• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På väg mot Portugal - Spanien 2017 - 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 55554

Guest
180302
:msn_stormy:"The rain is good for Spain" :msn_stormy: :yes:
Gör gott i deras vatten reservoarer men inte för husbilsägare.
Utanför husbilen är det en liten flod, undrar hur det är i flodfåran i Rincon där vi stod.
Eller i Funkans 2 floder som tar emot vattnet från bergen.
Tur att vi har stövlar/paraply :msn_umbrella: med oss, synd om Rappe som inte har regnkappa.
Han inte bara ser ut som en våt hund, han är det.
Här ligger han på tork i handdukar.
180302 Rappe.jpg

Upptäckte i går kväll att gasolen var slut i den Spanska flaskan, bara att gå ut oh skifta till den fasta flaskan.
Nu står vi på el, det var inget problem med kylen, pannan står bara på varmvatten.
Bytte gasolflaska den 13/2 på Repsoldepån i Funkan för 13€.
Gittan kollade med killen på ställplatsen om dom hade propan på Repsolmacken i Torre del Mar,
han ringde och kollade, "dom kommer hit med en flaska" bra service.
Nu blir det Zoégas kaffe

Har betalat för en dag till, dom har lovat mindre regn i morgon, då tänker vi dra vidare när det är uppehåll.
Vädret i Velez-Malaga i morgon.

180302 Velez.png

Ha en bra dag och en trevlig helg, någonstans ovan molnen skiner solen :msn_sun:.

Jojje
 
F

F.d. 55554

Guest
180303

Så var det med den servicen inte fan kom det någon Repsolbil med gas.
kl 7 ringde klockan, vi var uppe innan Rappe hann väcks oss, sedan var det dags för grödafrukost. (havegröt),
kl 8 var vi i kö för att tömma/fylla, fler än vi som är morgonpigga.
Nästa stopp Mercadona för att fylla på förråden, sedan Repsolmacken på andra sidan av Torre del Mar för att tvätta kläder
8.30 var vi vid Mercadon, dom öppnar kl 9.00, bara att vänta, under tiden kollade Gittan Repsolmacken sidan om.
Dom byter bara till butano, hoppas dom har propano vid Repsoltvätten.
Det hade dom kostade 13.42€ fanns även en sanitär station.

Repsol Torre del Mar
180303 Torre del Mar.jpg


Har lagt in ställplatsen innan Nerja, går det att stå där kanske vi stannar.
Det gick inte att köra ner på vägen mot ställplatserna, vägen ner avstängd
Vi åkte till en annan ställplats,på C/ Filipina fanns inte plats till vår husbil.
Vi åkte till Almunecar för att träffa en kompis, nu står vi här för snabblunch, pizza.
Sen åker vi till Urbanización Sue-Th1 ??, Salobreña.

OBS!
Vägen avspärrad dels av vägarbete och vattenfylld väg,
hade lite problem att vända eftersom en Fansman blockerade en väg, sedan blev det krokiga vägar ut till N340.
Rastar Rappe strax efter Calahonda, medan Gittan rastade rappe kollade jag Park4night,
hittade en plats lagom för 2-3 husbilar, som jag lade ini Sygic, dock inga större husbilar..
Kolla på Google Maps innan ni åker hit.
Här står vi nu:
GPS: 36,70357, −3,41169    , ± 0,4 m

Google Maps link:

180303 Calahonda.jpg

Drar vi mot Adra i morgon.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Jojje jag beundrar din förmåga att alltid hitta en plats att stanna på och undvika de värsta ovädren, men sen måste ni komma hem till våren och skjutningar och elände. Där jag bor har vi inget sånt men inte långt bort har det varit sammanlunda.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Spännande att se allas bilder och läsa er berättelse om hur det varit de senaste dagarna i ert område. Själv körde jag ner tlll Torre del Mar förra söndagen efter Kasta klotträffen. Tanken var att stå där i nästan tre veckor tills min gladbo kommer ner. När jag såg väderprognoserna i början på veckan och läste vädervarningarna började jag tveka. Tisdag kväll plockade jag in allt i bilen och körde norrut på onsdag. Lyckades få en liten plats på Bahia. Visst har det kommit några små skurar här också men långt ifrån de mängderna ni fått. Känner att jag tog rätt beslut, trivs ju dessutom väldigt bra här. När gladbon anlänt gör vi ett nytt försök om ett par veckor att köra söderut. Hoppats vattnet hunnit sjunka undan tills dess.
 
