet går och kommer. Ibland startar fläktarna trots att motorn enligt visaren knappt är halvvarm. Slår av efter några sekunder vid stopp för rödljus. Startar kanske igen efter påbörjad färd, kanske inte... Vanligast: fläktarna startar under "höghastighetskörning", typ motorväg och slår av vid rödljus eller strax efter stopp. Inga indikationer på att motorn är för varm. Visaren går oftast också ner under normalläge. Fenomenet dök upp för ca 1000 mil sedan efter att vi kört bilen felfri i 3000 tusen mil. Gav sig till känna i råkall väderlek runt nollan. Samtidigt började växellådan "skutta" vid kallstarter och uppväxlingar. Samband - vem vet. Skutten upphör efter ca en minuts körning. 2 erfarna fiat ducato verkstäder har varit inkopplade. Inga felkoder. Massor av teorier. Nu är det första resan efter vintern; fenomenet är aktivare än tidigare. Fläktarna går förmodligen mer eller mindre hela tiden vid körning på motorväg med max 7 grader plus därute. Allt är naturligvis kollat. Alla värden bra med stor följsamhet mot belastning på motorn osv... Kylarens tempgivare bytt trots bra värden bara för att... Ingen skillnad. Spekulationer: Motorstyrenheten - dyrt. Roborväxellådan har en givare som begär kylning. Verkar inbyggd i lådan och kräver rivning osv... Nån som känner igen detta eller kan ge ett tips som toppar verkstäderna?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja det verkar vara något som inte stämmer.
2003 2,8 JTD 127hk. stämmer, men robotlåda stämmer inte. Den kom senare och då först i kombination med 3,0 motorn och senare med mindre motorer, men då hade 2,8'an gått i graven.
Det har väl i.o.f. inte så stort betydelse för problemet, men det finns ju betydligt mindre elektronik på en 2003 än en 2013 om nu det skulle vara felet och då även tillsammans med motorns storlek ??
Om det nu är en 2003 med "vanlig riktig" automatlåda troligen från ZF så borde inte problemet vara så besvärligt att hitta.
En 2003'a är lite i gränslandet, men fläktstyrningen borde då som redan nämnts bero på en termogivaren nere i (troligen) kylarens nedre hörn på förarsidan. Den har i så fall tre kablar kopplade till den. En in och två ut för fläktarnas tvåstegsstart. Den är ju kanske redan bytt verkar det kanske ? som.
Det finns också några reläer till fläktarna som kan bråka, men borde inte bråka på det sättet som beskrivs, men ändå :oops: kanske.
Om det nu är en 2003 och verkstaden inte kan läsa ut felet på OBD så är det inte så underligt för så intelligent var nog inte OBD'n då.

Om det beror på en felaktig tempgivare i lådan så är det väl enklast att koppla bort den kabeln ett tag för att se om fläktarna lugnar ner sig.
Eller försöka bryta strömförsörjningen helt till AC'n i nästa steg.
Om det finns en termogivare som styr fläktarna och inte en redan utbytt termpgivare så kan man ju koppla loss termogivarens kablar på prov.

Temperaturgivare/termogivare ger oftast minus nerjordad signal, vilket betyder att en avnött kabel som ligger och glappar mot en jordad kaross kan ge samma signaler som motsvarar en givare som visar hög temp. Det gör i sin tur att kablarna behöver kollas innan t.ex. kabeln till lådans tempgivare kopplas loss, för om just den kabeln kortsluts till jord någonstans så finns felet kvar även om den blir bortkopplad från givaren i lådan.

Uppgifterna som inte riktigt stämmer förvillar en del, men om något som heter tempgivare är bytt så borde något som heter termogivare vara bytt i stället (ett mekanisk relä som slår till vid viss temperatur). För det är troligen en sådan som styr fläktarna på en 2003'a, men helt säker kan man inte vara på en 2003'a som simmar i gränslandet mellan mekanisk och elektronisk styrning. En tempgivare ger bara info om temperaturen till exempelvis en tempmätare på panelen, men med mycket elektronik som styrning så kan den kanske också ge info till fläktarna även om det verkar lite tidigt för årsmodell 2003.

M.v.h. JANKRO.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Okey då är det AC. Nu är den ju av men det kan vara dessa reläer eller signaler som spökar. Som sagts ovan så borde AC delen kopplas bort via reläer eller säkringarna.

Ska kolla senare om jag hittar elschemat där hemma.
 

Umami

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
20538
Medlemskap
2022
Tack för kunniga svar! Växellådan har vi fått lära oss är i grunden manuell men med elektronisk växlingsrobot. Vi kan alltså välja mellan manuell och automat. I början en trixig bekantskap men nu gillar vi den:). För att få tyst på fläkten kan man ju plocka ur en säkring (vilket vi har gjort när vi inte står ut med det ständiga fläktbruset) men det löser ju inte grundproblemet....vi hoppas att problemet inte förvärras nu under resan söderut utan att vi kan fortsätta felsöka enligt råden när vi kommer hem.
 
F

F.d. 29954

Guest
Av alla elfel i alla bilar, speciellt franska, har jag lärt mig en sak. Börja med att byta ut jordflätan mot en riktig kabel. Sådana fel börjar smyga på en när bilen blir 10 år gammal.
Du har också en jordplint som liknar en stjärna någonstans i motorrummet där mängder av mindre jordkablar går. Bara att rengöra och fetta in. Sedan, med tanke på vad du sa att tempmätaren gör, så skulle jag kolla luftningen av toppen. Är det luft där, så får man konstiga signaler. Fast jag har en identisk motor numera och nyss pillat med den, så minns jag inte ifall den har en avluftningsskruv vid vattenpumpen. Kolla om det kommer bra värme till kupen, gör den det, så kan du vara lugn mot större problem....
 
Toppen