• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken utrustning bör väljas

Anki o Claes 950

FD HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
950
Medlemskap
2022
Ny bil ska inhandlas under Elmia. Har fastnat för en Rapido 10001 med quensbädd, jag kommer att fricampa en hel del. Husbilen utrustas med ugn solceller 200 w samt dubbla batterier, ev bränsleceller. Parabol? tittar sällan
på Tv Ska man satsa på ett elverk eller finns det något annat som är likvärdigt
eller rent av bättre. Tacksam för råd och tips angående utrustning.
Bor permanent i husbilen sedan 1 augusti
:)
 
G

gigge

Guest
Sv: Vilken utrustning bör väljas

Tips:
Kolla lastvikten efter att utrustning är monterad.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Vilken utrustning bör väljas

Hej om Ni skall fricampa i Sverige och behöver 220v så skaffa en inverter för Svenskarna är allergiska mot elverk men i Finland och Norge går det nog att använda elverk. Själv är jag ganska ofta i Sverige så jag skall skaffa inverter för man vågar inte använda elverk i Sverige utan att få elaka blickar eller en kommentar
Ha de Paffw (från Finland)
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Vilken utrustning bör väljas

Hej...

Vi fri-campar nästan alltid ofta många dagar på samma plats. Ett absolut är en stor EFOY bränslecell, fungerar när det regnar, är mörkt och alla årstider! Uteslut solceller och satsa enbart på den. Kostnaden för etanol är hos oss ca 400 kr/år(10 liter). Du ser inte mycket TV men att ladda dator och telefoner drar mycket ur batteriet. Ha två bodelsbatteri på totalt 220-250 Ah, så funkar det alltid utan problem. Även om du tillfälligt skulle göra ett kraftigare uttag.

Ett annat måste för oss är taklucka med fläkt, har du EFOY kan du köra hela dygnet om du önskar. Otroligt skönt att alltid ha en ström av frisk luft speciellt när det är varmt och vindstilla.

Vi har allt på 12V men har en liten omvandlare för 220V, mest för laddning av dammsugaren och om det dyker upp någon annan udda pryl. Ta en med ren sinus.

Alla glödlampor LED, se till att allt som hör bodelen till är kopplat till bodelens elcentral, stereon i hytten, cigguttag/eluttag i hytten mm.

Dubbla toatankar, mycket skönt att slippa tänka på denna detaljen.

Detta är måsten för vår familj men vi är ju alla olika så valen kan ju bli lite olika.

Mvh Torbjörn :)
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Vilken utrustning bör väljas

Hej om Ni skall fricampa i Sverige och behöver 220v så skaffa en inverter för Svenskarna är allergiska mot elverk men i Finland och Norge går det nog att använda elverk. Själv är jag ganska ofta i Sverige så jag skall skaffa inverter för man vågar inte använda elverk i Sverige utan att få elaka blickar eller en kommentar
Ha de Paffw (från Finland)

Står man så att man ser folks blickar är det inte lämpligt av hänsynsskäl att använda elverk, oavsett var eller i vilket land man är. Frågar man, och det går bra, är det också hänsyn från båda parter.
Hoppas alla tycker likadant oavsett om man använder elverk eller är "allergisk" mot dem.
/Leif
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Vilken utrustning bör väljas

Jag hade satt på mer solceller än 200W och skaffat en bra solcellsregulator.EFOYen har en begränsad livsläng på 5000timmar så det är ju inte fel att använda den bara under den mörka årstiden. Jag har satt på 440W solceller och har en EFOY1200 som bara går under höst och vinter.
//Lars
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Vilken utrustning bör väljas

hej
Det viktiga är väl hur vinterutrustad HB:n är, eftersom Ni bor i den permanent.
/Vidhem
 
Inlägg
137
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
6701
Medlemskap
2024
Sv: Vilken utrustning bör väljas

Du behöver väl knappast elverk om du har solceller och dubbla batterier ( man kör väl lite i mellanåt ) så fungerar det för oss . Elverk för ju bara en massa oväsen, och väger en hel del
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Vilken utrustning bör väljas

Jag hade satt på mer solceller än 200W och skaffat en bra solcellsregulator.EFOYen har en begränsad livsläng på 5000timmar så det är ju inte fel att använda den bara under den mörka årstiden. Jag har satt på 440W solceller och har en EFOY1200 som bara går under höst och vinter.
//Lars


En liten tanke Lars! Har haft min EFOY i fem år den har gått knappt 1000 timmar, fortsätter det så är EFOY:n 25 år när de 5000 timmar är slut. Har jag fattat rätt så börjar bara effekten att avta efter 5000 timmar.

Gissningsvis har det kommit nya bättre prylar långt innan dess.

