• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ugn i TecTower, Bürstner

Verkö

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato Maxi
Chassietyp: Standard
Motortyp: Multijet 130
Årsmodell Chassie: 2011
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Ixeo IT 710 G
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2011
Ämnesområde: Ospecificerat
Provade att göra strips i ugnen, men efter en timme var de knappt upptinade. När jag kom hem gjorde jag ett litet test och såg då att ugnstemperaturen inte steg så snabbt som jag trodde den skulle göra.

Testet utfördes genom att jag lade in min köttermometer i ugnen och läste av värdena var tionde minut. När jag startade ugnen satte jag den på 250 grader.

Mätvärden
Tid (min) / Temp (grader)
00 / 22
10 / 66
20 / 88
30 / 95
40 / 105
50 / 108
60 / 112

Jag trodde att det skulle gå snabbt att få upp ugnen i temperatur eftersom den är så liten och drivs av gasol.

Det verkar som om ugnen även är kopplad på samma gasventil som kylskåpet, dvs jag har ingen separat ventil för just ugnen (vilket bilderna i instruktionsboken verkade ha). När jag gjorde testet var kylskåpet avstängt.

Är det något spjäll etc. som jag kan ha missat att stänga i ugnen?

Tacksam för tips.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Vi hade ett liknande problem med ugnen i vår tidigare HB.
Det visade sig att den inte fick tillräckligt med förbränningsluft.
Vi var tvugna att öppna en låda bredvid där ugnen var inbyggd, och då fungerade det hyfsat.
På den nuvarande ugnen, som är inbyggd i spisen skall ugnsluckan vara ngt öppen när man använder grillfunktionen.
//W

Verkö

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Wizard skrev:
Vi hade ett liknande problem med ugnen i vår tidigare HB.
Det visade sig att den inte fick tillräckligt med förbränningsluft.
Vi var tvugna att öppna en låda bredvid där ugnen var inbyggd, och då fungerade det hyfsat.
På den nuvarande ugnen, som är inbyggd i spisen skall ugnsluckan vara ngt öppen när man använder grillfunktionen.
//W

Grillfunktionen har jag inte provat än, men enligt instruktionsboken ska ugnsluckan vara helt öppen vid grill och helt stängd vid "vanlig" ugn.

F

F.d. 52924

Guest
Vi har en likadan ugn och den funkar väldigt bra.
Den blir varm snabbt,vi brukar tina fryst bröd m.m.
När man tänder den skall ugnsluckan vara lite öppen i några min,
och sen blir ugnen varm fort och fungerar jättebra,
hoppas att ni får fart på ugnen!

MVH guran

Verkö

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
guran skrev:
Vi har en likadan ugn och den funkar väldigt bra.
Den blir varm snabbt,vi brukar tina fryst bröd m.m.
När man tänder den skall ugnsluckan vara lite öppen i några min,
och sen blir ugnen varm fort och fungerar jättebra,
hoppas att ni får fart på ugnen!

MVH guran

Läste lite i instruktionsboken och där stod det att "ventilationsöppningarna" var tvungna att vara öppna. Jag har dock inte hittat några, vet du vilka de menar och var de är placerade?

Dock skönt att höra att ni är nöjda med er ugn, då finns det hopp :spinny:.

F

F.d. 50036

Guest
I vår ugn får man ha plåtarna lite högre placerat än hemma för att få rätt värme. Brukar ha en digitalmätare som jag hänger in på plåtens höjd när jag vill veta temp.

Lycka till Torbjörn

F

F.d. 52924

Guest
Verkö skrev:
Läste lite i instruktionsboken och där stod det att "ventilationsöppningarna" var tvungna att vara öppna. Jag har dock inte hittat några, vet du vilka de menar och var de är placerade?

Dock skönt att höra att ni är nöjda med er ugn, då finns det hopp :spinny:.

Hej igen,
på vår bil (Hobby) tror jag att det finns vent.öppningar ovanför
ugnen,som alltid är öppna.Det finns inte några andra ventiler
vad jag vet.
Hoppas att ni får er ugn att fungera.

MVH guran

F

F.d. 51064

Guest
Hej!
Vi har en Tec Tower i vår Bürstner också, med samma problem. I helgen skulle vi göra klyftpotatis. Jag hade potatisen inne i en timme och de var fortfarande råa när jag testade. Jag hade värmen satt på 250°. Satte på grillen och då blev det lite bättre men absolut inte bra. Kan säga att det blev ingen klyftpotatis för oss. Som tur var hade vi bra kompisar som var kloka nog att koka potatis på spisen så att det räckte även till oss. Vi har inte hunnit kontrollmäta temperaturen än, saknar termometer för ändamålet. Hoppas att någon kan hjälpa oss lösa problemet.
B-O o Karin

Verkö

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Farmora skrev:
Hej!
Vi har en Tec Tower i vår Bürstner också, med samma problem. I helgen skulle vi göra klyftpotatis. Jag hade potatisen inne i en timme och de var fortfarande råa när jag testade. Jag hade värmen satt på 250°. Satte på grillen och då blev det lite bättre men absolut inte bra. Kan säga att det blev ingen klyftpotatis för oss. Som tur var hade vi bra kompisar som var kloka nog att koka potatis på spisen så att det räckte även till oss. Vi har inte hunnit kontrollmäta temperaturen än, saknar termometer för ändamålet. Hoppas att någon kan hjälpa oss lösa problemet.
B-O o Karin

Intressant att det är någon mer än jag som har detta problem och att det är på just en annan Bürstner. Har ni också en och samma gasolventil till kylen och ugnen? Är lite nyfiken på om alla som har ett Tec Tower har det på det viset eller om det skiljer mellan olika märken på bilar.

