• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När vintern kommer

F

F.d. 25112

Guest
Tänkte ha min husbil hemma på tomten med värme på. Kommer att fungera som gäststuga då och då. Skulle vilja ha ett gott råd: Ska jag satsa på ett s.k. husbilsgarage eller kan det räcka med ett husbilsöverdrag från jula ? Har ju värmen på men vill inte oroa mig för snön på taket. Tror ni det räcker så jag i lugn och ro kan bygga något nästa år...:confused:
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: När vintern kommer

Ja det räcker min har stått ute i två vintrar nu är den hemma på tomten kann mann skotta taket, när man ändå skottar en riktig husbil är bygd för att vara ute, så jag förstår inte problemet är den ute är den lätt tillgänglig om man skulle få iden att åka ut, sådana ideer kann man faktiskt få ibland, när jag hade husvagn den stod alltid ute en kvart förberedelse så var man iväg det hände ofta samma med husbilen fast lite enklare, det hade man inte kunnat med ett jula överdrag, vad det nu är för något det är något jag missat, men skit samma.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: När vintern kommer

Tänkte ha min husbil hemma på tomten med värme på. Kommer att fungera som gäststuga då och då. Skulle vilja ha ett gott råd: Ska jag satsa på ett s.k. husbilsgarage eller kan det räcka med ett husbilsöverdrag från jula ? Har ju värmen på men vill inte oroa mig för snön på taket. Tror ni det räcker så jag i lugn och ro kan bygga något nästa år...:confused:

Julas husbilsöverdrag är förträffligt och sörjer för god ventilation men kanske inte när bilen skall fungera som gäststuga. Det är en del jobb med att ta det av och på. Eventuell snö är lätt att sopa bort med en mjuk borste.

Att husbilar är byggda för att stå ute är en sanning med modifikation, förr eller senare gör temperaturväxlingar med regn och snö att fukt kryper in i konstruktionen. Jag tror heller inte att bilen mår bra att ständigt ha värme på eftersom varm luft innehåller mer fukt som kondenserar mot ett kallt yttre. Det räcker med att sätta på värmen de gånger bilen skall användas, uppvärmningen går på några minuter.

En god ventilation, eventuellt med avfuktare, håller fukten borta och glöm inte att batterierna skall laddas emellanåt.
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: När vintern kommer

Tänkte ha min husbil hemma på tomten med värme på. Kommer att fungera som gäststuga då och då. Skulle vilja ha ett gott råd: Ska jag satsa på ett s.k. husbilsgarage eller kan det räcka med ett husbilsöverdrag från jula ? Har ju värmen på men vill inte oroa mig för snön på taket. Tror ni det räcker så jag i lugn och ro kan bygga något nästa år...:confused:

Julas överdrag är fullt tillräckligt och kan du dessutom såga till lite frigolit profiler som du lägger under och ger en viss avrinning samtidigt som det ger bättre isolering är det inte fel.
Snö på taket samtidigt med värme underifrån gör att snön kan smälta och blir till is som kan ge sprängningar om det finns skarvar som inte är 100% täta.
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: När vintern kommer

Tänkte ha min husbil hemma på tomten med värme på. Kommer att fungera som gäststuga då och då. Skulle vilja ha ett gott råd: Ska jag satsa på ett s.k. husbilsgarage eller kan det räcka med ett husbilsöverdrag från jula ? Har ju värmen på men vill inte oroa mig för snön på taket. Tror ni det räcker så jag i lugn och ro kan bygga något nästa år...:confused:
Hej
Har haft husvagnar, och dom senaste vintrarna, husbilar som har stått på tomten (asfalt bredvid garaget) med värme på hela tiden. Temperaturen har legat på 8-10 grader inne i bilen och vi har enbart haft överdrag på framrutorna enl. standard till FIAT- bilar. Var noggran med att låta bilen luta, antingen framåt eller bakåt. Vi har inte haft kvarliggande snö på taket någon gång och vi har satt klossar under hjulen och förstärkt den befintliga lutningen som är på en husbil. Vi brukar använda bilen som gäststuga också och tar då bort klossningen under hjulen.
Detta fungerar för oss och vi fortsätter med det. Det enda är att elräkningen visar en lätt förhöjning på priset för vintermånaderna men vi sätter det i relation till att hyra in oss någonstans.
Vi har dessutom aldrig haft någon fukt i bilarna då vi har fukttestat dom på våren.
Lycka till med detta.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: När vintern kommer