Mvh Torbjörn
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Vilken utrustning bör väljas

Det är kanske så att jag är en större elförbrukare :D .Och du har en större EFOY än vad jag har vad jag minns.Och mina solceller var så billiga att jag inte kunde motstå:twitcy:
//Lars
 

Anki o Claes 950

FD HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
950
Medlemskap
2022
Sv: Vilken utrustning bör väljas

Ny bil ska inhandlas under Elmia. Har fastnat för en Rapido 10001 med quensbädd, jag kommer att fricampa en hel del. Husbilen utrustas med ugn solceller 200 w samt dubbla batterier, ev bränsleceller. Parabol? tittar sällan
på Tv Ska man satsa på ett elverk eller finns det något annat som är likvärdigt
eller rent av bättre. Tacksam för råd och tips angående utrustning.
Bor permanent i husbilen sedan 1 augusti
:)

Har jag förstått, rätt inget elverk för att det bullrar. Solceller 200w eller mer
batteri 2*200. Har idag en Nordic 625 utrustad med solceller 50w samt
dubbla batterier 2*80 Bilen är lite liten därför blir det byte
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vilken utrustning bör väljas

Webasto dieselvärmare kopplad på bostadselen sparar mycket gasol och drar litet diesel.
Stora solceller och batterier samt LED lampor och TV fixar strömen. Kolla vikten på bilen och allt ni tänker montera. Jag har allt detta på min Sunliner som är en liknande bil som Er men all extrautrustning väger så räkna på allt före köp.:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vilken utrustning bör väljas

Tänk bara på att dieslelvärmarna drar mycket ström, så om man skall fricampa kan det bli ett bekymmer.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Vilken utrustning bör väljas

Montreal!
Jag tror du lever i gamla föreställningar kring dieselvärmare. Min erfarenhet är INTE att dagens dieselvärmare skulle vara strömkrävande. Har använt modern dieselvärmare från Webasto sedan 2006. Vi står ledigt två dygn mitt i smällkalla vintern med dieselvärmaren på hela tiden minst två dygn innan vi behöver eltillskott. Sommartid helt obegränsat!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vilken utrustning bör väljas

Nejdå, jag har att tittat ganska nyligen, och konstaterade återigen att dieselvärmarna även efter uppstarten där de drar riktigt mycket ström, närmar sig dubbla effektiva elförbrukningen hos gasolvärmarna. Att man sedan klarar ett par dygn om man har tillräckligt stor batteribank är ju klart. Men om man vill stå stilla t.ex. 4-5 dygn vintertid när man även förbrukar på andra sätt, är de alldeles för "törstiga" på ström.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vilken utrustning bör väljas

Nejdå, jag har att tittat ganska nyligen, och konstaterade återigen att dieselvärmarna även efter uppstarten där de drar riktigt mycket ström, närmar sig dubbla effektiva elförbrukningen hos gasolvärmarna. Att man sedan klarar ett par dygn om man har tillräckligt stor batteribank är ju klart. Men om man vill stå stilla t.ex. 4-5 dygn vintertid när man även förbrukar på andra sätt, är de alldeles för "törstiga" på ström.

Du har nog rätt i att det blir bekymmer efter några dygns fricamping här uppe i norr.
Solcellerna ger ju inte mycket och 220 amp batterier räcker kanske två dygn max.
Jag har detta i min bil och har provat så jag vet. Skall man klara längre tid behövs det extra energi av typ elverk eller Efoy
Nere i sydspanien kan det räcka längre om man har stora solceller men då behövs nog mer än 200w kanske det dubbla samt en stor batteribank på 3-400 amp.
Om man står med el så klarar man sig mycket länge även om man bara vill utnyttja den i söder dyra elen till batteriladdning. Jag vidhåller dock att Webaston är en bra pryl.:)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vilken utrustning bör väljas

Montreal

Min erfarenhet är att gasolen brukar vara den begränsande faktorn vintertid. På den tiden jag hade gasolvärme ville en P11 inte räcka mer än max två dygn vid normal vinterkyla här hemma i Jämtlandsfjällen. Dyrt var det också.
De senaste två bilarna utrustade med dieselcentralvärme och ser man till att fylla tanken innan man åker ut i vildmarken så klarar man sig länge (ca 1 kWh per dl diesel) och min erfarenhet är att det är bra mycket lättare att toppa upp batterierna än att behöva åka till civilisationen för att byta gasolflaskor. Dessutom tordes jag inte ligga ute på vintern om inte reserven var full.
Men visst drar dieselcentralvärme en hel del ström och Efoy är dyr i drift (ca 25:-/kWh) och dessutom laddar den inte fullt, varför jag brukar använda min Honda generator någon timme per dygn på vintern (och det finns ingen utomstående jag riskerar att störa där jag brukar stå i vildmarken).

aake
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vilken utrustning bör väljas

Folk är väldigt känsliga för ljud tydligen..jag har ett elverk Kipor 1000w och ca 20 m kabel så jag brukar dra iväg med det en bit bort där det knappt hörs, grannarna brukar också få laddström under tiden som elverket är igång.

//Pilot
 
Toppen