• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatterier

F

F.d. 9667

Guest
Vi har ett bodelsbatteri på 95Ah.Detta räcker ej till då jag har en cpap-maskin.Vi har även en solcell om 150W.Står vi utan el så hjälper det ej med att vår solcell fulladdar batteriet under dagen utan maskinen och huvudströmbrytaren slår ifrån efter ca 7 tim på natten och bilen blir strömlös pga. låg spänning.
Jag har talat med återförsäljaren och de säger att vi måste även byta det bef. batteriet om vi sätter in ytterligare 1st.
Är det någon i klubben som vet mycket om batterier och kan svara på om vi måste byta det bef. battteriet eller om vi kan montera in ytterligare 1st ändå.Husbilen är från 2011 och togs ut April 2011.
Ha de bra!
LASSE:yes:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bodelsbatterier

Inte för att jag vet vare sig hur mycket ström din cpap drar eller vid vilken spänning din huvudströmbrytare slår ifrån, men risk finns att du skadat ditt batteri genom upprepade djupurladdningar.
Man brukar råda till att använda batterier av samma typ och samma ålder, men om batteriet är helt fräscht så lär det nog gå bra att kombinera med ett nytt av samma typ och storlek. Om du inte vill krångla med mätningar på egen hand så vill jag råda dig att söka en bilelektriker för kontroll av det befintliga batteriet.
Enklast blir naturligtvis att köpa två nya 95 Ah AGM-batterier (1799:-/st på Biltema). Sådana har jag haft det sista året och de fungerar bra (och har garanti 4 år).

aake
 
F

F.d. 9667

Guest
Sv: Bodelsbatterier

Hej aake!
Tack för ditt svar!På maskinens etikett står det: 12-24V DC,Max 3,7 A,Max 45W.
Om jag minns rätt så brukar nivån vara 12,4V när den slår ifrån.Jag får nog söka kontakt med en bilelektriker för att få batteriet uppmätt som Du föreslår.
Ha de bra!
Lasse
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatterier

En variant som jag sett en del utefter kusterna i Europa både på båtar och husbilar. Alla vindkraftverk och alla vindkraft och vindgenerator leverantörer . Vet inte hur pass effektiva de är och de kräver ju blåst. Det blir ändå billigare att investera i fler batterier men för att få fler helt uppladdade under dagen kanske det behövs ytterligare solceller också. Nästa är ju en bränslecell Webasto Caravan :: EFOY-bränslecell . Detta är det absolut säkraste sättet att ha ström. Slår på och av automatiskt och är relativt tyst men dyr.
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Bodelsbatterier

Min fru använder också Cpap.

Den går endast på 230 V men jag har mätt upp förbrukningen till ca 250 Wh per natt. Det motsvarar ca 20 Ah vid 12V. Hennes Cpap är dock försedd med luftfuktare som momentant drar mycket ström.

Eftersom vår Cpap kräver 230 V använder vi den endast när vi har tillgång till yttre el.

Om din uppgift att strömmen bryts vid 12,5 V stämmer så måste det vara fel på bortkopplingsautomatiken. Vid 12,5 V batterispänning skall du ha ca 80 % laddning kvar i batteriet. I min husbil får jag larm vid 11,0 V och bortkoppling vid 10,5 V.

Leif Torså
 
F

F.d. 9667

Guest
Sv: Bodelsbatterier

Min fru använder också Cpap.

Den går endast på 230 V men jag har mätt upp förbrukningen till ca 250 Wh per natt. Det motsvarar ca 20 Ah vid 12V. Hennes Cpap är dock försedd med luftfuktare som momentant drar mycket ström.

Eftersom vår Cpap kräver 230 V använder vi den endast när vi har tillgång till yttre el.

Om din uppgift att strömmen bryts vid 12,5 V stämmer så måste det vara fel på bortkopplingsautomatiken. Vid 12,5 V batterispänning skall du ha ca 80 % laddning kvar i batteriet. I min husbil får jag larm vid 11,0 V och bortkoppling vid 10,5 V.

Leif Torså

Hej Leif!
Tack för ditt svar!Jag skall givetvis be återförsäljaren kolla bortkopplingsautomatiken vid servicen i vår (bilen fn. avställd).Synd att din fru inte kan använda 12V på sin cpap.Man sover mycket bättre då som ni säkert märkt.Min är av märke Breas pv10 och på den finns 12V uttag på baksidan.Jag har ingen luftfuktare.
Ha de bra!
LASSE
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatterier

Det kan vara för att batteriet skall klara av fler laddningscykler o längre livslängd som man stänger av tidigt.
 

Bilagor

  • Battericykler.jpg
    Battericykler.jpg
    35,9 KB · Visningar: 5
F

F.d. 9667

Guest
Sv: Bodelsbatterier

Vad är en cpap-maskin???

Bosse HBK 1812


Hej Bosse!
En cpap-makin är ett medicinskt hjälpmedel som används av oss som lider av sömn-napne.
Den fungerar som en omvänd dammsugare och blåser in luft i andningsvägarna så att de hålls fria.Det sker via en mask .Detta gör att man kan sova bättre och slipper andningsuppehåll och svåra snarkningar på nätterna vilket inte är särskilt hälsosamt.
LASSE
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: Bodelsbatterier

Hej alla som använder Cpap. Det finns en som heter ResMed som går på både 230v och på 12 v. Även Breas har båda strömförsörjningarna. Dock funkar ej befuktaren med 12 v.
Hör gärna av dig för mer info
Med vänlig hälsning
Ulla
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Bodelsbatterier

Tack för informationen om att det finns Cpap för 12 V.
Min fru har blivit tilldelad en Cpap av typ ResMed S9 med luftfuktare typ H5i av landstinget. Den går på 24 V ansluten via 230 V nätadapter. Om det nu finns 12 V varianter får hon väl försöka övertala landstinget att byta till en sådan vid nästa servicetillfälle.
Det är ju viktigt med bra sömn.

Leif Torså
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: Bodelsbatterier

Hej Leif , din fru bör / ska få / (ev. köpa ) en 12 v adapter från kommun/landstinget.
Jag vet några som fått 12v som extra tillbehör utan kostnad, stå på er!:yes:
Med vänlig hälsning
Ulla
 
F

F.d. 29751

Guest
Sv: Bodelsbatterier

Jag använder CPAP den går på 12 volt och 230 v. Men kör jag den på 12 volt så funkar det inte så länge som när jag kör den på 230 v över en omvandlare då räcker batteriet i tre dygn.:yes:
 
Toppen