• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kurs i hur funkar en husbil

D

Deleted member 11118

Guest
Blixten slog ner i min hjärna. De som är väldigt kunniga om hur det mesta funkar i en husbil, det finns det många här som är, kunde kanske ordna en träff och ha utbildning för oss "turister" i hur en husbil funkar. En idé som någon kanske snappar upp och drar igång, eller slog blixten ner i fel hjärnhalva:twitcy:
 
F

F.d. 55640

Guest
Sv: Kurs i hur funkar en husbil

Jag skulle också behöva en sån kurs, så jag aktualiserar åter frågan. Det finns många bra tips här och på Facebooksidan, men ibland verkar man behöva vara elingenjör eller dylikt för att hänga med.:wub:
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Kurs i hur funkar en husbil

Vad är det ni vill ska ingå i en sådan kurs?
 

Gabbe

HBK Medlem
Inlägg
646
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13024
Medlemskap
2025
Sv: Kurs i hur funkar en husbil

Blixten slog ner i min hjärna. De som är väldigt kunniga om hur det mesta funkar i en husbil, det finns det många här som är, kunde kanske ordna en träff och ha utbildning för oss "turister" i hur en husbil funkar. En idé som någon kanske snappar upp och drar igång, eller slog blixten ner i fel hjärnhalva:twitcy:

Bra initiativ tycker jag personligen. Vad som bör ingå i en sådan utbildning kan vara en delikat fråga. Kanske en första träff/utbildning kan innehålla de mest elementära åtgärder som en husbilsägare skall reflektera över. T.ex. Vikt och dess problematik, vinterförberedelser, lite info om solceller osv..... tror att det finns många som skulle tycka det vore intressant...
Absolut rätt hjärnhalva som fick blixtnedslag, enligt mig .....:yes:
 
F

Frudden

Guest
Sv: Kurs i hur funkar en husbil

Vad är det ni vill ska ingå i en sådan kurs?
Hur man kopplar in solcell, vad det finns för olika typer av regulatorer, vad en sådan gör, hur man kontrollerar att det fungerar som det är tänkt, osv, mm, etc.

// Fredrik W
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Kurs i hur funkar en husbil

Man kanske är lite luttrad, men så här tror jag att människor fungerar.
Det finns en del som är rika och en del som är fattiga. Vissa är händiga och vissa har minst fem tummar i samma hand. Men folk lär sig kompensera sina brister med allehanda trix och fungerar det i början för dem, så fortsätter de och blir bättre på det, kompensering alltså, inte det de kompenserar för.

Men värst är ändå alla fördomar folk är fullproppade med. Många skrivbords människor tror på fullt allvar att de utan akademisk utbildning inte kan ha en bredare syn på livet, liksom de med ringa utbildning tror att akademikerna betraktar hantverkare som enkelspåriga. Om nu HBK anordnar en träff med en massa medlemmar där ena halvan består av skruvare och tekniskt kunniga och den andra av pärmbärare med hög pension och en nyare husbil, så tror jag att utgången är given. De senare vill utse en sekreterare och ordförande så att det hela sker under ordnade former, de andra vill ha det mer informelt och spontant. Utan bälte och hängsel. Annars blir de snart utsedda som ett slags jourhavande meckare för allehanda idiotfel som tänkas kan. Det hela kronas med misstänksamhet ifall råden är fel och om det ändå inte är bättre att anlita en märkesverkstad med auktoriserad personal. Ju dyrare det blir desstå bättre är arbetet... Ungefär så resonerar de...

Så jag tror att blixten slog genom bägge hjärnhalvorna utan skoning denna gång. Men iden var vacker, liksom iden med kommunismen. Jag hoppas att ni prövar iden i verkligheten och rapporterar sedan hur fel jag hade....

Annars tror jag att forumet fungerar bra för rådgivning som det är. Min spåning ovan kommer från mina erfarenheter från just denna forum och i fråga om gratis rådgivning, ytterst få är uppriktigt tacksamma..
 
