• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta USB kontakten i Adrias multi-media-vägg

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Jag har grämt mig länge över, att USB-kontakten har varit trasig. Ja, ni vet den,
som sitter till vänster innanför bodelsdörren I Adrians svarta s.k. multi-media-ram.

Pillade loss USB:n idag och tänkte ersätta den med ett annat USB-uttag, men stötte
givetvis på patrull direkt. :oops: Den här lilla rackaren har en 10 stifts anslutning i baken, som
verka ha sina förgreningar ända upp till kontrollpanelen.

Alltså ingen helt vanlig USB-kontakt, utan en särdeles mycket ovanlig sådan. :eek:

Nåja, det kanske går att fixa och skaffa en ny från någon välsorterad reservdelsfirma, tänkte jag.
Kollade lite hastigt med den närmast belägna Adria-handlaren och fick svar tämligen omgående.
Snabb service vill jag lova :), det tog bara tio min att få svar, men där tar superlativen slut...

Den lilla mojängen betingade ett pris på 3477 kr :eek: och själv var jag tvungen att ta stöd
vid något fast föremål och svälja den akuta förskräckelsen.

Tittade på den ynkliga mojängen, som låg i min hand och tänkte,
att "du din lille rackare, som mest består av ett plasthölje och ett pytte-litet
kretskort... kostar ungefär lika mycket som en rejäl AC-kompressor till Saaben!"

Nu sitter jag och funderar på om det går att lossa kretskortet från lim-kluttarna och lirka ut den,
samt kanske rent av löda dit ett nytt metallbleck för USB-kabeln... :mad: vet inte om jag törs.
Men nu är jag ute på okänd mark och har egentligen ingen erfarenhet från sådant pilljobb.
Skulle hellre lägga mig under Saaben imorgon och byta AC-kompressorn ;).

Litet råd i all välmening till er som har denna USB.kontakt, behandla den med största
varsamhet. När du vill ladda mobilen, ta det lugnt och smek försiktigt in USB-kabeln :wink:
Att vara stressad och bruka våld i sammanhanget kan komma att stå dig dyrt...


upload_2019-7-9_22-25-3.png

upload_2019-7-9_22-23-51.png
 

Bilagor

  • upload_2019-7-9_22-24-4.png
    upload_2019-7-9_22-24-4.png
    2,8 MB · Visningar: 6
W

Weckman

Guest
Lider med dig och höll mig i jag med när jag läste ditt inlägg, redigt pris för en USB kontakt.. Jag skulle nog lämna in den till någon lokal elektronik reparatör som vet vad som skall göras och gjort det förr, med tanke på vad som KAN hända med USB användning.. Samtidigt tjänarna du nog 2500-3000:-..
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Tycker absolut du ska ta bort limmet och dra ut kretskortet.
Sen är den en lätt match att se och byta bara USB-porten.
Du har ju vad som ser ut som en 3.5mm japanplugg där med. Audio in till multimedia misstänker jag?

Den tar ju ett antal av dom 10 stiften, så nog är det den rena USB kvar sen.

En kretskortsmonterad USB-kontakt borde ju stämma sen.

https://www.kjell.com/se/produkter/.../usb-kontakter/kretskortskontakt-usb-a-p38736
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Sök på ebay så finns det många med integrerad anslutning går nog att hitta denna med lite tålamod tror ej Adria tillverkar egna. Prisnivån där är ju en bråkdel av priset du fått.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Tack för input ;)
Egentligen skulle jag mycket väl kunna skippa AUX och bara sätta in en helt vanlig USB.

Det som jag är lite brydd över är, att jag vet inte riktigt vilken funktion kontakten har i det
integrerade systemet med kontrollpanelen m.m. Den är ju ansluten med 5 kablar från
nedre regionen och likaså 5 kablar, som går uppåt mot kontrollpanelen. Tar jag bort
10-stifts kontaktdonet händer just kanske inte så mycket, men har märkt att "on/off" ibland
blinkar med långa intervaller på kontrollpanelen och det har jag inte märkt förut.

Lutar nog åt att ev lossa kretskortet och se om det går att löda på en ny USB-port.
Annars klämmer jag dit en extern USB-kontakt vid sidan om och låter det bero...
Tror inte jag faller för frestelsen, att köpa en ny "reservdel" och pynta upp 3500 kr :(
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om jeg ser rett så er det normalt smeltelim som er brukt, det kan være en ide med en natt i fryseren for å se om det slipper fra plasthuset. Enklere enn å varme til 120 grader slik at limet blir nesten flytende. Tipper huset er i en termoplast og da er det smeltefare før 200 grader for huset, limet smelter normalt ved rundt 120 grader. Fryser trikset fungerer om det er en av de fetere plastene i huset.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Tja, där ser man ;).
Om det är så enkelt, att kontakten finns i Ullared att finna och dessutom till en spottstyver (295kr)
mot vad motsvarande typ "reservdel" från vad man från verkstadshåll begärde.. (3477kr !) :eek:
Då besannas mina farhågor, att man helt enkelt försöker skörta upp sina kunder,
så mycket som det bara går och är möjligt.

