• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

PC-marknaden i fritt fall

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
PC-försäljningen har minskat med 30% i Sverige trots kraftigt sänkta priser. Det beror på ett formfaktorskifte, där efterfrågan går från bärbara PC till smarta telefoner och surfplattor. Det förklarar också varför PC-försäljningen är särskilt dålig i Sverige. Vi är duktiga på att ta till oss nya tekniker, och därför ligger vi långt framme i användadet av smarta telefoner och surfplattor.
 
F

F.d. 50021

Guest
Sv: PC-marknaden i fritt fall

Då hoppas jag att priset sjunker på stationära datorer då min egen har gett upp och jag lånar pojkens bärbara så länge.
Men jag håller med om att behovet av dator har minskat rejält sen jag köpte min iphone, i husbilen klarar jag mig med telefonen nu för tiden, den lilla bärbara datorn ligger kvar hemma för det mesta.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: PC-marknaden i fritt fall

Då hoppas jag att priset sjunker på stationära datorer då min egen har gett upp och jag lånar pojkens bärbara så länge.
Men jag håller med om att behovet av dator har minskat rejält sen jag köpte min iphone, i husbilen klarar jag mig med telefonen nu för tiden, den lilla bärbara datorn ligger kvar hemma för det mesta.

Jag undrar om det säljs stationära datorer överhuvudtaget?
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: PC-marknaden i fritt fall

Den stationära datorn hemma fyller 2 år nu i höst, men den står bara och samlar damm sedan snart 1 år....men det är väl en tidsfråga tills den får pension.

Hemma använder jag en Acer bärbar med ganska stor skärm och numreriskt tangentbord till det mesta, och när jag är på resande fot både i jobbet och fritiden en 10,1 tums Acer med ca 8 timmars drifttid, och naturligtvis använder jag min Iphone 4 till väldigt mycket också.

Bevakar marknaden på Ipad, och det får nog bli en sådan när priserna börjar vandra neråt.

//Tommy
 
F

F.d. 50021

Guest
Sv: PC-marknaden i fritt fall

Hade jag fått bestämma så hade det räckt med en bärbar, men jag har en son på 11 år som gillar allt vad dataspel heter och jag har lovat honom att jag ska köpa en riktig speldator och sen har vi en ny dataskärm på 22 tum.
Så det blir en dator att plocka ihop själv från komplett.se
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: PC-marknaden i fritt fall

Har två stationära PC hemma, en musikdator och en "surf"-dator för det mesta. Skulle aldrig ha bara en laptop, alldeles för kompakt att sitta och jobba i timmar framför. För att köra studioprojekten kör jag dessutom dubbla 20"-skärmar och gör av med rejält med processorkraft, så bara värmen i sig skulle knäcka en laptop.

Priserna på datorer och komponenter är fortfarande alldeles för höga.
Ska datorleverantörerna hänga med får dom nog följa tex TV-tillverkarna i prisnedgång. Komponenterna i sig är ju löjligt billiga, så det finns nog ganska gott om marginaler att ta av...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: PC-marknaden i fritt fall

Et par fabrikker har kommet med 2-skjerms tabs, NEC med 7 tommers og lommeformat. Acer med 10 tommers og mulighet for virtuellt tastatur - testet en i London i april i forbindelse med lanseringer på det engelske markedet. Heftig maskin - litt i dyreste laget for meg, men tror vi har en fremtidig løsning der. Begge skjermene er multitouch og det virtuelle tastaturet tålte godt skriving med alle 10 fingrene, selv om det var uvant å ikke ha taster å hvile fingrene på. Fant to feil - foreløpig hadde de kun laget med engelsk tastatur og oppløsningen var standard for 10 tommer skjermer, ble trøblete med brede websider. Ser frem til de kommer med 11 tommers utgaven og HD oppløsning på begge skjermene - allt til en riktig pris. Om en skal kalle en slik løsning for en tablett eller laptop det får tiden vise.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: PC-marknaden i fritt fall

Vänta bara! Om något år kommer någon produktutvecklare på den lysande idén att utrusta paddorna med riktigt tangentbord och skyddslock med inbyggd skärm! :D

Jappe

Paddorna har riktigt tangentbord men utan smutssamlande knappar och skärmen är överlägsen laptopens.
Ett intelligent skyddslock finns redan som tillbehör.

