• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Klockrent blixtnedslag

S

sunrise

Guest
Många undrar vad som händer om blixten träffar husbilen, nu vet vi.
Var i Malmö under helgen för att se på Nordea golfen vi landade på fredags kvällen på en parkering vid en golfklubb vi anslöt inte till el då vi har solcell som vi klarar oss med.
Det fanns fem andra husbilar samt några husvagnar runt omkring oss, klockan halv nio på lördagsmorgonen det kom lite regn så vi tog det ganska lugnt för vi skulle cykla till golfbanan.
Plötsligt kom ett kraftigt sken samt en öronbedövande smäll hela husbilen skakade kraftigt sedan blev allt tyst, jag kände att det luktade bränd elkabel och förstod att bilen träffats så jag öppnade bodelsdörren såg att det var många lampor på bilen som lyste, samtidigt kom en man ut från sin husvagn och berättade att han såg hur blixten gick rakt ner i husbilen och att hela husbilen lystes upp som ett vitt sken samt att alla lampor tändes.
Smått chockade började vi kontrollera olika saker och fann att det enbart var solcellen+ bodels-batterierna-gasspis-vatten samt tv som fungerade allt annat var på något sätt satt ur spel, bilen vägrade att starta så jag kopplade bort minuskabeln på startbatteriet för att inte något skulle börja brinna men som tur var så klarade vi oss själva helt utan skador.
Bilen bärjades på måndagsmorgonen och när jag rullade av nivåklossarna från framjulen visade sig två stora sönderbrända kratrar i asfalten där blixten gått ner, helt otroligt vilken kraft och vilken tur vi haft som klarat oss.
Bilen står nu på verkstad i Malmö så vi får se vad som kommer ut av den undersökningen, samtidigt vill jag också tacka Länsförsäkringar för på det sätt som de skött ärendet med en förståelse som jag inte kunde tro fanns, situationen för oss var ju ett helt kaos.
Owe
 
J

Jarn

Guest
Sv: Klockrent blixtnedslag

Oj, var det där det slog ner? Jag var ute och gick motionsrunda just då på Bulltofta rekreationsområde, som ligger ganska nära den golfbana jag misstänker ni stod på. Kom en blixt o en rejäl knall just då, så jag tänkte avbryta rundan, men sen kom ju inte mycket mer.
Skönt ni klarade er och hoppas bilen går att fixa snart.
 
S

sunrise

Guest
Sv: Klockrent blixtnedslag

Bilen har plastkaross, samt påpekad bilbergaren att det var bra med träreglar i bodelen då de inte leder strömmen rent skademässig alltså sanningshalten i det vet jag inte.
Owe
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Klockrent blixtnedslag

Otrolig historia , otur men man säger att åskan slår ner på högsta punkten och det råkade vara ni. Bilen fixar sig. Skönt att ni inte blev skadade själva!

Maximal otur , ni måste vara ensamma om detta i klubben och troligen i hela landet.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Klockrent blixtnedslag

Bilen har plastkaross, samt påpekad bilbergaren att det var bra med träreglar i bodelen då de inte leder strömmen rent skademässig alltså sanningshalten i det vet jag inte.
Owe

Otur att bilen inte hade aluminiumkaross. Ett sådant fordon hade fungerat som "Faraday's bur", och lett strömmen på utsidan av karossen - förmodligen utan påverkan invändigt.

Även reglar som leder ström (förekommer i en del husbilar, bl.a. vissa Hymer-modeller) kan ha samma effekt.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Klockrent blixtnedslag

Bilen har plastkaross, samt påpekad bilbergaren att det var bra med träreglar i bodelen då de inte leder strömmen rent skademässig alltså sanningshalten i det vet jag inte.
Owe

Enligt din avatar åker du ju Brustner. Den har aluminiumplåt på utsidan förutom framdelen av taket. Hade det varit plast borde ni fått genomslag
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Klockrent blixtnedslag

Blixten slår ner utan urskillning, men en bidragande orsak att just den bilen fick en fullträff kan bero på railsen som sitter på taket.
 
F

F.d. 53141

Guest
Sv: Klockrent blixtnedslag

Hej Owe.
Vi bor direkt på andra sidan Yttre Ringvägen och förstod att blixten slog ner i vår direkta närhet. Vår satellitmottagare klarade sig denna gången. För ca ett år sedan slog blixten ner i vår gård. Den gången gick kretskortet + lite andra grejor.
Man är ganska liten när naturens krafter tar vid.
Huvudsaken var att ni klarade er utan skador.
Sköt om e roch ha det bra.
Hälsningar
Charlie B:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Klockrent blixtnedslag

Plåtisar har inga problem med blixtnedslag. Perfekt Faradays bur!

Jappe

(PS. Jag tycker faktiskt det tillhör folkbildningen att känna till "Faradays bur". Hade folk varit mer kunniga om detta så hade vi sluppit sådant som att gummidäcken isolerar o.s.v.! Alltså: vet ni inte vad Faradays bur är för något så googla!)
 
