• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många är lika klantiga som jag?

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Hur många är lika klantiga som jag?

Jag la ner glashällen över spisen när den stod på sparlåga. Trodde att jag hade stängt den. Vilken explosion det blev. Hittade glasbitar i flera veckor. Fick köpa en ny glashäll.

Hade glömt en tv antenn som åkte av under en för låg bro. Fick köpa en ny antennn. Hade glömt ett vattenlock och fick köpa ett nytt. Hade
luckan till ett eluttag öppen så det blåste bort. Fick köpa ett nytt.

Har glömt att säkra kylskåp och andra luckor och lådor och dom har åkt ut i första rondellen. Har blivit akututryckning för att låsa det som inte hade blivit låst.

Eva
 
F

F.d. 5080

Guest
Sv: Hur många är lika klantiga som jag?

Hej!

Hur många av er har kommit hem med pistolmunstycket från tappen?

Jag lovar att det var ingen rolig känsla att dagen efter åka tillbaka och lägga pistolen på disken (Shell Partille) och försöka förklara. (Även om jag tyckte att förklaringen var okey). Allt fanns dessutom filmat och polisanmälan var klar.

Allting löste sig till det bästa.:twitcy:

//Lasse Kba
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Hur många är lika klantiga som jag?

En fundering...!

När jag senast var ute vid Lysekil så startade en husbil med TV-antennen i högsta läge! Försöker påkalla förarens uppmärksamhet med diverse rörelser och vinkningar men föraren vinkar bara glatt tillbaka!?? Och åkte vidare med sin TV-antenn!

En annan gång körde jag om en husbil med stora HEKI-luckan vidöppen?! Vinkade och pekade. Sonen slog upp bilnumret i iPhonen för att sedan söka efter telefonnumer till förhoppningsvis bilföraren. När vi fick svar hade de precis stannat bilen då det förstod att något var fel pga av våra vinkningar.

Skulle vi inte kunna hitta på ett "internationellt" tecken för "något är fel stanna och kolla ditt fordon" ?!?!

En idé vad tycker ni?

Mvh Torbjörn :rolleyes:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Hur många är lika klantiga som jag?

Hej!

Hur många av er har kommit hem med pistolmunstycket från tappen?

Jag lovar att det var ingen rolig känsla att dagen efter åka tillbaka och lägga pistolen på disken (Shell Partille) och försöka förklara. (Även om jag tyckte att förklaringen var okey). Allt fanns dessutom filmat och polisanmälan var klar.

Allting löste sig till det bästa.:twitcy:

//Lasse Kba

Du är nog värst. (hittills)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.912
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Hur många är lika klantiga som jag?

Kört iväg med stödben. Kört av en taklucka. Knäckt en bortglömd kylskåpsdörr. Kört av en elkabel. Glömt nivåkloss. Glömt TV-antenn. Glömt diverse skåp och luckor i bilen. Mm mm. Idag drar vi en gul stripe över ratten när vi parkerar. Den får inte tas bort förrän jag och hustrun tillsammans gått genom checklistan. Det fungerar bra men tog 25 år och en massa fadäser att komma på. :)

:-/<rister
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Hur många är lika klantiga som jag?

Ställde tjocktv;n i alkoven, gjorde en U-sväng(glömt ihåg nycklarna) tv gjorde störtdykning. Inte mycket tv kvar. Nu platt-tv!!
Svängde av essingeleden, övre skåpet med 12 tallrikar i porslin inte stängd. Lät fint när dom åkte ner en och en! Har fyra kvar!
Ett antal elsladdar har lämnats kvar i kontakten. Fixat själv! Men en gång blev det riktigt fel på Campingen i Lubeck som vi släckte, pga felmontage!!!
Backat in i staket, trots back-kamera!!! Kostade 5,800:-
Använder bilen dagligen såsom kontor, och ett antal datorer har brakat i golvet! Peppar peppar, dom har hitills klarat sig!
Trapp-steget inte infällt! Klippte en bil som stod parkerad! Mycket pinsamt! Dyrt blev det!
Trappsteg inte infällt Tyskland Autobahn, vägbygge! Började smattra bra när vi tog alla reflexer på räcket! oj oj!
Låter som om jag är en riktig klant, men använder bilen dagligen och kört ca 16.000 mil de senaste fem åren!
Ispropp i gråvatten-tanken i vintras. Brukar lösas upp med att man fyller upp resten av tanken med varmvatten! Gick inte denna gång! Men vi åkte iväg ändå, och vattnet gick vid kolmården på motorvägen, minus 9 grader och vatten på vägen i omkörningsfilen! Suck!
Fredrik
 

Ove & Marjatta

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4902
Medlemskap
2024
Sv: Hur många är lika klantiga som jag?

Hände på vår Rygen resa i våras.
k
Glömde den svaga lågan brinnande. Stängde luckan och glaset sprack. Jag förtvivlad, maken lugn som en filbunke.

Cyklade från Alterkirchens Camping till byn och skulle hitta affärer.
Maken hade en ryggsäck så även jag lade min blombok med alla kort och pengar dit. Han hade sina inkl. husbilsnycklarna där.

Blev varmt i byn så han tar av sig jackan och lägger den på pakethållaren.
Vi tar fart mot affären och väl framme kommer frågan. Var är ryggsäcken?
Gissa om elcyklarna fick gå fort. Gatan var skolgata och där gick barn hela tiden. När vi närmar oss platsen så ser vi att ryggsäcken ligger kvar.

