• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är ett säkert avstånd och när?

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

När man läser inläggen som gjorts efter mitt inledande måste alla förstå att ett krav på 4 meter, mellan övernattande husbilar på en ställplats, är ett avstånd som är mer av teoretiskt betydelse än ett praktiskt.

Risken att råka ut för något långt innan man kommer dit är bra mycket större .

Sätt detta i relation till verkligheten, så bör man sova gott i husbilen på en ställplats bara man har plats nog att öppna bodelsdörren. Gör man inte detta, så är det enda säkra att stanna hemma.
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

För det första. Skilj på ren parkering och parkering med campingliknande beteenden med rekommenderade avståndsregler, oavsett land.

För det andra. Jämför inte äpplen med päron!

En brand på en lastbilsparkering i Kungälv nyligen, 26 mars 2017. Minst nio lastbilar med inbördes avstånd på ca en meter blev skeletterade. Ingen dog tack vare explosioner där vakna/nyktra förare lyckades varna varandra.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/minst-nio-lastbilar-i-brand-i-kungalv?

För det tredje. Det är inte bara ens egen högmodiga trygghet och ofelbarhet det handlar om utan även ens grannar trygghet. Parkera gärna på en meters avstånd om du är trött men bete dig då som en parkerare - gå och lägg dig och sov - men avsluta inte dagen som klockren campare. Är din närmaste granne en med typiskt campingbeteende så håll avstånd för egen men framför allt för dina andra grannars säkerhet.

Lär dig Avståndslagen!

Kom också ihåg att försäkringsboladen oftast ersätter kapitala kostnader men aldrig liv.
 
Senast redigerad av en moderator:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

För det första. Skilj på ren parkering och parkering med campingliknande beteenden....

..Minst nio lastbilar med inbördes avstånd på ca en meter blev skeletterade. Ingen dog tack vare explosioner där vakna/nyktra förare lyckades varna varandra...

Ja det var många tydliga pekpinnar att följa ;) men jag undrar lite över vad du bestämt är definitionen för ett "campingliknande beteende" som du använder i flera inlägg.

Sen undrar jag var det framgår att det fanns vakna och nyktra förare i bilarna som brann och att dom överlevde tack vare att dom lyckades varna varandra?
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

När man läser inläggen som gjorts efter mitt inledande måste alla förstå att ett krav på 4 meter, mellan övernattande husbilar på en ställplats, är ett avstånd som är mer av teoretiskt betydelse än ett praktiskt.

Risken att råka ut för något långt innan man kommer dit är bra mycket större .

Sätt detta i relation till verkligheten, så bör man sova gott i husbilen på en ställplats bara man har plats nog att öppna bodelsdörren. Gör man inte detta, så är det enda säkra att stanna hemma.

Men Gunnar, det finns alternativ....:cool:
// Janne
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

När man läser inläggen som gjorts efter mitt inledande måste alla förstå att ett krav på 4 meter, mellan övernattande husbilar på en ställplats, är ett avstånd som är mer av teoretiskt betydelse än ett praktiskt.

Risken att råka ut för något långt innan man kommer dit är bra mycket större .

Sätt detta i relation till verkligheten, så bör man sova gott i husbilen på en ställplats bara man har plats nog att öppna bodelsdörren. Gör man inte detta, så är det enda säkra att stanna hemma.

Herregud, detta går inte ens att kommentera.

Tommy R
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

"Inget här i världen är så rättvist fördelat som förståndet: Alla tror att de har fått tillräckligt."
Jacques Tati

"Vishet kommer inte med ålder, somliga lever ett helt liv utan att lära sig något eftersom de är för upptagna med att ha rätt"
Förnuft och vishet
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Man måste få skriva som privatperson, annars hamnar vi i en omöjlig sits, där företrädare för klubben inte kan skriva något överhuvudtaget.

Det är väl möjligt att jag överreagerar, men......
Jag känner mej väldigt komfortabel med 4-metersregeln
som säkerhetsfolk rekommenderat.
När sedan någon (tillika företrädare för klubben) tycker
jag skall stanna hemma om jag inte önskar stå 56 cm
(vår dörr är 55 cm) från grannen då känns det inte bra.
Det betyder väl egentligen att han tycker att jag kan
sluta åka husbil och därmed behöver jag ju inte heller
något medlemskap.
Men som sagt, jag kanske överreagerar. Och som jag
tidigare sa så finns det alternativa platser.
// Janne
 

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Skulle 4- meters regeln bli verklighet på alla ställplatser kommer dessa snart att behöva stängas helt av kommunen då dessa platser genast kommer att få ett "campingbeteende" istället, stolar grillar hundgårdar markiser och gud vet vad.... folk kommer tycka att dom har 4 meter tomt mellan sig och nästa bil. Detta kommer då reta campingägare och övriga invånare...

