1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

Stäng meddelande

100 % mortalitet!

Tråd startad i 'Hälsoresan' av aake, 19 September 2012.

1. aake

aake HBK Medlem

Kommun:
    Krokom
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1270
    Som ung läkare för runt 40 år sedan arbetade jag på hjärtintensiven på ett centralsjukhus. Då var allvarliga och ofta nog dödande hjärtinfarkter hos medelålders män en daglig erfarenhet.

Sjukdomsmönstret har ändrat sig sedan dess hos både män och kvinnor. Insjuknandet och dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar i medelåldern har minskat drastiskt, särskilt gäller detta hjärtinfarktsjukligheten.
    Utifrån färsk statistik från WHO kan man se att dödligheten i cirkulationsorganens sjukdomar bland män <65 år i Sverige låg kring 130/100.000 och år i början av 70-talet och att denna siffra nu är nere på en bråkdel (ca 35/100.000). Även en stor relativ stor minskning för kvinnor <65 år, från 45/100.000 till ca 15/100.000.

Vad en och annan debattör här i klubben inte tycks ha insett är att den totala mortaliteten däremot inte går att förändra. Dödligheten i landet är och kommer att förbli 100%! Och att dödlighetsorsakerna vid uppnådd hög ålder kan ses som kommunicerande kärl: Minskad dödlighet i en diagnos leder med nödvändighet till ökad dödlighet i någon annan.
    Svikt i cirkulationsorganen är en dominerande dödsorsak vid hög ålder och kommer sannolikt så att förbli, alternativen är annars ökad dödlighet i cancer, demens och annat vi helst vill slippa uppleva.

aake

krinil, smålänningen, decker och 17 andra gillar detta.
  2. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Sv: 100 % mortalitet!

Då är frågan, i vilken sjukdom är det lindrigast att dö och vid vilken ålder?

Husbilgolf gillar detta.
  3. aake

aake HBK Medlem

Kommun:
    Krokom
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1270

Du vet väl hur det är med "den gudarna älskar...." Ju äldre man blir desto större är sannolikheten att det blir något plågsamt och långdraget.

aake

Bestliner och knarrevik gillar detta.
  4. Gunillas Kenth

Gunillas Kenth HBK Medlem

Kommun:
    Hässleholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3925

Jag inbillar mig att lindrigast är om man somnar in i en stilla hjärtinfarkt. Den rent mattematiska åldern är ganska ointressant. Det finns massor av 90-åringar som är jättepigga och superaktiva. Sen finns det 40-åringar som kan dö av välfärdssjukdomar vilken dag som helst, tyvärr.

Bestliner och ArTii gillar detta.
  5. F.d. 25270

F.d. 25270 Guest

"Livet är en sexuellt överförbar åkomma som hitills ingen överlevt"
    Mvh
    Harry Hymer

bror.axelson, aake, habro och 6 andra gillar detta.
  6. decker

decker FD. HBK Medlem 2016

Kommun:
    Karlstad
    Medlemskap:
    2016
    HBK-Nr:
    5299

Har en svägerska(63) som i Januari fick en hjärnblödning, efter 3 veckor i koma är det i huvudsak sängläge som gäller idag.
    Ingen rörelseförmåga att tala om, visserligen öppna ögon men de verka ha svårt att fokusera, plus allt annat som är en konsekvens av blödningen.

När man som "åskådare" ser eländet ställer i alla fall jag mig frågan -hur skulle vederbörande själv vilja utforma sitt återstående liv, eller kanske rent av vilja lämna jordelivet som idag är helt beroende av andras insatser dygnet runt.

Som läget är nu är det minst två personer som är drabbade av sjukdomen därav den ena "helt frisk".

Själv med en ålder på väg mot 72 börjar man naturligtvis fundera över "framtiden" emellanåt. Men så länge förståndet och den allmänna rörligheten inte ställer till med med begränsningar känns det fortfarande som om "slutpunkten" ligger en bit fram i tiden. (Men säker kan man ju inte vara, men hoppas på en kort "slutupplevelse)

aake gillar detta.
  7. F.d. 17941

F.d. 17941 Guest

Decker !
    Börja skriv en bok ! Jag började för 1½ årsedan , , skriver 4-5 timmar varje dag , håller minnet igång , gör efterforskningar , drömmer om boken och alla händelser , " Jätte Roligt " !
    Totte 04

decker och Bestliner gillar detta.
  8. Bestliner

Bestliner HBK Medlem

Kommun:
    Tjörn
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11647

Utmärkt förslag.
    Med all den livserfarenhet som våra tidsmiljonärer har så blir böckerna säkert mycket läsvärda.
    Jag ser fram mot mycket bra läsning framöver när jag sitter i solen utanför husbilen med något
    kallt i glaset. En bitburger och en bra bok är vad som behövs Då är det Gött att leva:)
    Att tänka på hur livet avslutas med otäckheter som infarkt, stroke och cancer försöker jag undvika. Mitt metod är snarare att leva nu och njuta fullt. Då svepningen saknar fickor blir det husbilsresor, god mat och dricka samt bra böcker:)

Senast ändrad: 20 September 2012
    habro och totte04 gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.