Tror inte på det där med värme under längre tid än nödvändig.
Ju kallare det blir på utsidan ju större är risken för kondensbildning på insidan.
Värm däremot gärna upp bilen i god tid innan "gästerna" kommer. Men sopa helst bort all ev. snö från taket som kan ställa till problem när den smälter och sedan fryser till is. Om bilen för övrigt är välventilerad under vinteruppställningen behövs knappast någon värme eller avfuktare.
Och att ha en bra lutning för att ev vatten kan rinna av taket är nog en självklarhet.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: När vintern kommer

Har husbilen under ett Wire Hus året runt när vi inte åker. Laddningen är på och värmen är ställd på 7-8 grader. Kanske är det överkurs men bilen är alltid torr och fräsch.

Rekomenderar Wire Hus då det är stabila och bra kvalité. Har haft två det ändra är 9 år och fortfarande helt OK.

Lycka till Torbjörn
 
F

F.d. 25112

Guest
Sv: När vintern kommer

Låter som ett alternativ för oss..... Att få ett tak som skydd för snö och regn tilltalar.....ser att Dancover har prisnedsättningar just nu...erfarenhet, någon ?
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: När vintern kommer

Jag har oxå funderat på att ha 7-8 graders värme på under vintern men är samtidigt lite fundersam som en del andra här på tråden om det skulle bildas fukt från värmen kontra kallt tak/väggar....skulle vara kul att utveckla "tråden" med flera av er som har erfarenheter för el. emot!:confused:

Trevlig helg!
Pilot:)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: När vintern kommer

Jag har oxå funderat på att ha 7-8 graders värme på under vintern men är samtidigt lite fundersam som en del andra här på tråden om det skulle bildas fukt från värmen kontra kallt tak/väggar....skulle vara kul att utveckla "tråden" med flera av er som har erfarenheter för el. emot!:confused:

Trevlig helg!
Pilot:)

Vänd på saken och fråga dig varför 7-8 graders värme skulle vara bättre. Den värsta kondensen uppstår när varmare luft möter ett kallt yttre och de enda som tjänar på värmen är energibolaget och staten. Batteriet får ändå underhållsladdas antingen på plats i bilen eller hemma i källaren.

En god ventilation med öppna innerdörrar, lådor och kylskåp och hemtagna madrasser är mitt råd. Jag brukar för säkerhets skull ta ur bottenpluggen i vattentanken och öppna kranarna.

PS! Sätt musfällor i motorrummet och hindra de rackarna att åka kana ned till luftfiltret!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: När vintern kommer

Mina erfarenheter från båtvärlden talar för att Knarreviks metod är den som gäller! När det gäller husbilar så borde ju samma regler gälla. Jag använder min husbil året runt så där har jag inga erfarenheter gjorda!

Vad gäller hans uppfattning att människan har rätt att döda djur hursomhelst så har jag en annan uppfattning. I en annan tråd här diskuteras mera djurvänliga metoder.

Att använda ordet "rackare" om levande djur är enkel demagogi för att försöka dra uppmärksameten från det faktum att många använder mer eller mindre djävulska metoder för att skydda sina bilar vintertid!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52945

Guest
Sv: När vintern kommer

Hej
Varför använder du inte HB på vintern?
/Vidhem

Hej!
Jag tror att det var mej du menade Vidhem...jo för tusan jag använder min bil året om, det var mer i veckan innan helgen som jag menade det är ju trots allt 5 dagar till mellan sön t.o.m fre som bilen får stå orörd p.g.a vi arbetar och om det är bra att man kör på underhållsvärme då som jag menade, i övrigt så är min bil helt anpassad för hela årets bruk precis som din förmodar jag.

Ha de
pilot:)
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: När vintern kommer

Igen....jag är helt säker på att om man hade ca. 20 grader varmt i bilen som vi hade denna kalla vinter så händer inget...jag vet för jag har precis gjort fukt test som inte visade något som helst fukt i bilen.
MEN..då har man ju oxå en elkostnad/gasol som kommer att kännas en del förstås oavsett hur mycket vinterbil den än är!

