• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Brandsäkerhet

CeGeT

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2027
Många av våra husbilar blir allt mer ”teknik intensiva”. Jag har brand- och gasvarnare som larmar men tänker att det är bra att tänka proaktivt och något som även kan släcka, förutom de två brandsläckare som finns i husbilen. Jag har två teknik intensiva platser i mitt mellangolv och tänkte där installera en sådan, MAUS Stixx PRO, på vardera ställe. Någon som har erfarenhet av denna brandsläckningspryl?, se MAUS Stixx Pro Home - Automatisk brandskyddsenhet - MAUS®️ Fire Safety för mer information. Känns som om jag kan sova lite tryggare

Om man använder CO2 släckare måste man tänka på kvävningsrisken i slutna utrymmen. Om man gör det är den effektiv i många situationer. Pulversläckaren kan förstöra så mycket att du blir av med husbilem väldigt länge. Rent krasst resonerat kanske bättre att den ersätts med en annan.

Du har bara citerat en del av texten jag skrev. Då blir det taget ur sitt sammanhang och det är inte snällt.

Läs hela så förstår du nog... + läs länken om sanering pulversläckare. Det går fint men kräver jobb... som du inte behöver göra. Försäkringsbolaget fixar det.

Over and out från min sida för vidare inlägg...
Jag citerade ditt inlägg sådant som det var vid den tiden, du har förmodligen kompletterat din text efter att jag skrivit mitt inlägg.

Jo det är svårt men brandförsäkringen ingår en sådan sanering. Inget man behöver göra själv...
Jodå, det kan man visst behöva.

Vi hade en gång besök av, bl.a, en liten gynnare i upptäckaråldern. Han hittade en spännande ring med sprint som gick att dra ut. Inget som någon upptäckte innan nästa städdag då frugan lyfte släckaren. Den där lilla slangatumpen vispade runt hejdlöst över hyllan med tio år av kvittopärmar och andra pärmar bl.a. Fanns ta mig tusan skräp mellan varenda blad i de pärmarna. :twitcy: Inget försäkringsbolag som kom och städade där inte.

Vi hade en gång besök av, bl.a, en liten gynnare i upptäckaråldern. Han hittade en spännande ring med sprint som gick att dra ut. Inget som någon upptäckte innan nästa städdag då frugan lyfte släckaren. Den där lilla slangatumpen vispade runt hejdlöst över hyllan med tio år av kvittopärmar och andra pärmar bl.a. Fanns ta mig tusan skräp mellan varenda blad i de pärmarna. :twitcy: Inget försäkringsbolag som kom och städade där inte.
Jag vet en annan liten gynnare som lyckades med samma sak + att trycka handtaget också. I en klädkammare.

såklart inte försäkringen kan inte falla ut när det inte har vart en brand... Sedär dom busiga små liven.

Jag jobbade förr på SJ. Det hände vid flera tillfällen att det blev inbrott i tågen nattetid och man tömde en eller flera pulversläckare......Det var ingen rolig historia. Har själv släckt några bränder i fordon och kolsyra eller skum är ju klart överlägsna pulver. Och oftast räcker det ju med vatten. Plast, tyg och trä som det mest finns i våra husbilar slocknar bra med vatten.

Jag har beställt en Firemill Original släckare som komplement för att experimentera lite med, jag tycker att konceptet verkar vettigt.
Dels går den att reglera, och genom att man kan byta patron kan man på ett enkelt och billigt sätt testa och experimentera lite.
jag kommer att fixa ett par lämpliga bränder och göra släckningsförsök för att få grepp om kapacitet och hantering.
Glömde, tack för tipset Peter K! :)

Senast ändrad:
Verkar kul... experimentera med bränder! Spela in o lägg ut på Youtube... Du kommer att få många tittare!
Betydligt fler än de vanliga husbilsresfilmerna...
Killar i 10 årsåldern brukar gilla såna här experiment... jag minns när vi slängde bilbatterier i värmepannan i källaren när jag var barn...Vi fick egentligen inte... jag tror det eldades med koks... bilbatteriet brann upp och vi fick ut stora ihopsmälta blyklumpar längst ner...ja..förr kunde barn leka o uppfinna o greja...
Ps..tror koks..men vi eldade också med sågspån en tid...

PS tur..Du tycks ha barnasinnet kvar.

Verkar kul... experimentera med bränder! Spela in o lägg ut på Youtube... Du kommer att få många tittare!
Killar i 10 årsåldern brukar gilla såna här experiment... jag minns när vi slängde bilbatterier i värmepannan i källaren när jag var barn...Vi fick egentligen inte... jag tror det eldades med koks... bilbatteriet brann upp och vi fick ut stora ihopsmälta blyklumpar längst ner...ja..förr kunde barn leka o uppfinna o greja...

Är nog inte riktigt Youtubetypen.:wideeyed: Avsikten är att övertyga mej själv att det verkligen fungerar så som jag hoppas innan det blir allvar. Jag litar inte alltid så mycket på påståenden om produkters fantastisk egenskaper, utan bildar mej gärna en egen uppfattning, vilket kanske har framgått ibland. ;)
Men lite kul är det ju alltid att pröva nya grejor också. :)

Senast ändrad:
Tänker du genomföra dina experiment inne i husbilen eller på annan plats...... det blir väl mest tillförlitliga resultat inne i husbilen?

här borde det va en brasa... men det hittade jag inte.

