• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

fiber

F

F.d. 25144

Guest
Sv: fiber

Vi får snart fiber i norra delen av Jonstorp. Erbjudandet är 18000 efter ROT grävt o inkopplat i huset. Det lär nog inte bli billigare framöver så det är lika bra att slå till.

Infrakstrukturbyggande är viktigt och kostar och som kuriosa kan jag nämna att en tidigare granne blev erbjuden att koppla in vatten o avlopp någon gång på 60-talet. Det skulle kosta dem 500 kr, men de tyckte det var för dyrt och avstod. Barn som övertog huset har fått betala över 100.000 kr för inte allt för länge sedan för samma tjänst :spinny:
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: fiber

Alla ni som vet mycket mer än jag: Vad tror ni kommer "efter" fiberanslutning?
Jag tycker att det verkar lite´ stenålder att gräva, borde man inte kunna överföra "datakommunikation" på liknande sätt som radio??????????
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: fiber

I dag finns knappast några system som skulle kunna ersätta den volym som fibern sväljer. 4G klarar sig ju bra så länge man inte ät för många. Skulle hela bostadsområden hanteras helt med 4G skulle det bli ganska hackigt för många. Fiber klarar väl c:a 20 gånger mer hastighet/bandbredd i dagens läge (men utnyttjas knappast så hårt för de flesta).

Men vad som händer i om några år kan man bara gissa. Hade någon för 10-15 år sedan säga att jag skulle sitta och skyffla data i 100 MB skulle jag skrattat åt dom, det är mer än vad universiteten hade tillsammans förutom några forskningsställen. Samtidigt skulle jag ha hävdat att jag aldrig någon sin skulle ha behov för dom hastigheterna eftersom det skulle ta bara en minut eller så att föra över hela innehållet på min dator. Så visst kommer det mer saker och om 20 år är nog dagens teknik ganska död.

Men att vänta på ny teknik kan man göra hur länge som helst.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: fiber

Husbilar, du har nog rätt.
Jag tror man skall avvakta med att gräva.
På Ericsson i Kista håller man på som bäst att utveckla det mobila bredbandet 5G som enligt tidsplanen ska det tas i bruk år 2020 eller strax efter.
Man påstår att 5G ska klara hundratals megabit per sekund i hela nätet och över 10 Gbit/s på vissa storstäder.

//
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: fiber

5g ska kunna nyttjas för mer än samtal, appar och surf. Det ska kunna styra komplicerade processer som Göteborgs biltrafik, SCA:s pappersmaskiner och Vattenfalls smarta elnät.

Det betyder väsentligt högre krav på säkerhet och tillförlitlighet, säger Magnus Frodigh, en av Ericssons 5g-forskare.

Dagens globala mobilnät hanterar ungefär 7 miljarder mobilkunder och någon miljard apparater.

5g ska klara väsentligt mer, över 500 miljarder uppkopplade prylar. Mobilbranschens vision är att vi i framtiden kommer att kommunicera med det mesta runt omkring oss. Med våra kläder, matförpackningar, pappersdokument och termostater.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: fiber

Om en ser på de Shannon teoremene som ligger som grunnlag for all dataoverføring så ser en at frekvensen på bærebølgen setter en begrensning. Lys er elektromagnetiske bølger med en meget høy frekvens og en fiber kan i teori overfører om lag en million ganger så mye som radio i microbølge området. Og fibernettverk har svært lite deling av frekvens, selv om det i lokalnettet kan forekomme optiske splittere så er det et meget begrenset antall brukere på en fiber. En tynn kabel som er trukket gjennom plasstrøret inneholder gjerne minst 10 fiber, gjerne flere.

Shannon er den som videreførte det som den svenskfødte forskeren Harry Nyquist la grunnlaget for i 1928.

Det som begrenser hastigheten for fiberkundene er elektronikken i enden av fiberene, lys i fiber kan klare Petabit/sek punkt til punkt. 5G snakkes de om Gigabit/sek og delt båndbredde.

Hos oss i Australia får vi nå installert bredbånd på et lukket LTE nett, men bare 25 Mbit/sek pr. hus og svært begrenset oversubskribsjon. Grunnen til at denne løsningen er valgt er at det vil koste for mye å trekke frem fiber til hver enkelt farm. Det er lagt fiberkabel til masten for LTE basen på 2300 GHz. På huset får vi montert en retningsantenne og et LTE modem, og legger Ethernet videre til vårt wifi nett.
 
Toppen