Hjärtat slog långt efteråt. Bara tanken att allt hade försvunnit väcker rysningar ännu.

Det blev lite stärkande drycker efteråt. Tror att vi har tagit en hel del lärdom av detta.

Glad sommar till er alla.

Marjatta
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Hur många är lika klantiga som jag?

Hej,
följande ett par axplock:
2 stk. antenner avrivna av ilskna låghängande grenar!

Närmer oss en bro och min fru frågar: Undrer hur höga vi är?
Förstår först inte helt frågan men hör plötsligt et låååååångt skraaaap
från taget och exit en till tv-antenn - gudskelov klarede AC'n sig.
Men det var frågan om milimiter!
glömt stödben flera gånger men dom är ju som tur är konstruerede till att
'vippa' båda håll.
kört över diskbaljer.
Backat mot grindstolpe varvid vår cykelhållare har fått en ny design.
Backade mot en vall varvid högre bakre (plastic) hörn spräcktes.
tyckte öppenbart det skulle vara balans så gjorde samma sak med vänstra hörn et tag senare. Därefter snabbt installation av backkamera.!
På en brant bergväg ramlade hela högen med kartar etc. ner från hyllan
ovan vindrutan. Jeg blev så förskräckt at jag nästen körde över kanten:(

Kan fortsätta i det oändliga men sparer till senare:twitcy:
Glömde låder/taklucker etc hör till vardagen och är petitesser:)

mvh
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Hur många är lika klantiga som jag?

Go kväll

Klantat sig, jo då. Förra våren när jag hämtade ut bilen så kördes det en bit från vinterförvaringen. Ville sen känna så inget gick varmt på hjulen. Passade på att ta lite kaffe i vårsolen samtidigt. Allt verkade lugnt , så in i bilen och iväg hem.
När jag kommit upp i ca 70km/tim så smäller det till utav hel-te. Blev fullständigt lomhörd. Tittar bakåt in i bodelen men nej inget där.
Då tittar den medföljande sonen på mig
"Stängde du dörren till bodelen ????"
Den klarade sig utan skador faktiskt, så nu ,alltid en blick över axeln innan start.

/Ljungberg
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Hur många är lika klantiga som jag?

Slår ni detta då, kört ifrån dörrmattan, inte en gång utan två gånger. En ligger på Wapnö och en ligger i Ernst. Nu ska matta 3 inhandlas, kanske lika bra att köpa 2 denna gång. Det lustiga är att dörrmattan är det sista man använder innan man drar iväg och ändå glömmer man ta in den.
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Hur många är lika klantiga som jag?

Det här var ju riktigt rolig tråd, påminner oss om vår dödlighet,tankarna på annat håll,blicken fäst på nästa ställplats/mål.
Våra husbilsåkande goda vänner sade,"man åker aldrig iväg utan att någon låda/lucka går upp"...
Det är nog bra med en checklista tror jag.
mvh
KaMa1
 
Senast ändrad:

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Hur många är lika klantiga som jag?

Såhär är det, berättade förut om radioantennen,(denna tråd) Nåväl vi hittade en Fordhanlare på landsbygden någon mil från Lübeck,dom var jättetrevliga och sålde en snajsig antenn till oss, den skruvade dom dän från en bil som var till salu, killen som skruvade på antennen muttrade något om korta/för få gängor,för att det är ett slags gummitätning utanpå fästet.

Vi anlände till färjan i Puttgarden bara för att upptäcka,att antennen ånyo var borta.
Väl i Sverige stormade jag in på biltema i Malmö,valde ut passande antenn,tog en tång,samt superlim drog åt,och nu sitter den där,förhoppningsvis för evigt,fick slänga resten i förpackningen,fästet,och sladden,som naturligtvis inte var till någon nytta...
mvh
KaMa1
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Hur många är lika klantiga som jag?

Vi har bara haft husbil sedan i våras, men ändå lyckats med en del:
Takluckorna! (inte bara en gång, men de har hållt)
Skåpsdörrar, besticklåda, necessär på en hylla, osv - inget har dock gått sönder
Dotterns ena flipflop ligger på en parkering i Kroatien...
Sedan har vi campat under ett träd som tydligen läckte kåda som ett såll - halva fronten totalt täckt med kåda är inte så kul! :-(

Det var nog allt - än så länge!

/Jessika
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Hur många är lika klantiga som jag?

Glömde ytterligare en episod.
Passerade ett vägbygge på autobahn i Tyskland när det plötsligt small till på höger sida. Vad hade hänt, jo en markeringsstolpe hade slagit ett litet hål på
backspegeln och glaset ramlade ut men hängde turligt nog kvar i elkablarna.
Fick åka ytterligare några mil med ett glas dinglande i elkablarna innan jag kunde stanna. Bad en bön för att det inte skulle ramla av. Lyckligtsvis var det helt
och det gick att sätta tillbaks.
Visdom av detta och ett gott råd:
Har sällan känt mig så handikappad utan backspegel dessa mil även om det bara var höger sida. Bestämde genast att ett reservglas till backspegeln skall jag alltid ha med i bilen. Fasar för att komma in i tät trafik utan backspeglar.
 
Toppen