• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

automatlåda fiat

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: automatlåda fiat

Frun bytte personbil nyligen från en så kallad riktig automat, tyckte att det fanns endast robotlåda att få. Men den är lika trevlig och behöver mindre bränsle.

Leif
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Är det verkligen en robotlåda i personbilen?
Är det inte en elektro/mekanisk låda typ EDC Renault eller DCT VW?
Det finns ingen så kallad robot i dessa.:)
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Toyota har som du ser MMT och dessa hör inte heller till vad jag kan se robotlåde-segmentet.
MMT har en enkel torr koppling som är elektriskt styrd och lådan växlar med hjälp av elektriska motorer.
En sk elektromekanisk låda med separata motorer för styrning av koppling och växling.
Dom skriver dock på ett ställe så här:
it is a conventional five-speed countershaft gearbox with a robot employed to do all the shifting and clutch work.
The Toyota Multi-Mode transmission - design and function | Professional Motor Mechanic

Robotlådorna har som jag sagt tidigare en enhet med alla delarna monterade i en egen enhet och är elektrisk för hydraulpumparna, och ventilerna som sköter all manövreringen.
Denna enhet har huvudkopplingscylinder med manöverventiler och kolvar som sköter koppling och växling och egen "bromsvätskebehållare".
Där av namnet robot.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: automatlåda fiat

Elektromeknisk eller hydraulmekanisk med elektronisk styring er egentlig samme sak. Hydraulik for de tyngre saker og elektromotorer på de lette. Roboten er elektronikken som styrer ventiler og motorer. De gamle automatlådorna ble også styrt av hydraulisk logikk som ble hjulpet av en momentomformer som var i stedet for koplingen. Vekslingen skjedde med bromseband og ikke bevegelse av drev.

Det finnes robotlådor som har momentomformer som kopling, men fortsatt flytter drev.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: automatlåda fiat

Elektromeknisk eller hydraulmekanisk med elektronisk styring er egentlig samme sak. Hydraulik for de tyngre saker og elektromotorer på de lette. Roboten er elektronikken som styrer ventiler og motorer. De gamle automatlådorna ble også styrt av hydraulisk logikk som ble hjulpet av en momentomformer som var i stedet for koplingen. Vekslingen skjedde med bromseband og ikke bevegelse av drev.

Det finnes robotlådor som har momentomformer som kopling, men fortsatt flytter drev.

Men dessa är inte automatlådor.
Man pratar aldrig om robot vad gäller nyare elektromekaniska lådor.
Dessa heter automatlådor men eftersom det inte är en vanlig automatlåda
så heter dessa EDC eller TL4 på Renault. Robot lådan heter PA6 på Trafic.
Inte ens utbildare nämner en EDC som robot.
Ja sådana gamla lådor har man renoverat.:)

Det finns CVT lådor på Renault som har momentomvandlare och fungerar
som en snöskoter variator. Dessa heter inte heller robotlådor utan kort o gott CVT. Men den vet jag inte om den kommer eller har kommit till Sverige.

Nu är det mycket OT men jag ville med allt detta belysa att
alla inte vet att deras "automat" kan i verkligheten vara en
manuell växlad låda som sköts av elmotorer och eller av hydraulik.
Stor skillnad på service intervaller på dessa lådor och det är stor skillnad på hur man skall köra med dessa olika lådor.
Hoppas det har varit till hjälp för någon.:)
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: automatlåda fiat

På Fiat är det inte lådan som är automatiserad,det
är kopplingen.

Lådan är en tradisjonell manuel låda,men kopplas
automatisk.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: automatlåda fiat

Ottar har du ikke automat posisjon på spaken, hvor du overlater til en datamaskin å styre lådan? De jeg har kjørt har hatt dette i tillegg til + og - velger for manuell overstyring.
 
F

F.d. 28710

Guest
Sv: automatlåda fiat

Vi har automatlåda i våran fiat knaus 800 s-liner och den lever ett eget liv med farthållaren inkopplad annars tycker jag den är ok
 
Toppen