• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Synpunkter/frågor om vårt nya Forum 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Nu förstår jag inte riktigt och beklagar om jag ställt en fråga som redan är ställd och besvarad. Personligen kan jag inte behålla alla svar i minnet och om "Frågor/synunkter om vårt nya Forum" önskas kanaliserade till en och samma tråd fattar jag inte hur det hjälper att markera ett forum som läst. Självklart ska jag dock vara mer försiktig framgent.

// J Peter
Jag förstår dina frågor om vad som är omhändertaget, på gång, etc. Som jag svarat nån gång, det gäller också att orka med att ta tag i det och göra en begriplig sammanställning för er användare.
FYI: Här ser du alla underforum/trådar vi har i luften just nu (och de flesta ärendena handlar faktiskt om buggar, önskemål och framtida utveckling som vi i referensgruppen/utvecklingsteamet själva har kommit fram till):

01.png

Edit: Här nedan ser du ett exempel/utdrag från underforat Att göra i steg 2/nästa etapp. Alltså lite större tillägg och modifieringar av vår site;
Några, t ex "Citroen-knappen", kommer från era synpunkter, andra är vad projektgruppen upptäckt själva vid tester och under resans gång:

02.png
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
@Dethleffskvalite och alla ni andra:
För en gångs skull (;)), här kommer ett besked om en korrigering enligt användarnas önskemål - nu är det "WYSIWYG" i textrutan när man skriver ett inlägg :). Och ni kanske redan tidigare har sett de utökade genvägarna i högerkolumnen?
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Vet inte om jag hänger med, menar du att:
  1. Den rubriken ska stå över varje inlägg i denna tråd?
  2. Eller menar du att rutan för nytt inlägg ska stå över varje inlägg?
Eller? I båda de alternativet får man ju scrolla ännu mer - sidorna blir motsvarande längre.
Ledsen, jag kanske fattar lite trögt så här sent ;)

Exempel:
Jag klickar på olästa inlägg
Jag tar höger musknapp väljer öppna i ny flik på de inlägg jag är intresserad av
Jag klickar på markera forum lästa (bra om den knappen fanns längst ned också)
Nu går jag till de flikar jag vill läsa om, där ser jag nu inte ämnesöverskriften
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Exempel:
Jag klickar på olästa inlägg
Jag tar höger musknapp väljer öppna i ny flik på de inlägg jag är intresserad av
Jag klickar på markera forum lästa (bra om den knappen fanns längst ned också)
Nu går jag till de flikar jag vill läsa om, där ser jag nu inte ämnesöverskriften
Oj, det var avancerad lästeknik ;)!
Har ännu inte provar att göra så, men det som slår mej när jag läser det är att du kanske behöver göra refresh på de extra flikarna?
(Ctrl + F5, eller via knappen högst uppe t v i webbläsaren, eller genom högerklick i fönstret och val av Läs in igen)?
Kommer igen, ska försöka återupprepa din "surfteknik" ...
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
@TeknikLasse: "Exempel:
Jag klickar på olästa inlägg
Okay, gör jag med
Jag tar höger musknapp väljer öppna i ny flik på de inlägg jag är intresserad av
Okay, klarar jag också
Jag klickar på markera forum lästa (bra om den knappen fanns längst ned också)
I vilken flik är du nu? Måste väl vara i varje ny flik - det är väl just det forumet du vill markera läst?
Nu går jag till de flikar jag vill läsa om, där ser jag nu inte ämnesöverskriften
Kom inte hit, måste ha svar på frågan ovanför först :)
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Jag har tigit länge nu ville testa ordentligt först.
På något sätt känns det här som början till slutet, saknar inlägg av kunniga personer som skrivit mycket tidigare.
Sitter man som många med ett långsamt bredband så är det lång tid mellan sidorna.
Vem har bestämt att man ska försämra VÅR sida det var bra som det var byt tillbaka fort innan vi tappar medlemmar, jag förstår att det var ett smart drag att göra det när alla medlemmar betalat men så kommer inte ske nästkommande år om det ser ut så här.
Är det en koppling till facebook det handlar om??
Bengt Andersson fd datalärare.

Det känns jobbigt att inse att dom datakunskaper man har inte räcker till för att hantera forumet m.m. som tidigare. Jag undrar hur många äldre som sliter med den nya hemsidan och undrar varför man gjort sidan så opersonlig och knepig.
Åke
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Det känns jobbigt att inse att dom datakunskaper man har inte räcker till för att hantera forumet m.m. som tidigare. Jag undrar hur många äldre som sliter med den nya hemsidan och undrar varför man gjort sidan så opersonlig och knepig.
Åke
Kan Informationsfilmerna vara till hjälp? Ta dig tid att titta igenom dem så får du information om hur vårt nya forum fungerar.
Allt nytt känns annorlunda men för att underlätta övergången till nytt forum tog vi fram dessa informationsfilmer.
Vi var tvungna att lämna det gamla forumet som var mer än 12 år gammalt och som saknade uppdateringar och inte gick att överföra till moderna servrar.
Vårt forum har numera ett modernt snitt och betydligt mer funktioner och möjligheter, ge det lite tid så kommer du att uppskatta det.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Varför inte göra det riktigt enkelt och ha både "Citera" och "Svara" i varje inlägg (som i gamla forumet...) Symbolen för citera känns ju ändå inte speciellt intuitiv, är det inte samma som används för"Diskussioner" i huvudet?
Bra förslag, lägger till det i Önskemål :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej, jag tycker att bakgrunden fortfarande är för ljus, om man använder stor skärm blir man bländad efter ett tag, eftersom det är så mycket ljus yta. titta gärna på Wohnmobil Forum, där lägger man delvis in ganska mycket mörkare gråa nyanser, det blir avsevärt vilsammare att läsa. T.o.m. det blåa forumet www.ducatoforum-wohnmobile.de känns vilsammare att läsa.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Det känns jobbigt att inse att dom datakunskaper man har inte räcker till för att hantera forumet m.m. som tidigare. Jag undrar hur många äldre som sliter med den nya hemsidan och undrar varför man gjort sidan så opersonlig och knepig.
Åke
Nu blir jag lite personlig, jag tycker så här ...
Tänker man på layouten, stilen, fonterna, bakgrunden, färgerna, "personligt/opersonligt utseende", etc, så får man väl ändå säga att "smaken är som baken". Vi har noterat några kritiska röster, men även sett många som gillar allt "det kosmetiska", det har ni säkert sett själva. Vi har dock inga riktiga belägg för hur många som tycker si eller så. Så småningom kanske det är dags för en omröstning? :)

