• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12V eluttag

Bjerkenwald

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Gullspång
HBK-Nr
25272
Medlemskap
2024
Tänkte koppla in ett extra eluttag på bodelsbatteriet. Har 120W solcell. Kan man bara lyfta av en pol itaget och skruva dit kontakten, eller måste man göra nåt med solcellen först? Tänkte ta en extra M5 mutter undertill där grova kabeln är fastskruvad på polskon och ansluta min nya kontakt.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Nej, de går inte sönder. Men en del regulatorer ställer in sej på 12 V resp 24 V när man kopplar in batteriet, vilket bör göras innan solcellerna kopplas in. Men vad som händer om man därefter kopplar bort batteriet vet jag inte.
Jag skulle koppla bort solcellerna innan jag tar bort batterikabelskon.
 

Bjerkenwald

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Gullspång
HBK-Nr
25272
Medlemskap
2024
Så här blev det, inget fyrverkeri denna gången... :) eluttag.jpg
Säkring finnes 20A, 4mm2 kabel, 1,8m lång, batteriet finns under luckan under bordet, borde väl klara 20A enligt räknesnurran. Nu kan jag köra kompressorn 15A eller ladda cykelbatteri, elr laptop utan att behöva ha tändningen på. Perfekt!
Tack för alla svaren! Bra med lite mentalt stöd.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Ser mycket bra ut Göran dock med en liten petitess. Om USB-uttaget är direktanslutet till batteriet då lyser den lila blåa dioden ständigt (m.m.) och förbrukar ström naturligtvis. Även om det är väldigt lite så bör någon här i klubben veta vad detta innebära i längden. Jag har satt en liten brytare före mina uttag (4 st. + cigguttag för TV antenn) för att gardera mig mot eventuell onödig el-förbrukning...

kenjon,
vad tycker du?
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Absolut, jag håller med, även om jag själv inte har gjort så :) Nu är nog inte detta ett USB utan typ amerikanskt cigguttag (med tanke på 15-20 A). Jag tror inte den har lysdiod....
Solpanelen laddar så det är fullt ändå, på vintern står min med 230V inkopplat.
 

Bjerkenwald

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Gullspång
HBK-Nr
25272
Medlemskap
2024
Nja... är nog inget lyse i denna, men ska kolla inatt, (d.v.s. om jag hamnar under bordet:)).
Nu till nästa projekt att koppla in en digital voltmätare jag köpte på Biltema, den kanske drar lite ström? följde ingen dokumentation med. Tänkte paralellkoppla denna över eluttaget bara.
 
Senast ändrad:

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Den voltmätaren drar nog inget att tala om, men den visar fel om den sitter ute i systemet, du vi veta spänningen på batteriet, så koppla den gärna direkt via en eventuell brytare.
Med vänlig hälsning, Conny J
 
Toppen