Finns det någon där ute som har en fungerande ugn i sitt Tec Tower som har möjlighet att mäta upp hur snabbt temperaturen stiger i sin ugn? Det hade varit intressant att ha något att jämföra med.

Igår gjorde jag ett nytt test och hade luckan på ugnen öppen ca 2 cm i 25 minuter. Efter det att jag stängde luckan steg temperaturen snabbt från ca 55 grader och upp till 90 grader (ca 3 grader per minut i temperaturökning). Men sen avtog det igen och det verkar nästa omöjligt att få upp den i temperaturer över drygt 115 grader.

Vill rikta ett tack till alla som varit inne i denna tråden och givit synpunkter och tips. Hoppas vi kan lösa detta lilla mysterium.

Verkö

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Torbjörn & Annica skrev:
I vår ugn får man ha plåtarna lite högre placerat än hemma för att få rätt värme. Brukar ha en digitalmätare som jag hänger in på plåtens höjd när jag vill veta temp.

Lycka till Torbjörn

Hej och tack för ditt svar. Jag skulle vara tacksam om du kunde mäta hur snabbt din ugn kommer upp i temperatur, eftersom du har en digitalmätare. På det viset skulle vi ha något att jämföra med. Det kanske är så att ugnarna inte kommer upp i temperatur lika snabbt som vi tror eller hoppas.

F

F.d. 51064

Guest
Vi skall ner till Umeå, på Noliamässan, till helgen då ska vi försöka få tag på en digital ugnstermometer. Återkommer efter helgen om hur tempen stiger i ugnen. Hur gasolen är kopplad kan jag tyvärr inte säga. Gubben kanske är kunnig i detta område, ber att få återkomma.
Karin

F

F.d. 55387

Guest
Låter tråkigt att det inte funkar, vi har en ny Bürstner med TecTower men vi har inte provat ugnen ännu, nu blir jag så nyfiken att jag måste göra det i helgen, spännande ;o)

Verkö

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Husbil08 skrev:
Låter tråkigt att det inte funkar, vi har en ny Bürstner med TecTower men vi har inte provat ugnen ännu, nu blir jag så nyfiken att jag måste göra det i helgen, spännande ;o)

Jag hoppas att er fungerar och ser verkligen fram emot resultatet av ert test så jag har något att jämföra med :).

Galaxy

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2025
Hej!

Denna ugn fungerar inte som den ska.
Se utdraget nedan från Dometics servicebulentin om hur ugnen kan kontrolleras.

Dometic CRAMER ugnar, COE-FULL 958 0509-55 + COE-FULL DUFU958 0509-60
För låg maxtemperatur
Ugnens maxtemperatur har i vissa fall visat sig vara för låg.
Därför ska ugnen kontrolleras vid ordinarie service.
Normal max temperatur är 230°C - 240°C (efter ca. 45 minuters drift).
Temperaturen mäts i den geometriska mitten av ugnsutrymmet. Det motsvarar ugnsgaller
i näst nedersta positionen och termometern placeras i mitten på gallret.
Når ugnen inte avsedd temperatur måste följande kontrolleras:
1. Gastrycket ska vara 30mbar.
2. Ugnsluckan ska sluta tätt och packningen får inte vara skadad.
3. Omgivande temperatur ska vara minst 20°C.
4. Tilluftsintagen måste vara fria. (kontrolleras via nedersta luckan).
Är ovanstående ok måste munstycket bytas.

Verkö

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Galaxy skrev:
Hej!

Denna ugn fungerar inte som den ska.
Se utdraget nedan från Dometics servicebulentin om hur ugnen kan kontrolleras.

Dometic CRAMER ugnar, COE-FULL 958 0509-55 + COE-FULL DUFU958 0509-60
För låg maxtemperatur
Ugnens maxtemperatur har i vissa fall visat sig vara för låg.
Därför ska ugnen kontrolleras vid ordinarie service.
Normal max temperatur är 230°C - 240°C (efter ca. 45 minuters drift).
Temperaturen mäts i den geometriska mitten av ugnsutrymmet. Det motsvarar ugnsgaller
i näst nedersta positionen och termometern placeras i mitten på gallret.
Når ugnen inte avsedd temperatur måste följande kontrolleras:
1. Gastrycket ska vara 30mbar.
2. Ugnsluckan ska sluta tätt och packningen får inte vara skadad.
3. Omgivande temperatur ska vara minst 20°C.
4. Tilluftsintagen måste vara fria. (kontrolleras via nedersta luckan).
Är ovanstående ok måste munstycket bytas.

Tack så mycket för detta svaret. Jag ska göra ett nytt test exakt enligt checklistan ovan och se vilka värden jag får fram. Har du möjligtvis länken till Dometics servicebulitin?

F

F.d. 51064

Guest
Hej!
Har nu kollat så gott det har gått enligt beskrivningen i tidigare inlägg. Angående täthet finns väl inte annat att säga än att digitaltermometerns sladd måste ju ligga i vägen för luckan. Hur mycket det inverkar vet jag inte, det kanske finns en trådlös ugnstermometer att köpa.
Efter 45 min hade temperaturen kommit upp till 216° och där stannade den.
Jag förstår nu att jag inte väntade tillräckligt länge när jag skulle steka potatis i ugnen. Det gäller att planera när man skall laga eller grädda något.
Man får inte vara hungrig om man skall laga till en ugnsmiddag.:mat:

Karin

Toppen