Det går att påverka....

Tråd startad i 'Under Markisen' av Los Suecos, 5 Januari 2020.

1. Los Suecos

Los Suecos HBK Redaktör

Kommun:
    Vannsätter - Altea
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3853
    Läste i Gävle Dagblad i förra veckan; Arnes fjärde medborgarförslag – vill ha fler husbilsplatser för att locka turister till Sandvikens centrum: "Det ska vara smidigt"

Ett medborgarförslag som lämnats in till Sandvikens kommun från en husbilsägare, som efterlyste bättre centrala parkeringsplatser för våra lite större bilar och samtidigt belyste de positiva konsekvenser som finns om man får oss att stanna.

Tänkte på Göstas upprop i tråden - Motion Parkeringsplatser - https://www.husbilsklubben.se/forums/threads/motion-parkeringsplatser.120987/

Artikeln bekräftar att det går att påverka kommunerna. Sedan kan man fundera på om det är effektivare med ett medborgarförslag från en skriven skattebetalare i kommunen, eller ett brev från Nordens största intresseförening för husbilsintresserade?

TommyD

Chippen, BEN111, Henricon och 14 andra gillar detta.
  2. viggoboy

viggoboy HBK Medlem

Kommun:
    Trelleborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    8644
    Det är så olika i kommunerna. Jag skrev et medborgarförslag till Trelleborgs kommun 2013!!
    Jodå, det klubbades igenom. Tekniska förvaltningen fick på sitt bor att utreda.
    De har fått bilder på hur olika ställplatser kan se ut, som jag fotograferat, Tyskland, Frankrike och Sverige.

Jag har varit på kommunen MÅNGA gånger och undrat - VAD HÄNDER.
    Då är det dels kommungubbarna och fritidsförvaltningen och utvecklingsbolaget.
    Än idag Noll.

Så vi skall kanske utse Trelleborg som Årets sämsta husbilplats

Chippen, Växjö Peter, Henricon och 12 andra gillar detta.
  3. Esbjörn

Esbjörn HBK Ställplatsgrupp

Kommun:
    Osby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    2497
    Det är inte politikerna som bestämmer i kommunerna, det är tjänstemännen som lägger fram sina förslag. Alltså om deras inställning är positivt eller negativt.

Chippen, BoEr, claes och 5 andra gillar detta.
  4. Gösta Evén

Gösta Evén HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    26664
    Jag har försökt att på verka Tyresö kommun.
    Genom att framhålla vår vackra natur och att husbilsresenärer även behöver handla i affärer eller äta på restauranger.
    Vilket är positivt för kommunens företagare som lättare kan behålla sin personal eller t.o.m. öka personalstyrkan.

Mer personal - leder till flera skattekronor till kommunens kassa. Till glädje för välfärden.

Chippen, Tommy o Merit, Kege och 4 andra gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.