Förslag på metod att kolla batteriernas status

Tråd startad i 'Elförsörjning' av Kronvall, 10 Januari 2020.

1. Kronvall

Kronvall HBK Medlem

Kommun:
    Sjöbo
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11335
    Min två bodelsbatterier har suttit i sen bilen var ny d.v.s. 2013.
    Båda är agm, Banner resp. Biltema.
    Har inte märk att dom skulle börja bli kass, vi är oftast bara en natt på varje ställe så dom blir ju laddade under körning.
    Men jag skulle vilja kolla statusen på batterierna, byter hellre i förtid än står utan ström.

Skulle man kunna göra så här:
    • Stänga av laddningen och huvudbrytare och sen mäta volten efter några timmar.
      Sen kolla volten igen efter några dygn, då borde väl volten var samma om batterierna är friska.
    • I nästa steg belasta batterierna några timmar med ett känt energiuttag och sen stämma av med volttalet efter belastningen.
    Jag tänkte inte kolla varje batteri för sig, det får blir byte av båda om utvärderingen inte faller väl ut.
    Eller finns det någon annan metod eller kanske instrument som kan visa statusen på batterierna?

2. larsemil

larsemil HBK Medlem

Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    4784
    20200110_192003.jpg Kanske detta är lösningen[​IMG]

Kronvall gillar detta.
  3. Björn & Lena

Björn & Lena HBK Medlem

Kommun:
    Kungsbacka/Lefkas
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    14101
    Vi är många som använder Biltemas batteritestare, den funkar tillförlitligt även för oss. C18C994F-8FDB-4973-A63C-CB890A7A3F31.jpeg

4. Västkustcamparen

Västkustcamparen HBK Medlem

Kommun:
    Ale
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    24499
    Kronvall gillar detta.
  5. sandstroem

sandstroem HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12388
    Många batteritillverkare har sin urladdningskurva dokumenterad på sin hemsida. Använder man då den utrustning du visar ihop med en voltmeter och klocka så kan man plotta sin egen urladdningkurva och jämföra med batteritillverkarens. Jag brukar göra så men använder ett instrument som själv ritar kurvan. Genom den här kollen så vet jag tidigt när batteriet (jag har ett förbrukningsbatteri) börjar att ge sig.
    Givetvis kan man använda samma metod för att plotta uppladdningskurvan om man är osäker på om laddaren är rätt inställd eller ger rätt kurva för den batterityp som man har.
    Hälsningar
    Peter

Kronvall gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.