Den andra sidan av saken, snabbheten, innehållet, strukturen/dispositionen, genvägarna, mm, tycker jag är en helt annan fråga. Och åtminstone för mej personligen, en långt viktigare sak. Det är där vi lägger det mesta av vårt fokus för närvarande.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Hej, jag tycker att bakgrunden fortfarande är för ljus, om man använder stor skärm blir man bländad efter ett tag, eftersom det är så mycket ljus yta. titta gärna på Wohnmobil Forum, där lägger man delvis in ganska mycket mörkare gråa nyanser, det blir avsevärt vilsammare att läsa. T.o.m. det blåa forumet www.ducatoforum-wohnmobile.de känns vilsammare att läsa.

ALLT är bättre än vitt faktiskt. :)
 
D

Deleted member 11118

Guest
Det känns jobbigt att inse att dom datakunskaper man har inte räcker till för att hantera forumet m.m. som tidigare. Jag undrar hur många äldre som sliter med den nya hemsidan och undrar varför man gjort sidan så opersonlig och knepig.
Åke


Det är alltid tråkigt när folk tycker att deras datakunskaper inte räcker till. Tyvärr är det inget fenomen för HBK bara, utan i hela samhället pågår att vi blir mer och mer beroende av att kunna hänga med i teknikutvecklingen. För mina barn och barnbarn är det inga problem, men för den äldre generationen kan det vara stora problem, man kan känna sig utestängd för man inte hänger med och kan vara med. Själv hänger jag än så länge med någorlunda trots mina 70 år, allt i samhället bygger snart på att vi kan tekniken som alla företag och andra utvecklar. Om vi som är över 60 tänker tillbaka 40 år så inser vi hur mycket inom tekniken och datorns värld vi fått vara med om, för inte vill vi väl ha det som det var för 40-50 år sedan?
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Jag förstår dina frågor om vad som är omhändertaget, på gång, etc. Som jag svarat nån gång, det gäller också att orka med att ta tag i det och göra en begriplig sammanställning för er användare.

Nja, det var inte riktigt så jag menade och jag har absolut inte kritiserat referensgruppen för att göra för lite. Tvärtom. Tackat i flera olika tonarter. Tycker ni gör ett fantastiskt jobb med ett otroligt tålamod. Stor respekt!

Det jag menade var - och som jag uppfattade som en fråga i ett annat inlägg, som jag försökte citera - att det börjar bli lite svårt att hitta i denna tråd och att jag - med mitt begränsade minne - har minst lika svårt att hålla olika frågor och svar i mitt minne som det kan vara svårt att strukturera upp dem elektroniskt. I vart fall är jag inte människa att hålla dem i minnet. Har inte heller något behov av att få återkoppling på åtgärder, som jag vet att ni sliter med. Det jag bara menade var, att frågan om svarsknappar kanske varit upp tidigare och försökte ge en förklaring till varför jag i så fall ställde den igen. Mindes helt enkelt inte hur det var. Självklart ställer jag inte en fråga igen om jag är säker på svaret eller vet att den är ställd förut.

Tycker i och för sig fortfarande att svara-knapparna gör det lite svårnavigerat, men om det är olösligt eller bara från mig ska ni naturligtvis helt bortse från det. I övrigt tycker jag fortfarande att nya Forumet är ett stort steg framåt, vilket jag skrivit i andra sammanhang. De gånger jag tyckt till har det varit i ett ärligt och konkret försök att bidra.

// J Peter
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
@Dethleffskvalite och alla ni andra:
För en gångs skull (;)), här kommer ett besked om en korrigering enligt användarnas önskemål - nu är det "WYSIWYG" i textrutan när man skriver ett inlägg :). Och ni kanske redan tidigare har sett de utökade genvägarna i högerkolumnen?

Har precis tittat på mitt inlägg i På spåret 15580 och det visas på samma sätt som tidigare. Men rättelsen gäller kanske inte inlägg som är skrivna utan bara dom som skrivs hädanefter.
 
4

4 JO

Guest
WYSIWYG innebär att när du skriver ett inlägg så är det i det textfältet numera samma typsnitt, storlek och radavstånd som det kommer att visas på sidan när du klickar på knappen Svara.
Så var inte riktigt fallet tidigare och det påverkar inte något som tidigare skrivits i forumet. Det skulle ju kunna bli väldigt konstigt med alla sidor som ändå visas korrekt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen