• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konstiga frågor!

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Konstiga frågor!

Första frågan i denna tråd: Hur fungerar solpanelerna när man kör husbilen? Blåser wattarna bort i vinden?

Jappe

Ja! Här är en som får en massa wattare i ansiktet.

Windy-Storm.jpg
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Konstiga frågor!

För att solpanelerna ska bli så effektiva som möjligt ska du kompensera jordens rotation genom att köra åt motsatt håll så att du står still i förhållande till solen. ;)
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Konstiga frågor!

Om man nu skulle lyckas (möjligen i Kaselbackarna) närma sig ljushastigheten på väg bort mot solen så torde laddningen gå mot noll då inte fotonerna hinner ikapp solpanelen, på samma tema borde det ju vara positivt att köra mot solen då ett större antal fotoner således träffar panelen.

//Peter
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Konstiga frågor!

Massor med vansinnigt begåvade svar har inkommit nu.

Temperaturen på solpanelen torde ha viss betydelse. En varm dag så kyls panelerna ner av fartvinden och blir därmed effektivare, har jag hört från säkert håll. Jag tror det var Magnus Svantesson som hade den uppfattningen.

Jappe
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Konstiga frågor!

PS. Kom gärna med fler konstiga frågor! Här är det fritt fram att göra bort sig.

Med tanke på att man till och från läser att solpaneler kräver ventilation på undersidan för att inte tappa effekt, blir således effekten för mig en "alldeles för smaskig daggmask på kroken" för att inte fundera mer på frågan:

Laddar solpaneler egentligen bättre under körning med tanke på den förstärkta ventilationen?

(Egna fördjupade tanker som ingen mer egentligen behöver tänka på: Så länge man inte kör lika fort och i samma riktning som vinden,, turbulens och aerodynamik... och den där teorin om att luften närmast bilen rör sig med bilen på ungefär samma sätt som vattnet närmast ett båtskrov följer med båten och minskar.... varför tänker jag på båtar helt plötsligt?:confused:)

Frågan kanske inte är så viktig att fördjupa sig i om man kopplat batteriladdningen på det viset att när den stora aluminiumdunderklumpen Robert Bosch börjar snurra och ge ström tar kommandot och förpassar solpanelen till avbytarbänken.

Men frågan är intressant även om den kan uppfattas som konstig, påverkar fartvinden effektiviteten hos en solpanel?

Min egen konstiga fråga i exakt samma ämne dyker förhoppningsvis upp under kvällen. (kanske två om jag får tummen ur och gör klart min uppsats om smarta laddare och dess "smarta" ägare) :)

mvh jocke
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Konstiga frågor!

Hahaha
Det där är allt En Jappe tolkning i kubik!
Men eftersom det är du Jappe, kan det ju inte vara fel.:p

Själv föreslår jag solpaneler även sida å under husbil ifall vi skulle välta,
då har vi ändå tillgång till solenergi förutsatt att kör endast soliga dagar! :D

Massor med vansinnigt begåvade svar har inkommit nu.

Temperaturen på solpanelen torde ha viss betydelse. En varm dag så kyls panelerna ner av fartvinden och blir därmed effektivare, har jag hört från säkert håll. Jag tror det var Magnus Svantesson som hade den uppfattningen.

Jappe
 
Toppen