//Niclas
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

En lång diskussion om detta men det visar sig till slut att det som många av oss ansett står pall. Det finns inte någon fakta som visar att det är en nämnvärt förhöjd risk att dö i brand för att man står närmre sin husbilsgranne än 4 meter.

Det finns en rekommendation på 4 meter men uppenbart är dess huvudsakliga syfte att främst rädda egendom genom att försvåra spridning av brand och underlätta eventuellt släckningsarbete.
Varför just 4 meter och inte exempelvis 2, 3 eller t.o.m. 8 meter rekommenderas beror med största sannolikhet på att det redan sedan tidigare funnits en trivselrekommendation på just 4 meter framtagen för campingar.

Man kan alltså i lugn och ro lägga sig och sova i sin bil även om avståndet understiger 4 meter. Men finns det plats så finns det ju ingen anledning att tränga ihop sig mer än nödvändigt. Känner man även att man vill ha mer utrymme än vad som finns tillgängligt kan man bara välja att åka vidare.

Så är det med det:cool:




Inser att jag postade i fel tråd..:wideeyed: vi har 2 trådar med i princip samma ämne igång
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Man blir kanske rädd då man ser vilket stort stöd Web Gunnar får för förslaget
att vi som inte accepterar 55 cm mellan bilarna bör stanna hemma.
Själv kommer jag aldrig att gå med i stryka medhårs gänget.
Tommy R
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Jag är för 4 m som rekommendation, men verkligheten ser inte ut så, jag anpassar mej till verkligheten om det sen är 4 m eller 1 m sover jag gott om natten, beträffande Web Gunnar, så tycker jag han får yttra sig som privatperson. Jag håller inte med allt han säger, men jag tycker att alla har rätt att uttrycka sin åsikt. Jag tolkar han han gör det som privatperson. Tycker inte jag stryker någon medhårs.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

En lång diskussion om detta men det visar sig till slut att det som många av oss ansett står pall. Det finns inte någon fakta som visar att det är en nämnvärt förhöjd risk att dö i brand för att man står närmre sin husbilsgranne än 4 meter.

Det finns en rekommendation på 4 meter men uppenbart är dess huvudsakliga syfte att främst rädda egendom genom att försvåra spridning av brand och underlätta eventuellt släckningsarbete.
Varför just 4 meter och inte exempelvis 2, 3 eller t.o.m. 8 meter rekommenderas beror med största sannolikhet på att det redan sedan tidigare funnits en trivselrekommendation på just 4 meter framtagen för campingar.

Man kan alltså i lugn och ro lägga sig och sova i sin bil även om avståndet understiger 4 meter. Men finns det plats så finns det ju ingen anledning att tränga ihop sig mer än nödvändigt. Känner man även att man vill ha mer utrymme än vad som finns tillgängligt kan man bara välja att åka vidare.

Så är det med det:cool:

Jag trivs med 4 meter och trivs också om det är 2,5 eller 3 meter.
Men känner mej stött/förbannad när någon förlöjligar mej för att
jag inte trivs eller känner mej säker med 56 cm.
Men som sagt, jag åker vidare om detta (56cm) är enda
alternativet.
// Janne
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Till skillnad mot Janne åker jag inte vidare här om majoritet tycker som Web Gunnar,
om det är så att dom flesta tycker som Web Gunnar då ryker dekalerna.
Tommy R
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Menar du med det att vi i HBK Web inte får delta i diskussioner och ha egna tankar och åsikter?
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Vart har jag skrivit det, om det skulle visa sig att en majoritet av medlemmarna
tycker som han då är det nog kört för oss.
Mellanfjärden +23,6 sol
Tommy R
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Hur skall du göra undersökningen på 14 655 medlemmar för att se vad majoriteten tycker. Alla medlemmar har rätt att ha en åsikt även de som är engagerade i HBK, om det är HBK:s åsikt så skall uttalandet komma från någon som skriver att detta är HBK:s uppfattningen. Annars måste vi betrakta alla åsikter som privata. Alla får utifrån sin uppfattning själv bestämma om man vill vara medlem i HBK, det är ett fritt val.
 
Toppen