F

Frudden

Guest
Sv: Kurs i hur funkar en husbil

Brorsan är med i en Flipper-klubb (motorbåt) och de träffas en gång varje år och lär av varandra. De går från båt till båt där ägaren får visa sin båt och berätta hur han har löst olika saker - och även vilka problem och funderingar han har, så kan de andra fylla in med sin kunskap.

Det kanske vore någonting för husbilsägare också?

// Fredrik W
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Kurs i hur funkar en husbil

Såg någon tagit upp min gamla tråd som nu är ett par år gammal. Jag har på forumet fått ovärderlig hjälp under åren och det är jag tacksam för. Folk skriver hur de gör med olika saker men jag fattar ändå ingenting. Kanske träffade blixten fel hjärnhalva. Jag undrar ibland över saker och ting i husbilen, tips och trix, men jag kan inte själv göra det. När man är på träffa så pratas det alltid om hur man gör och hur någon annan gjort så ibland är det som en liten kurs.

Vad kall en sådan kurs innehålla, det bestämmer deltagarna själva. Enklast är att ordna en träff som inriktar sig på tips och trix. Kan kallas teknikträff eller något annat klämmigt namn.

Snart kommer väl någon att säga men ordna en sådan träff då, tyvärr är jag engagerad på annat hål så just nu finns inte tiden och orken. Men någon kanske någon annan av alla medlemmar kan ordna något enkelt.

Sen håller jag inte med BigSpender i allt han säger, men många kloka synpunkter har han.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Kurs i hur funkar en husbil

Det finns en annan husbilsklubb som ordnar och genomför mycket bra kurser, eller teknikträffar som man kallar det. Så varför skulle inte HBK klara av detta. Det finns så mycket kunskap och idérika människor här på forumet så det måste kunna gå att ordna. Först behövs det bara en strukturstark person som med kontakter som kan samla den kompetens som behövs...
 
F

F.d. 54009

Guest
Sv: Kurs i hur funkar en husbil

Som nyblivna hb ägare uppstår det en uppsjö av frågor. Har varit ute på HBK:s forum dagligen , ställt frågor och fått svar. Det finns en gedigen kunskap där och inte bara det där finns, vilket är lika viktigt, medlemmar som delar med sig av sina kuskaper. Stort tack från oss. Visst kan svaren vara olika ,då finns det anledning att vara försiktig . Tycker spontant att forumet är en utmärkt skola i hb kunskap. Kunde vara svårt för avlägset boende att delta i en kurs på ett speciellt ställe.
[FONT=&quot]Mvh Signe[/FONT]
 

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Sv: Kurs i hur funkar en husbil

Gokväll
Svenska Mclouisklubben anordnade en sk teknikträff på en av Autohallens försäljningsställen, Karlstad. Drygt 20 bilar deltog och de flesta var mycket nöjda med densamma. Två av teknikerna/service från samma företag var de som höll i träffen. Finns planer på att ha en liknande även nästa år.

ha d
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Kurs i hur funkar en husbil

Precis som här ovan konstateras, så kan märkes specifika träffar var lyckade. Annars är det ju så att husbilarna är så olika både tekniskt och funktionellt fast de kallas alla för husbilar.
Vad jag vet så finns det redan X antal "special föreningar" för vissa märken.

Evas anmärkning om negativt grundsyn är en typisk exempel om "transfiering".
Jag är fortfarande en person som kallar saker för vad de är utan försköning, för mig är det realism. Har exempelvis precis skaffat en hundvalp fast jag vet att de är ena "piss råttor" de första månaderna och tuggar sönder allting. Samtidigt är den tiden den viktigaste för anknytning. Eftersom jag vet i förväg svårigheterna med en valp, dvs. är realistisk, har jag lättare med verkligheten sedan...
PS. Valpen artar sig fint och är fullständigt bedårande (mellan pölarna)
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Kurs i hur funkar en husbil