"Apple har utvecklat något de kallar för smart covers.
Det är helt enkelt tunna, vikbara, magnetiska skyddslock som enligt uppgift skyddar manicken utan att göra den nämnvärt större eller klumpigare."
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: PC-marknaden i fritt fall

Et par fabrikker har kommet med 2-skjerms tabs, NEC med 7 tommers og lommeformat. Acer med 10 tommers og mulighet for virtuellt tastatur - testet en i London i april i forbindelse med lanseringer på det engelske markedet.

Ibland skjuter sig de så kallade "utvecklarna" i foten!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: PC-marknaden i fritt fall

Har två stationära PC hemma, en musikdator och en "surf"-dator för det mesta. Skulle aldrig ha bara en laptop, alldeles för kompakt att sitta och jobba i timmar framför. För att köra studioprojekten kör jag dessutom dubbla 20"-skärmar och gör av med rejält med processorkraft, så bara värmen i sig skulle knäcka en laptop.

Det finns författare som jobbar hela dagar med sin laptop. Några av dem har en extra skärm och större tangenbord kopplade via USB eller blåtand. Text och bild ligger i "molnet".
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: PC-marknaden i fritt fall

Det räcker alldeles utmärkt med laptopens kapacitet om man skriver texter, gör kalkyler eller surfar på nätet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: PC-marknaden i fritt fall

Sämre tangentbord, sämre skärm, sämre prestanda, varför skall man ha en sådan som stationär? :wideeyed:
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: PC-marknaden i fritt fall

Sämre tangentbord, sämre skärm, sämre prestanda, varför skall man ha en sådan som stationär? :wideeyed:

Min ena laptop har en i7 processor (8-Kärnor) 2,8GhZ och 8Gig ram, Bakgrundsbelyst tangentbord, Led skärm, 1,5Gig ram på grafik kortet, dubbla diskar varav en SSD, Blueray, inbyggt 3G.

Inte många stationära som slår den.. ;)

Jag har 6 Laptops och en stationär med dubbla 22-tummare.. Alla är bra på Sitt sätt o det e svårt att göra sig av med dem när man väl köper en ny.
Dock måste jag säga att mina två Eee pc (Asus 1215N ) är de jag använder mest ;)

Smaken är som baken ;)


/Freddy
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: PC-marknaden i fritt fall

Fick min nya stationära maskin i veckan.
För egen del kan jag inte tänka mig att jobba, jag menar verkligen jobba med en bärbar.
Till den stationära har jag förutom dubbla skärmar, ergonomiskt tangentbord och mus med en kula för tummen. Funderar allvarligt att skaffa en tredje skärm. En riktigt bra stol och skrivbord är också viktigt för mig.
Ergonomiskt anser i alla fall jag, att en bärbara dator är en ren styggelse! Tänk på hur ni sitter när ni arbetar vid den: ihopdragna axlar, kutryggiga och vridna handleder. Jag vågar nästan lova att man kommer att få problem med människors hälsa, på sikt.
Den bärbara datorn har givetvis sitt berättigande men inte som arbetsdator. Om man inte åker runt för att visa diverse materiel på storduk eller liknande förstås. "Slösurfa" kan man ju alltid göra på vad som helst. :D
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: PC-marknaden i fritt fall

Att PC-försäljningen minskas är förmodligen väldigt naturligt.
Jag tror även Apple PC har bemärkt.

Eftersom det var möjligt att konfigurera storleken lämplig för en ficka telefon - smatphone.

Den yttre form lämplig för ett kontor, husvagn, etc. kommer fortfarande vara en stor marknad.
En ficka telefon, med minimerad konfiguratiner har absolut berättigad och kan enkelt synkroniseras med information från andra miljöer.

Ändå har jag två äldre stationära datorer, smartphones, pocket PC' och 2 nyare bärbara datorer.
De 2 äldre stationär dator kommer inte att ersättas och istället använda bärbara datorer med externa bildskärmar och ibland externt tangentbord.
Det är praktiskt att laptop principer är mer flexibla och kan medföras i husvagn.
Är jag ute och går är smartphones och Pocket PC att föredra.

Men husbilar konfigurationer behövs inte minimeras - så använd med eventuella bärbar dator synkronisering till smartphones.
Alltid trevligt att få information och länkar finns till hands.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: PC-marknaden i fritt fall

Jag undrar om det säljs stationära datorer överhuvudtaget?

Till den privata marknaden är det säkert mindre och mindre vanligt... i mitt jobb tex skulle jag inte kunna sitta med en laptop :) Sitter med 2 dataskärmar varav den ena är 42 tum :)
 
Toppen