F

F.d. 53141

Guest
Sv: Klockrent blixtnedslag

Hej Jappe.
Inga problem här heller. Har en Niesmann Atro -13 med "Faradays bur".
Ha det bra.
Hälsningar
Charlie B:)
 
S

sunrise

Guest
Sv: Klockrent blixtnedslag

Plåtisar har inga problem med blixtnedslag. Perfekt Faradays bur!

Jappe

(PS. Jag tycker faktiskt det tillhör folkbildningen att känna till "Faradays bur". Hade folk varit mer kunniga om detta så hade vi sluppit sådant som att gummidäcken isolerar o.s.v.! Alltså: vet ni inte vad Faradays bur är för något så googla!)

Hej Jappe,
du som verkar ha koll på det mesta, finns det någon risk för brand eller explotion av till exempel gasolen som man ju inte alltid stänger av på natten.

Owe
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Klockrent blixtnedslag

Nåja, ni med plåtisar skall nog inte vara så självsäkra, tänk på att all el och elektronik är jordade i karossen och så höga spänningar som finns i en blixt kan påverka allt i ett fordon som är kopplat till karossen även om den snabbt vill ner i jord.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Klockrent blixtnedslag

Att sitta i Faradays bur skyddar oss levande från de tokhöga spänningar som uppstår vid ett blixtnedslag och det är ju huvudsaken. För allt elektriskt i bilen går det vanligtvis inte så bra. Kretskort klarar normalt inte dessa spänningar men också reläer, kabeldragningar, bryrare och spolar dvs inverters, laddare, generatorer servomotorer mm tar mycket stryk. Vissa prylar kan fungera efteråt men vad som verkligen hänt bör noga kollas. Kortslutningar mm kan komma på sikt. En bil som fått direkt blixtnedslag bör i princip få allt elmaterial utbytt inkl kablar mm. Detta är troligen inte lönsamt utan bilen bör troligen ses som totalskadad och bytas ut. Detta skulle varit mitt krav mot försäkringsbolaget då följdskador är mycket troliga
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Klockrent blixtnedslag

I helgen var vi på en campingplats där två husbilar var uppställda. Man berättade att båda bilarna blivit strömförande pga fel i elcentralerna! Man hade märkt det när man tog i bildörrarna.
Mina frågor är nu: Är inte campingägaren skyldig att kontrollera anläggningen före och eventuellt under säsongen??
Vidare undrar jag om inte jordfelsbrytaren i husbilen skall lösa ut i ett sådant fall som detta? Eller är förutsättningen att centralerna är korrekt jordade ??

Avslutningsvis vill jag berätta att vi varit med om ett åsknedslag i den centrala elanläggningen på en ställplats för några år sedan, utan att vår bil fick några skador, som tur var. Men vi fick rådet att aldrig ha elen inkopplad när det är risk för åska eftersom elkabeln kan fungera som ´´antenn´´. Om man nu kan förutse detta....
ORVAR
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Klockrent blixtnedslag

På en campingplass med mange fastliggere er det ikke uvanlig å finne spenning på jordleder, har ved flere anledninger hatt utslag på vernebryteren i husbilen grunnet dårlig kabel til en fastligger - oftest nedgravd plastkabel på samme eller en stolpe i nærheten.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Klockrent blixtnedslag

Vid ett åsknedslag i ett träd eller bara backen så bildas en " spänningsvåg ", ungefär som man slänger en sten i sjön, som sprider sig och skulle det finnas en elkabel i backen kan den ta upp en del av den spänningen, det är även därför många kor brukar skadas eller dö eftersom de ofta står upp och då kan vågen vandra upp via ena benet och ner i andra benet, därför skall man inte stå bredbent när det åskar.

En jordfelsbrytare mäter väl enbart strömskillnad mellan fas och nolla.

Har för mig att i gamla elanläggningar så var skyddsjord och nolla ihopkopplade i säkringsskåpet till samma ledning som sedan gick till närmsta transformator där den jordades ordentligt, problemet är ju om den ledningen är dåligt jordad eller har dåliga anslutningar så kan man få krypströmmar i skyddsjorden, samma kan hända om något elföremål " läcker " till skyddsjorden så kan det märkas överallt där samma skyddsjord används om man mäter mellan jordningen på ett eluttag och t.e.x. ett vattenelement som är naturligt jordat.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Klockrent blixtnedslag

Hej Jappe,
du som verkar ha koll på det mesta, finns det någon risk för brand eller explotion av till exempel gasolen som man ju inte alltid stänger av på natten.

Owe

Himla svår fråga! Få se om någon annan nappar på den. :rolleyes:

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Klockrent blixtnedslag

Om slangen bränns av mellan flaska och SecuMotion finns en uppenbar risk att strömmande gasol antänds.
 
Toppen