F

F.d. 55554

Guest
180304
Efter en regnig natt framför det fint belysta berg,

180303 Calahonda night.jpg

Fin utsikt över Calahonda och platsen nere till höger där man står,
foto taget uppe från vägen när vi körde vidare.

180304 Calahonda vy.jpg
Vi drog vidare mot Andra,
Hade stängt av motorvägar i Sygic, det blev en färd längs kusten på krogiga vägar, något som Gittan inte gillade.
Vi kollade först en plats vi fann i Park4night, grus, blött och inget bra ställe när det regnar.
Körde vidare till den som finns i Hbklistan.
Finns bara vi som är från Sverige, nu lyser solen igenom molnen, och försvann som en pension.
Nu blir det Zoégas kaffe och kex.
Får se om vi stannar här i natt eller åker vidare mot Almerimar, får kolla vad som finns mer än hamnen.
Här står vi nu, koordinater:
GPS: 36,74533, −3,01336   , ± 0,0 m

Google Maps link:

Ha en fortsatt trevlig söndag, och trevlig vecka för Er som jobbar.:yes:

Jojje
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Om du kommer till blåseborg-hamnen i Almerimar men fortsätter i södergående riktning hamnar du hos Pedro där vi var förra året. OK plats (ca 10€ med el) som ligger i en håla under vägen, nära till strandpromenaden.

Här kommer några mattips från Spanien som vi har testat på vår muurikka & vår nya paella-pannan (36 cm med 4,5 mm aluminium & stål botten). Dyr men funkar även på induktion, lagom till 2 pers:
Spanish food.jpg
 
F

F.d. 55554

Guest
180305
@Marianne & Ranko
Tackar för bilderna.

Som om det inte vore nog med kraftig blåst och regn när vi stod i Adra,
upptäckte jag i går kväll att handtaget till att öppna/stänga toaluckan i själva sitsen var sönder.
Nu är det ingen stor katastrof, vi har bara gjort det stora i toan, nu blir till att använda plastpåse i stolen.
Lite mer jobb och mer sopor som måste tömmas oftare
Urinen har vi klarat av med hjälp av en liten spann i toan till Gittan, en flaska till mig, sedan tömt dom i en 5 liters flaska och tömt som vanligt.
Frågan är nu OM. jag kan få ut kasseten för stt tömma den.
Skall kolla med Pedro om det finns någon husbilsfirma i närheten som kan fixa felet

Sygic driver mig till vansinne, lurar in os på småvägar, fel vägar, vägar som inte fanns på papperskartan.
Tanken var att åka via kustvägen förbi Almerimar, Roquetas del Mar, nu blev det inte så.
Nu står vi här på Almerimar /Parking Autocaravanas El Ejido.
Nya priser, dag 1-6 8€, 1 vecka och mer 7€

Koordinater:
GPS: 36,70793, −2,80865    , ± 2,0 m

Google Maps link:

Stannar 2 dagar, sen får vi se vart vi åker.

Jojje
 
F

F.d. 22252

Guest
Har för mej att du haft samma problem med sygic tidigare, själv blev jag lurad i ett svårt läge av maps en annan gång sa den sväng vänster och där var glasdörrarna til en stor galleria.
Den enda jag inte blivi lurad av hittills är IGO. Jag ställde in den på husvagn och då slipper jag tokiga småvägar och lätt då slipper jag jobbiga trafikplatser.
Handtaget i stolen går väl ned i ett uttag i själva kassetten, står väl på tvären när luckan är öppen och spärrar kassetten att tas ut om det är som på min thetford.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen