• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elbilar klimat av Björn Gillberg

D

Deleted member 11118

Guest
Jag bor 7 km från Barsebäck där det nu finns ett stängt kärnkraftverk. När verket var igång var jag aldrig rädd för någon olycka. Men hur man än bygger och gör kan man aldrig garantera något till 100%. Jag röstade ja till kärnkraft när omröstningen var och det skulle jag även gjort idag.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Kan en pragmatiker som jag få komma med ett litet inlägg i denna heta fråga. Det är sannolikt långt bättre att ha 500 fler moderna kärnkraftverk på jorden än 10-30 000 koleldade kraftverk som spyr ut koldioxid ifall man INTE hittar och kan finansiera (vilket betvivlas) ett sätt att återvinna gasen. Javisst, en eller flera olyckor kan hända som påverkar allt inom 10 mil men det är långt bättre än att omintetgöra livet för miljarder av människor och allt annat liv i hav och på land som vi nu är på väg att göra.

Ja, vi kan göra enormt mycket mer när det gäller sol och vindenergi men frågan är om det kommer att räcka till för en växande befolkning? Jag tycker för övrigt att Gillbergs tankegångar kräver mer uppmärksamhet och konsekvensanalyser. Med vänliga hälsningar/ Kjelle
Det är väl ändå synnerligen få personer som ogillar kärnkraft och som samtidigt förespråkar en kraftig utbyggnad av kol och gas? Finns det bara de två alternativen i din värld? Pragmatism handlar väl om att se många lösningar.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det finns givetvis fler alternativ men i dessa dagar satsas det fortfarande främst på utbyggnaden av kolkraften globalt sett och det finner jag enormt skrämmande. Pengarna styr som vanligt och det satsas fortfarande på tok för lite på ny utveckling av alternativa lösningar.
Visst är det så. Finns det inte anledning att fundera över hur ont kan fördrivas med gott?
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Jag bor ca 6 mil från Ringhals och känner mig trygg med detta. Däremot är jag inte trygg med kol, gas och oljeanvändningen i vår närhet.
När det gäller vattenkraft så är jag medveten om de bästa förutsättningarna ligger norrut och jag förstår din frustration RobbeS.
I min närhet rinner Ätran där man under 50-talet byggde ut vattenkraften. Tyvärr valde man att avstanna effektiviseringsarbetet och har under senare år tagit bort visa av turbinerna. Jag har en övertygelse om att det finns mer att hämta också i mindre vattendrag.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Många kärnkraftsförespråkare tror att kärnkraften är "ren" men är i själva verket smutsig och ej miljövänlig, dels vid brytningen av uranet och sedan det radioaktiva avfallet som det inte finns något 100% säkert förvaringssätt. Därimellan finns alltid risken för en härdsmälta.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Googlade lite ungefärliga siffror för jämförelse.
Ett vindkraftverk kostar c:a 12-13 miljoner att bygga och det krävs 9000 vindkraftverk för att ersätta 2 kärnkraftsreaktorer, livslängd 13-20 år. Tillgänglighetsfaktor 6%. Kostnad c:a 117 miljarder. Det finns f.n c:a 4200 i drift.
Finska senaste kärnkraftverket beräknas kosta c:a 116 miljarder men livslängden är 50 till 80 år.Tillgänglighetsfaktor 90%.
Vilket alternativ verkar mest prisvärt och långsiktigt men påverkar naturen minst?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Googlade lite ungefärliga siffror för jämförelse.
Ett vindkraftverk kostar c:a 12-13 miljoner att bygga och det krävs 9000 vindkraftverk för att ersätta 2 kärnkraftsreaktorer, livslängd 13-20 år. Tillgänglighetsfaktor 6%. Kostnad c:a 117 miljarder. Det finns f.n c:a 4200 i drift.
Finska senaste kärnkraftverket beräknas kosta c:a 116 miljarder men livslängden är 50 till 80 år.Tillgänglighetsfaktor 90%.
Vilket alternativ verkar mest prisvärt och långsiktigt men även påverkar naturen minst?
Vet du hur det går med produktionen i det finska verket?
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Uffe skrev
I min närhet rinner Ätran där man under 50-talet byggde ut vattenkraften. Tyvärr valde man att avstanna effektiviseringsarbetet och har under senare år tagit bort visa av turbinerna. Jag har en övertygelse om att det finns mer att hämta också i mindre vattendrag.

Tyvärr försöker man idag försvåra småskalig produktion i vatten kraft verk det pågår ett enormt stort fält tåg mot dessa kraftverk. Hav o vatten myndigheten går i spetsen för detta påhejade av sportfiskeorganisationer
och älvräddare. Finns mycket att läsa i svensk vattenkraft med olika skräckexempel där mång hundra åriga damsjöar tömts och efterlämnat döda gyttjepölar i stället för levande vatten speglar. För intresserade logga in på Svens vattenkraft finns även mycket information om olika alternativ på SERO.se
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Näää.... Jag tror att ingen ..... och då menar jag ingen har någon aning om vart vi driver miljön hän.....så en vacker dag är det försent..... och då utbrister alla ..... ÅÅÅHHhhhh.... detta hade jag ingen a-a-aning om... :twitcy:
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Jag har läst sida två och kommer försätta att läsa alla inlägg. Känner dock redan ett behov av att tycka till. Först och främst, Björn G kan sin sak. Att säga annat skvallrar bara om ”Gretaeffekten”. Att miljön behöver göras nått åt är självklart, men vi måste vara logiska. Min kunskap genererad från studier i ämnet är väldigt ringa. Har dock sett minst 100 dokumentärer i ämnet och infallsvinklarna är väldigt olika. Jag räknar upp punktvis vad vi bör tänka på innan vi ens försöker lösa problemet på ett gångbart sätt.

• 99,99% av alla problem på jorden beror på överbefolkning. Redan i början av 90-talet gjordes en stor vetenskaplig artikel i Illustrerad vetenskap. Forskningen visade då att jordens arealer kan försörja 1-2 Mdr människor, utan att vi tar mer än vad den kan ge tillbaka. Det var räknat på västvärldens behov av lyx DÅ. Har vi ökat kraven på bekvämligheter ?
• Jordens största Lithiumfyndighet ligger på gränsen mellan Bolivia, Chile och Argentina. De står för 65-70% av allt Lithium vi hittat. Om t.ex. Toyota från och med nu, bestämmer sig för att ALLA deras fordon ska lämna fabriken med batt-drift. Ja, då räcker inte dagens fyndigheter särskilt långt.
• Lithium kräver extrema mängder vatten vid framställning. Att vi redan har sötvattenbrist är ingen nyhet. Å andra sidan beror inte den på tillverkningen av Lithium, utan på första punkten. Batterihysterin hjälper dock inte till att lösa detta problem.
• Batterier i all ära. Det är en fantastisk uppfinning, men hur logiskt är det att batterifiera all världen fordonspark? Här kan vi snacka om logik på hög nivå. Ställ istället frågan, ”vilka fordon är logiskt att batterifiera?”. HB, bilar och cyklar kommer inte att vara en av dessa. JO, för alla Gretor är det lösningen. Dessa Gretor har dock en sak gemensamt. De läser inte från A till Ö, utan slutar nånstans vid B. Vilka följder får en övergång till batteridrift, d.v.s. hela kretsloppet som detta berör.
• Batteritekniken dras med en massa problem de inte kunnat lösa ännu. Att säga till medelsvensson att han/hon får räkna med att nån cell för 10-20-30 tusen kan haverera med jämna mellanrum är knappast ett acceptabelt säljargument. Super när det fungerar, men osäkerheten är alldeles för stor. Särskilt på våra breddgrader.
• Vad forskningen visar är i första han att batterier är en fantastisk grej för stationära byggen, hus etc. Sen har de förbättrat den mobila tillverkningen där vi idag inte behöver 220 v. Batterier har ingenting i fordonsindustrin att göra som det ser ut idag. Vad som är bäst imorgon är en helt annan femma.
Ola

Ps. Ska vi snacka miljöförstöring så vore rimligast att försöka se vad som dödar flora och fauna i hav och på land mest idag. Min egen åsikt är att rensa jorden från plast i första hand. Efter det gissar jag att vi har ett tusental punkter till där människan fuckat sig totalt genom åren. CO2 utsläppen kommer lååååångt ner på listan. Cancerogena ämnen som teflon och liknande är ett ordentligt mer farligt område. Hur många av er använder teflonpannor än idag? Googla på Dupont och teflon om ni önskar nått att grotta ner er i.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Om avfallet inte betraktas som en nyttig resurs, som senare generationer kan tänkas vilja utnyttja, måste förvaringsplatsen avskiljas för hundratusentals år. 4 tusen generationer.
Jesus födelse 2000 år.
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Undrar vad ”Gretaeffekten” är för något. Det hon med visst eftertryck för fram är ju att man ska lyssna och agera i enlighet med klimatforskningen och då verkar hon mena de 98-99% av klimatforskarna som delar synen på klimatproblemen och vad som bör göras.
När man läser en del inlägg så förstår man att klimatforskningsförnekare också finns i husbilar.
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
En stilla reflektion:
Trådens emfatiska engagemang för vår fortsatta möjlighet att leva på denna jord både teoretiskt och praktiskt ger i vart fall mig följande undran: Varför har Miljöpartiet inte större andel av väljarkåren än strax över riksdagsspärren? Alltså, VAD är det som gör att partiet inte får större förtroende?
Domedagsprofetior har uppenbart inte fungerat.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Undrar vad ”Gretaeffekten” är för något. Det hon med visst eftertryck för fram är ju att man ska lyssna och agera i enlighet med klimatforskningen och då verkar hon mena de 98-99% av klimatforskarna som delar synen på klimatproblemen och vad som bör göras.
När man läser en del inlägg så förstår man att klimatforskningsförnekare också finns i husbilar.

Vilka 98-99% är det?
 
Toppen