• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

I

Iveco 35

Guest
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Om jag vore campingägare skulle jag försöka att ordna husbilsplats på min camping för att en ställplatsavgift ger ju i alla fall någon återbäring , än att inte få in någon husbil alls.
Vi i kommungruppen har nartuligtvis märkt att kommunerna sitter i knät på campingarna på många ställen, efter som dom hyr ut marken til dessa. Därför har vi valt att mer och mer bearbetat båtklubbar och entrepenörer och köpcentra. Det syns också på resultatet hitills i år då fyra av sex platser finns i typ båthamnar som Hbk sponsrat med hjälp.
Vi arbetar med flera objekt som kanske framöver kommer att bli ställplatser med tömningsmöjligheter för vår medlemmar.
Kommungruppen.
Olle.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Varför västkusten med det sämsta vädret och sämsta inställningen till främlingar. Det var 10 år sedan och det tar tydligen minst 10 år till.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Campingägare på Sotenäset på krigsstigen

Jag var en sväng ut på Smögen och handlade lite och passade på att kolla läget i Kungshamn/Smögen och på kommunens avgiftsbelagda parkeringar står det ca 15 bilar för 200 kr/dygnet, på ställplatsen Guleskär stod det 11 bilar till priset av 165 kr/dygnet.
En bil stod parkerad på gratisparkeringen på Väjern.
Och om inte inkomsterna räcker till så får väl campingarna göra som Solvik och hyra ut till migrationsverket.
 
P

Pumbaa

Guest
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Johannesviks Camping i Kungshamn har numera ställplatser i fint läge, till reducerat pris.
I Lysekil har frågan om att tvinga in husbilsfolket på Campingplatser, till stor del drivits av en av kommunens egna politiker ....... som äger Löfgrens Camping i Lysekil......... Snacka om att ha rumpan på 2 stolar! Det lustiga i kråksången är ju också att OM man VILL in på Camping här på västkusten under semestertider..... så finns det ju inte plats! Det är fullt! Så vad klagar de då på? Fullbelagt, det kan ju inte bli bättre!
Lysekils kommun har nu bättrat sig och det finns flera bra alternativ till övernattning utanför Campingplatserna, att välja på, till förtret för vissa Campingägande politiker :twitcy:
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Johannesviks parkering nere vid vägen ser bra ut och där är det inte mer än 50 meter till busshållplatsen, man kan åka med antingen linje 860 eller den speciella camping rundan linje 869, på fredag/lördag går bussar till smögen fram till 1-tiden.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Är nog bara en tidsfråga innan campingägarna får igenom att parkeringarna skall skyltas personbil klass 1 det har de ju gjort ex på Marstrand.

Va bra! Då kan vi skippa den lilla halvön helt, så kan jantelagen bara härja intert bland de som bor eller försöker bedriva företag där:)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Det som för egen del avhåller från besök på campingplatser är deras läge oftast i utkanten av samhällen och städer.

Men visst kan jag stå på en camping, tre nätter på "blåhammar" (Bud, Norge) för att åka ut och fiska för en vecka sedan. (dessutom billig båthyra, 50 kr/tim inkl. bränsle):)
 

Leif Edström

HBK ordförande
Inlägg
3.697
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Jag har varit i kontakt med reportern på Bohuslänningen, och han kommer att kontakta mig i början på nästa vecka så att HBK får ge ett genmäle på artikeln.

Jag kommer med all tydlighet förklara för honom vad husbilsturism är för något och vilka behov vi har. Och det inbegriper inte att man ska tvingas in på campingar, och som jag skrivit tidigare campingplatser finns redan nu behövs alternativen ställplatser sen kan man ju välja var man vill stå.

Det är alltid bättre med mångfald än enfald.

/Leif
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Jag kommer med all tydlighet förklara för honom vad husbilsturism är för något och vilka behov vi har. Och det inbegriper inte att man ska tvingas in på campingar, och som jag skrivit tidigare campingplatser finns redan nu behövs alternativen ställplatser sen kan man ju välja var man vill stå.
Det är alltid bättre med mångfald än enfald.
/Leif

Dom fatter inte att vi har åtskilda behov,husvagnar ock husbilar!!
Sen har man inkomst-hysteriet till campingägarna i Sotenes.Hujedamej.

På Sjælland tar dom nu itu med det här,ock fixar till ställplatser i
anslutning till campingarna:),men med annan pris ock struktur.

Inte förstår kritikarna heller att campingar i stort sätt ligger långt från
byar ock tätorter.Då blir det svårt för en husbilsägare.Han har ju
ingen liten bil att åka till affären i stan med,som en husvagnsägare!

Ottar
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Va bra! Då kan vi skippa den lilla halvön helt, så kan jantelagen bara härja intert bland de som bor eller försöker bedriva företag där:)


Ja eller hur.. jag ville med mitt inlägg förmedla den risk som finns om campingägarna fattar hur enkelt man kan skylta om en parkering för att stänga ute husbilar med fullt laglig skyltning.

Tro för den delen inte att jag tycker det är bra jag är ingen campingägare!
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Fusk går ju bra att använda till sådana här nyord typ:
Turkfusk= Folk som åker till Turkiet istället för att ta in på camping
Konsumfusk= Folk som åker förbi konsum utan att handla
Preemfusk= Folk som åker och tankar på Shell
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Tänk om Svenska Turistföreningen skulle kalla alla fjällvandrare som inte bor i deras stugor eller tältar i anslutning till stugorna för fuskvandrare för att man tältar gratis i det fria....:wub:

Denna artikel i Bohuslänningen tar nog alla pris, det var det mest idiotiska och egotrippade uttalande jag någonsin hört kring husbilsturism....

/Ludde
 
Toppen