Pilot
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: När vintern kommer

Hej!
Jag tror att det var mej du menade Vidhem...jo för tusan jag använder min bil året om, det var mer i veckan innan helgen som jag menade det är ju trots allt 5 dagar till mellan sön t.o.m fre som bilen får stå orörd p.g.a vi arbetar och om det är bra att man kör på underhållsvärme då som jag menade, i övrigt så är min bil helt anpassad för hela årets bruk precis som din förmodar jag.

Ha de
pilot:)

Hej pilot.
Nej ingen speciell utan ALLA som ställer av (in) HB på vintern och inte utnytjar den året om. Men var och en gör ju som Han / Hon tycker.
Vi ses kanske i vinter
/Vidhem
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: När vintern kommer

Det finns två skolor vad gäller värme eller inte värme i husbilen på vintern. Dom som inte har värme förespråkar "god ventilation" hur man nu skall åstadkomma det utan någon värme som rör luften förstår jag inte. Jag har haft värme i mina båtar och i mina två husbilar utan problem. Den senaste med Jula-kapell. Ingen fukt om ventilerna är öppna, elektroniken mår bra, ingen antydan till rost eller annan påverkan på metaller eller skrov. En bil utan värme utsätts ju för temperaturskillnader mellan dag och natt t.ex när solen skiner är det kanske plusgrader inne i bilen men minusgrader ute, det måste ju skapa en kondensation i en dåligt ventilerad bil. Ni som åker till Spanien på vintern stänger ni av värmen i era hus? Sedan kan man ju ha åsikter om att det är ett slöseri med resurser men den som är utan skuld till sådant må kasta första stenen.
//Åke
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: När vintern kommer

Jeg har en 11 år gammel husvagn som har stått ute alle vintrerne. Bruker den i weekender og sportlov. Har stått på fast plass. Ingen varme på når den ikke brukes, men har satt støtter under taket på grunn av store snømengder. Har satt støtter under rammen for å avlaste hjulene. Hvordan gjør dere med husbilen for at hjulene skal beholde rundheten og ikke bli platta? Jeg tenker ikke på de som bruker bilen hele året. Vagnen ble fukttestet i fjor og det var ingen fukt. Jeg tror at hvis det står på litt varme vil det dannes smeltevann som kan trenge seg inn under gummilister som da sprenger listen når det fryser. Min forhandler rekomanderer kald vogn/ bil når den ikke brukes.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: När vintern kommer

Vänd på saken och fråga dig varför 7-8 graders värme skulle vara bättre. Den värsta kondensen uppstår när varmare luft möter ett kallt yttre och de enda som tjänar på värmen är energibolaget och staten. Batteriet får ändå underhållsladdas antingen på plats i bilen eller hemma i källaren.

En god ventilation med öppna innerdörrar, lådor och kylskåp och hemtagna madrasser är mitt råd. Jag brukar för säkerhets skull ta ur bottenpluggen i vattentanken och öppna kranarna.

PS! Sätt musfällor i motorrummet och hindra de rackarna att åka kana ned till luftfiltret!
Om jag tolkar dig rätt så är husbilar oanvändbara på vintern p.gr.av kondensationsproblem??
//Åke
 
F

F.d. 50021

Guest
Sv: När vintern kommer

En kamrat till oss har vattenburen värme och han hade den på hela förra vintern på ca 8 grader, när han sen gjorde en fukttest så visade det sig att han hade fukt i garaget och teknikern som gjorde testet sa att det berodde på vatten buren värme och kondens, hade han haft en fläkt så hade det blivit mindre fukt eftersom luften cirkulerar bättre.(det borde innebära att luft är bättre än vattenburen värme:D:D.
 

Peter & Marie

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1853
Medlemskap
2024
Sv: När vintern kommer

Vi har ett Dancover ,funkar bra. Har haft det i 5 år (det beräknas hålla ca 10 år)
Det ska ner 2 st ca 1 meters jordspett vid varje stolpe för att få det stadigt.

Marie
 
Toppen