Ps...funderar på om det kan va förståndigt att kolla med försäkringsbolaget först? Fast ibland är det kanske klokast att hålla tyst..och syftet är ju vällovligt...att förbättra brandskyddet.. det bör väl ligga i bolagets intresse?

Ps 2 fast hela husbilskollektivet väntar på resultaten..så publicerar allt här...

Tänker du genomföra dina experiment inne i husbilen eller på annan plats...... det blir väl mest tillförlitliga resultat inne i husbilen?

här borde det va en brasa... men det hittade jag inte.
Nja, så realistiskt behöver det inte vara, men det blir inte ute i blåsten som testerna jag läst. Avsikten är ju att ha något lättillgängligt inomhus i husbil eller kök som inte förstör allting omkring när man släcker. ;)

Ps jag ser framför mig hur du nog egentligen skulle bli en perfekt youtuber...
(specialitet..brand o explosion...)

Fan Toyota. Ibland är du bara dum i huvudet. Det här är jätteviktigt. Jag har släckt några bränder på riktigt i mitt yrkesversamma liv. Jag har också gått ett antal kurser och testat olika släckmetoder. Den dagen det brinner i din husbil är det inte kul längre. Du borde verkligen fatta vad Montreal sysslar med. Jag uppmanar alla att träna på att släcka bränder. Den dan det brinner på riktigt, kan utgången avgöras av hur du har tränat. Vet du inte hur, ta kontakt med din lokala brandkår/räddningstjänst. De har ofta kurser, riktigt bra kurser. Alla borde kunna hjärt-lungräddning. Alla borde också kunna hantera basala brandsläckningsverktyg.

Fan Toyota. Ibland är du bara dum i huvudet. Det här är jätteviktigt. Jag har släckt några bränder på riktigt i mitt yrkesversamma liv. Jag har också gått ett antal kurser och testat olika släckmetoder. Den dagen det brinner i din husbil är det inte kul längre. Du borde verkligen fatta vad Montreal sysslar med. Jag uppmanar alla att träna på att släcka bränder. Den dan det brinner på riktigt, kan utgången avgöras av hur du har tränat. Vet du inte hur, ta kontakt med din lokala brandkår/räddningstjänst. De har ofta kurser, riktigt bra kurser. Alla borde kunna hjärt-lungräddning. Alla borde också kunna hantera basala brandsläckningsverktyg.

Jo jo jo så är det nog...med ett undantag.. jag är inte alls dum i huvudet...det vet du absolut inget om..
Alla kan ju inte va poliser..fast vi är rätt många som försöker...
Det är förmodligen väldigt mycket som alla borde kunna och som alla borde förstå.

Ps, Nej jag har inga planer på att kontakta nån brandkår eller räddningstjänst.
Och det är jag som är i behov av framförallt hjärt-räddning... så träna gärna ni andra.. det kan jag ha nytta av kanske med tiden.
Ett tips.. krinil..som alla också borde lära sig och förstå....Du blir också äldre..fundera lite kring det...

Jo jo jo så är det nog...med ett undantag.. jag är inte alls dum i huvudet...det vet du absolut inget om..
Det är förmodligen väldigt mycket som alla borde kunna och som alla borde förstå.

Och det är jag som är i behov av framförallt hjärt-räddning... så träna gärna ni andra.. det kan jag ha nytta av kanske med tiden.
Ett tips.. krinil..som alla också borde lära sig och förstå....Du blir också äldre..fundera lite kring det...
Oj oj oj

Dom senaste inläggen var det inte mycket kärlek i....

Njaaaaa lite skämt också..jag står ut med det...
Den som sig i leken ger får leken tåla...

Välkommen i leken tompan...

Ps jag ser framför mig hur du nog egentligen skulle bli en perfekt youtuber...
(specialitet..brand o explosion...)
Du menar en sådan där som ägnar 15 minuter av 20 att prata om och visa bilder av sig själv, för att sedan komma med omdömen om en produkt baserade på erfarenheter av en enda utan att ha haft något annat att jämföra med, och sedan kallar det test? ;) :)
Inte riktigt min grej! :twitcy:

Senast ändrad:

Så klart att du inte är dum i huvudet. Jag provocerade dig medvetet, men jag fick verkligen igång dig! :)

Jodå, jag blir också äldre. Körde en repetition av hjärt-lungräddning förra veckan. Så nyttigt, trots lång erfarenhet. Det borde förbanne mig du också göra. Det handlar inte enbart om att rädda dig!

Så klart att du inte är dum i huvudet. Jag provocerade dig medvetet, men jag fick verkligen igång dig! :)

Jodå, jag blir också äldre. Körde en repetition av hjärt-lungräddning förra veckan. Så nyttigt, trots lång erfarenhet. Det borde förbanne mig du också göra. Det handlar inte enbart om att rädda dig!
Apparaterna är ju inte så dyra numera, men hur gör man om man är ensam? Kanske inte helt seriös fråga, men tanken dyker ju upp om man ofta grejar ensam!

Om jag nu ska bli lite allvarlig... Nej precis..det är inte din grej... det är därför jag påstår att du har förmåga o kunskap att genomföra ett bra test.. Då behövs inte så mycket presentation och snack... Ett bra test, rätt upplagt o presenterat talar nog rätt mycket för sig själv.
Så man kan skämta kring något..men bakom skämtet finns något allvarligt som krinil med sin myndiga stämma påpekar... nåja..jag tror inte att jag kan hoppas på dig som superyoutuber... men det kanske fungerar med lite vanliga stillbilder och lite text... o hbk..räcker väl långt.

Tillbaka
Toppen