• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elinstallation vem ansvarar?

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Förstår inte din koppling med mopedgrejen till mina svar i denna tråd och i trådarna med anslutningskabeln. Har jag varit otydlig med mitt svar i denna tråd? Där är en medlem som skriver något som jag har synpunkt på, vad är problemet med det? Trådarna med anslutningskabeln är så långa så det borde alla förstått vid det här laget. Om du nu är intresserad av just den grejen så kan du läsa en insändare i Caravanbladet.
 
F

F.d. 51215

Guest
Jo jag instämmer med er .Man har rätt att.installera 220 i sin egen Husbilen men man får bara inte går över till grannen och gör installationen
Och när det gälla våttutryma får man endast göra det i sin egen hus det er helt laglig om ingen tror på detta kan ni Jo ringa Boverket så får i klart besked Ella ringe du Försekringbolaget då få du samma svar som Boverket inga problem ja har precis varit i kontakt Boverket och Försekrinbolag en när det gälla el installation
Om .man ett god kunskap om el får man bytte och lägger om mindra installation
Mvh med stor kunskap om detta har jag
 
F

F.d. 22252

Guest
Intressant, 1988 ändrade vi spänningen till 230 volt.
Är du säker på att hela elnätet ändrade spänningen bytte transformatorstationer och reglerutrustning över hela sverige?
Jag tror att det var så här att de hade svårt att hålla spänningen på 220 v så det blev överspänning nära stationen och då gick det sönder saker och då blev det problem eftersom man ville ha ersättning. Enklaste var att höja spänningen men behålla nätet som det var, så 230v är sällan jag uppmätt brukar ligga runt 225v ofta utom på landet där det kan variera kraftigt beroende på belastningen. Jag fick tex hög spänning när en granne lastade ner en fas men det är så nätet fungerar med långa ledningar.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Man skruvade upp spänningen från 380/220 V till 400/230V över hela landet samtidigt. En så liten ändring kräver inget byte av några transformatorer eller reglerutrustning. Tillåtna noggrannheten är dessutom +-10% så hela skillnaden ligger med marginal inom toleranserna.

MVH
Hans
 
Senast ändrad:

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Spänningen höjdes i förbestämda tre steg med något års mellanrum för att få en smidig övergång. Justeringen gjordes enl överenskommelse för att få samma spänning inom Europa.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
När jag tog anställning på ett kraftbolag på 70 talet så hade jag arbetskolleger som hade börjat där på 60 talet vid "överkopplingen" och det var nog ett jättejobb. Personal från kraftbolaget åkte hem till alla och bytte transformatorer i radioapparater och symaskiner och kopplade om spisar. Gick nog inte att byta i allt och då fick man ha en mellantransformator. Fanns nog inte så många kylar och frysar då, frysarna var centrala dit man fick gå och i dom stora bostadsområdena så var där en kompressor i varje trapphus som servade t.ex. tre kylskåp per våningsplan i fyra våningar. Men detta var ändringen från 110 volt till 220 volt, ändringen på 80 talet var det inget man märkte. Trots jag var kvar på kraftbolaget då så var det inget man tänkte på. Där var väl några gubbar som körde runt till transformatorstationerna och justera i godan ro.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55397

Guest
Jo jag instämmer med er .Man har rätt att.installera 220 i sin egen Husbilen men man får bara inte går över till grannen och gör installationen
Och när det gälla våttutryma får man endast göra det i sin egen hus det er helt laglig om ingen tror på detta kan ni Jo ringa Boverket så får i klart besked Ella ringe du Försekringbolaget då få du samma svar som Boverket inga problem ja har precis varit i kontakt Boverket och Försekrinbolag en när det gälla el installation
Om .man ett god kunskap om el får man bytte och lägger om mindra installation
Mvh med stor kunskap om detta har jag

Nej

Glada amatörer för göra badrum, men är det inte byggt enligt byggkeramiksrådet's regler så får du avdrag på ersättningen vid vattenskada.....

När det gäller el i fordon etc så får man göra mycket, men därmed inte sagt att man ska om man inte vet vad man gör. Sätter man i 230V sladden så kan även bil/båt bli livsfarlig.

För fast installation i hus så får man i princip inte göra nåt. Det man får göra, om man vet hur man gör, är byta uttag/strömbrytare till nytt av samma typ som det befintliga. Det har varken försäkringsbolag eller Boverket nåt med att göra, däremot Elsäkerhetsverket ( Försäkringsbolaget lär iofs dra av ev ersättning rätt rejält...).
 
F

F.d. 55397

Guest
När jag tog anställning på ett kraftbolag på 70 talet så hade jag arbetskolleger som hade börjat där på 60 talet vid "överkopplingen" och det var nog ett jättejobb. Personal från kraftbolaget åkte hem till alla och bytte transformatorer i radioapparater och symaskiner och kopplade om spisar. Gick nog inte att byta i allt och då fick man ha en mellantransformator. Fanns nog inte så många kylar och frysar då, frysarna var centrala dit man fick gå och i dom stora bostadsområdena så var där en kompressor i varje trapphus som servade t.ex. tre kylskåp per våningsplan i fyra våningar. Men detta var ändringen från 110 volt till 220 volt, ändringen på 80 talet var det inget man märkte. Trots jag var kvar på kraftbolaget då så var det inget man tänkte på. Där var väl några gubbar som körde runt till transformatorstationerna och justera i godan ro.

Vid elektrifieringens barndom, dvs främst i städerna som var först, nyttjades likström och senare 110V växelström. Landsbygden som elektrifierades senare hade ofta 220V växelström från start. Att gå över till 220V växelström var jätteprojekt där man tog nätstationsområde för nätstationsområde.

Spänningshöjningen 220-230V gjordes under lång tid, endera med omkoppling av transformatorn till lågspänningen eller att man höjde mellanspänningen genom att höjja mellanspänningen från ställverken. Men det märktes knappt utan gjordes som löpande underhåll under lång tid som du skriver.
 
Toppen