Det var lite grann av undertonen i det här inlägget från början. Hade på känn, att det bara inte
var rimligt att begära den summan för en sådan liten "skitsak", som inte kostar knappt något alls i inköp
från t.ex en Kina-leverantör. Sen skäms man inte för att fläska på priset p.g.a typ "lagerkostnader" ?

Nu har jag lagt mitt USB-uttag i frysen tillsvidare och känner mig tryggare att experimentera.
Funkar det inte att löda om, så kan det ju vara trevligt med en liten tur till Ullared om inte annat. :)
Båda de senaste förslagen verkar överensstämma med 10-stiftsanslutning. Stort tack!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag tycker mig ha sett liknande tingest förr i andra sammanhang, och jag kan inte tänka mig annat än att de två förslagen ovan stämmer med med din. Att den ser lite avancerad ut med sitt kretskort beror säkert bara på att det är kretskortsmonterade kontakter och det är troligen enda nyttan kretskortet gör och har ingen "elektronik" för övrigt för husbilen del.
Om de stämmer så är det ju knappt 1.200% :D pålägg på ett bruttopris som alltså redan ger vinst.
På eBay kostar de ca. 60:- men jag hittar inte rätt anslutning på baksidan tyvärr.

Vanligast är den här modellen med fasta sladdar.
USB-AUX-400.jpg
Man vet inte om man skall känna sig förnedrad eller idiotförklarad när man hör fantasipriserna på campingmarknaden. Även om den nu skulle vara special så finns det inget vettigt med priset ändå.

M.v.h. JANKRO.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Ibland lönar det sig att vara lite envis, brukar jag säga till hustrun ;)

När kontakten tillbringat natten i frysen, så var det inte svårt att pilla bort lim-kluttarna. (Tack Knut!)
USB-porten låg helt lös innanför skalet och skramlade. Efter moget övervägande beslöt jag att försöka
löda fast den igen. 2 fästpunkter och 4 kontaktbleck senare beskådade jag verket, kände att jag
genast måste prova funktion i husbilen och se där... :) fungerar helt perfekt!
Om jag är nöjd? :cool: Just sparat in en eventuell kostnad på 3477 kr...

Lägger in en bild på själva innanmätet före lödningen av USB-porten. Inte svårt alls att fixa.
Ingen raketforskning, bara en helt vanlig enkel USB-kontakt (med AUX).

IMG_7524.JPG
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Grattis.
Nu kan man vända och vrida lite på resultatet :D.
Först är frågan om du sparade 275:- eller 3477:-.
Om vi alla glömmer bort att det finns likadana för 275:- så kan vi enas om att du sparade 3477:-.
Om vi då vandrar vidare så kan vi väl säga att du har fått AC kompressorn till SAAB'en gratis och dina reparationsutgifter just nu står på 0/noll ......... eller räknar jag fel ........ :p.

M.v.h. JANKRO.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Ja, du Jankro, nu känner jag plötsligt pressen stegras att ta tag i AC-problemet med Saaben. ;)
Beror på, hur jag nu ska jämföra min inbesparade reparationskostnad?
Då har jag ju å ena sidan fortfarande möjlighet att skjuta upp problemet ett tag och hoppas,
att inte sommaren blir lika varm som i fjol? :)
Å andra sidan är det lätt att fastna med skägget i brevlådan :oops: och plötsligt inser man,
att det istället är dags att montera kupévärmaren... Hå hå, ja ja... :wink:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jahaaaa!! livet är fullt av svåra beslut. Det gäller bara att ta beslut som man senare kan slingra sig ur eller helt bortförklara som missförstånd av de berörda.

Helt klart har du vidhållit.
"Skulle hellre lägga mig under Saaben imorgon och byta AC-kompressorn ;)."
(Bortförklara det uttalandet för alla som läst den här tråden :p.)

Men om vi då säger att du bara sparade 275:- ....d.v.s. att du trots avräkning ändå har betalat över 3000:- för kompressorn till SAAB'en, känner du då att trycket lättar lite så du kan skjuta upp meckandet ett tag till utan bortförklaringar, så får det väl bli den varianten :D......... Men då är ju reparationskostnaderna på SAAB'en helt plötsligt mycket dyrare.

M. mycket v.h. JANKRO.

Ps. Den globala uppvärmningen verkade komma av sig redan efter en toppensommar, så för den delen kan säkert AC'n vila på bänken ett tag till.
 
Senast ändrad:

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
På min Adria Matrix med s.k. "multimedia-vägg" pillade jag försiktigt loss den svarta plastbiten (klistrad med dubbelhäftad tejp)
och sedan är USB-kontakten frilagd.
 
Senast ändrad:
Toppen