• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingägares snikenhet

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Jag som ofta tycker det är fullt på attraktiva ställplatser önskar högre avgifter. Högre avgifter skulle stimulera fler att bygga ställplatser till allas trevnad, rätt nivå kanske borde vara 200 kr inklusive allt.
Snål Smålänning som inte vill åka omkring och leta efter plats.
:)gert

Jag uttryckte mig otydligt med "allt" menar jag elstolpe, tömning och fyllning.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55850

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

vad blir skillnaden mellan en ställplats och en camping om ställplatsen skall ha
all service ? jo den skapar inte arbetstillfällen.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Har sett på vissa köpcenter har man fixat längre och bredare parkeringsrutor.
För husbilar och husvagnar och dom som har släp.
Men tyvärr har personbilsSvenne inte fatta detta ..Dom parkerar sin bil där.
Ofta blir dom sura på om man påpekar detta. " Ni husbilsnördar breder ut er "
Dom ska vara glada för att man inte campar och börjar grilla.
Ha de :spinny:
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Har sett på vissa köpcenter har man fixat längre och bredare parkeringsrutor.
För husbilar och husvagnar och dom som har släp.
Men tyvärr har personbilsSvenne inte fatta detta ..Dom parkerar sin bil där.
Ofta blir dom sura på om man påpekar detta. " Ni husbilsnördar breder ut er "
Dom ska vara glada för att man inte campar och börjar grilla.
Ha de :spinny:


Håller med dej,
En hel del av dom människorna behöver den stora ytan för att parkera en liten Toyota Prius som egentligen tar upp en yta stor som en Ryggsäck.....
:twitcy:
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

Ett sak som finns i Portugal är LIDL,s stora blåmarkerade parkeringsrutor för husbilar.
Finns kanske även i Spanien.

Vad händer,
Jo, man parkerar husbilen, går in och handlar, fixar mat/kaffe eller vad det nu blir,
plockar ut bord och stolar och fikar på plats, stannar under flera timmar.

Förvånad, inte vi

Jojje
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

Man får också tänka på att en del campingägare ofta hyr campingen av evt kommunen eller dyl,och måste ju då betala hyra + moms,och då bara en säsong,kanske 4 månader,exp.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Campingägares snikenhet

Det tycker jag att man alls inte behöver tänka på. Man kan väl inte börja driva en camping & förvänta sig att alla med husvagnar eller husbilar SKALL ställa sig där. Om man som campingägare har den intentionen så får man nog bjuda till lite grand & erbjuda exempelvis bra priser & bra service så att gästerna kommer frivilligt. Allt bör ju vara i paritet med utbud & efterfrågan, det är ju som bekant marknaden som styr. Fungerar inte detta så får man nog söka sig en annan födkrok.

Bennie
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Trist att campingägarna inte ser oss som resurs, och anordnar fler Quick-Stop.

En elstolpe, grusplan, tillgång till dusch och toa.
Detta med en reducerad prislapp.

Vi besökte en camping i somras som erbjöd just denna service.
Kostnad 100 kr.
Mycket trevlig campingvärd som tveklöst gjorde att vi mer än gärna besöker denna camping igen.
Vi var på "genomresa" och skulle vidare följande dag.

Ska tillägga att denna camping INTE var en SCR-camping.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Sv: Campingägares snikenhet

Som nybörjare i husbilslivet, söker vi oss gärna dit där det finns service, vatten, tömning, el och fräscha toaletter. Det hela verkar enkelt, där efterfrågan är stor är det dyrast. Troligen för att campingen/stallplatsen ligger på ett attraktivt område. Fler än vi vill övernatta där. Troligen är både mark och hus dyrare där så priset stiger. Vår lilla erfarenhet säger att man kan välja. Det finns billiga platser, då finns det en orsak till det. Fint att vi kan välja vilket lyckligt gäng vi är.:):):)
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Man kan bli positivt överraskad också. Hösten -15 låg vi över en natt på en camping på Danska västkusten, priset var 75 kr.
Det normala priset var på närmare 400 kr men om man kom med husbil och inte hade tillgång till några faciliteter så fick man stå på samma plats för 75 kr.
Detta var en campingägare som insett att alla husbilsägare inte efterfrågar full service och i det här fallet fick det oss att stanna en natt på campingen istället för att köra vidare.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Hej!