Är det inte så att de flesta fabrikaten har egna intresseklubbar?
Det är ju ett utomordentligt sätt att bolla frågor och problem som
kan dyka upp. Ofta är frågorna generella, men även märkesspecifika
frågeställningar dyker upp.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Kurs i hur funkar en husbil

OT
Evas anmärkning om negativt grundsyn är en typisk exempel om "transfiering".
Jag är fortfarande en person som kallar saker för vad de är utan försköning, för mig är det realism. Har exempelvis precis skaffat en hundvalp fast jag vet att de är ena "piss råttor" de första månaderna och tuggar sönder allting. Samtidigt är den tiden den viktigaste för anknytning. Eftersom jag vet i förväg svårigheterna med en valp, dvs. är realistisk, har jag lättare med verkligheten sedan...
PS. Valpen artar sig fint och är fullständigt bedårande (mellan pölarna)

Du ligger rätt i tiden. Hörde på radio om en kurs i negativt tänkande som innebar att vi behöver tänka även de negativa tankarna för att kunna ha en beredskap inför det väntade eller oväntade. Alla positiva tankar som eftersträvas idag ger inte den beredskapen.
Negativt tänkande - "bättre blir det inte"
EssoJ
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Kurs i hur funkar en husbil

Hej,
(åter till ämnet)
Eftersom ”vad” kommer före ”hur” så bör en eventuell kurs utgå från olika generella situationer kopplat till husbilen, och ur dessa hämta frågor och svara på hur. Den viktigaste och kanske mest eftersatt Köpa husbil som omfattar att analysera sina behov och översätta dem i bindande krav.

Med tanke på kursdokumentation har jag saxat innehållet i boken Nya HUSBIL I EUROPA http://www.husbilsklubben.se/forums/t92836/ och funderat på vilka situationer som boken belyser, och inte minst vad som saknas. Förslag?

Köpa husbil, Planera, Kartor, Böcker & guider, GPS, Internet, Titta på TV, Färjor & broar, Campa på däck?, Gränserna, Autobahn & motorvägar, Alper & andra berg, Bergspass & tunnlar, Föreningar & tidningar, Trafiksäkerhet, Verktygslådan, Bra grejor - en checklista, Försäkringar, Hälso- & sjukvård, Tankning & service, Gas till värme och mat, El, Batteri & laddning, Vatten - kan man dricka sånt?, Grått & svart vatten, Camping & fricamping, Rastplatser, Ställplatser, Tryggt & säkert, Lås dörr & fönster, Larm
//Conny
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Kurs i hur funkar en husbil

Att döma av många trådar på detta forum, verkar det vara ett stort antal nyblivna husbilsägare som behöver en kurs i det mest elementära - t.ex.:

Hur uppträda i trafiken med ett stort fordon?
Hur parkera sitt fordon inom lagens råmärken?
Hur uppföra sig på P-plats, så att det inte upplevs som "camping"?
Hur uppföra sig på ställplats, så att inte omkringboende störs?
Hur fylla på färskvatten på ett hygieniskt sätt?
Hur hantera gråvatten?
Hur tömma toaletten?

Därefter kan man bygga på med principiella, märkesoberoende kurser som omfattar t.ex.:
Så hanterar du värmesystemet!
Så hanterar du vattensystemet!
Så använder du spisen!
Så hanterar du kylskåpet!
Så fungerar el-systemet!

För de verkligt intresserade kan man slutligen anordna träffar där man diskuterar "så här monterade jag mina solceller" och liknande ämnen.

Pålle (som numera tänker signera sina inlägg)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kurs i hur funkar en husbil

Hur tömma toaletten.
-----------------------------------------------------------
Ja man kan undra hur många förstagångstömmare som har tryckt ner luftningsknappen innan kassetten varit upptippad tillräckligt för att inte dränka tummen med innehållet :D.
Eller också varianten att tycka det rinner ut dåligt, för man vet inte ens att det finns en luftningsknapp.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen