• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bubblar i nytt AGM batteri vid laddning..

K

Kalabra

Guest
Efter att jag läst på en del så köpte jag ett nytt bodelsbatteri på Harald Nyborg, ett AGM batteri på 90Ah.
Fritidsbatteri 12V/90Ah Agm - Harald Nyborg

Batteriet höll 12,58V (dvs ca 60% laddat) när jag kom hem och eftersom jag tänkte testa det innan jag monterade det i bilen så jag satte det på laddning med min Bosch C3 laddare som ger ca 3,5A så jag räknade med att laddaren skulle få jobba ca 10-12h.
Har tittat till det ett par gånger och nu noterade jag att det bubblar vid något som ser ut som en ventil (den svarta runda detaljen i mitten av bilden) på sidan av batteriet..
Laddaren hade varit i gång i ca 4h och multimetern visade 13,68V när jag avbröt.

Är detta normalt??
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    1,5 MB · Visningar: 115

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har haft flera Branford AGM 90A men har aldrig varit ute för detta. Det verkar som att det kokar av någon anledning. Syran är bunden i en väv så det bör inte kunna ske. Det verkar vara defekt så du bör nog reklamera.
 
Toppen