Tror att jag skrivit detta tidigare, men tål att upprepas.

Jag har inget emot Campingplatser.
Jag har heller inga synpunkter på deras prissättning.
Jag har ingen synpunkt på deras utbud.

Tycker jag att priset är för högt i förhållande till vad jag vill ha så åker jag någon annanstans.

Det som däremot retar mig är när Campingägare agerar utanför sin Camping med att få till parkeringsförbud och annat elände för gästade Husbilar. Allt i syfte att tvinga in alla Husbilar på hans Camping. Det finns många exempel på detta olustiga betéende.

Detta agerande gör att färre kommer och besöker platsen. Vilka är då förlorarna. Jo, den lokala handeln och restauranger m fl.
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

Min erfarenhet från mitt tidigare campingliv med husvagn och barn, är att campingplatserna är ganska fulla under juli månad. När campingägarna försöker förmå kommunen att förbjuda övernattning i Husbil, på det ena eller andra sättet och lyckas, så tar man bort en stor del kunder som inte har möjlighet att övernatta i dessa orter. Låt oss säga att vi kommer fram till en underbar plats vid en fin badplats i någon sommaridyll. Efter badandet känner vi för att roa oss under kvällen. Men tyvärr kan vi inte stå kvar för att vi inte har någon stans att stå över natten. Campingen är full så i stället för att se vad orten mer har att erbjuda och kanske stanna över natten så måste vi dra vidare för att hitta någon stans där vi kan övernatta. Detta har hänt oss flera gånger och det är inte kul.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Campingägares snikenhet

Visst finns det campingägare som ser om sitt så gott dom kan likväl som det finns husbilsturister som ser om sitt och sällan leder det till win-win. Vi får nog gilla läget och strunta i politiken, rätt som det är dyker det upp värre problem.

Åke:)
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

Om detta ämne kan man snart skriva en roman. År efter år efter år kommer samma "gnällande" upp.

Det är inte jag som husbilsägare som bestämmer priserna, det är dem som äger campingarna eller ställplatserna. Tycker jag inte om prissättningen har husbilen 4 hjul så det är bara rulla vidare. Med "gnäll" kommer man ingenstans.

Gratis är gott, men det är inte gratis, det är alltid någon som har en kostnad oavsett vad det gäller. SCR är ett slagträ på detta forum, men mej veterligt tjänar de pengar på sina campingar, trots bojkott från en del husbilsåkare.Om det inte tjänat pengar hade de inte funnits.

Själv betalar jag vad det kostar där jag vill övernatta både i Sverige och utomlands. Jag övernattar aldrig på en grusplan bara för det är gratis. Men "gnäller" inte på de som gör det.

Som tur är, är det jag själv som bestämmer var jag vill övernatta med husbilen.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Själv betalar jag vad det kostar där jag vill övernatta både i Sverige och utomlands. Jag övernattar aldrig på en grusplan bara för det är gratis. Men "gnäller" inte på de som gör det.

Som tur är, är det jag själv som bestämmer var jag vill övernatta med husbilen.


Jag gnäller inte heller på dom som vill betala 200kr för att stå på en grusplan, då betalar jag oftast lite till och står på en camping.

Det är egentligen ganska egendomligt, dom absolut unikaste/bästa platserna jag stått på för natten har varit gratis och jag står hellre på en ödslig plats bland tallar och granar än 0.5 meter mellan husbilarna vid en båtklubb, även om båda skulle vara gratis.

Hade jag själv ägt en ställplats vid vatten som är nära centrum hade jag tagit 500kr/natten eftersom många hade valt det alternativet ändå, framförallt under juni, juli och augusti. Typ Mariefred.

Dessutom tycker jag det är lite High chaparral på vissa ställplatser, folk håller platser till varandra för att man inväntar en husbilskompis.
 
Toppen