• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Säkerhetsbältet underkänt vid besiktning.

Japsr

HBK Medlem
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
787
Medlemskap
2026
Vid senaste besiktningen blev min LMC Liberty 642 2006 underkänd på grund av att bältet på höger sida var slitet i kanterna vid spalten där det kommer upp från rullen. Som tur var, är jag beredd att skriva, för slitaget försvagade bältet väsentligt. Det visade sig tyvärr att det inte fanns några säkerhetsbälten att få tag i till en 19 år gammal FIAT Ducato men efter att ha botaniserat på Husbilsklubbens forum så fann jag ett tips från en medlem om Airbagbank.EU i Nederländerna som sätter i nya band på gamla bälten. På hemsidan: Airbagbank - Krockkudde-adressensom löser allt fanns alla uppgifter och jag fyllde i blanketten som jag senare skrev ut och la tillsammans med bältet när jag sände ned det till dem. Att montera ur och i bältet är lätt.
345:- kr tog Postnord för frakten ned och 1200:-kr till firman för arbetet och frakten hem. Reparationen gick snabbt men frakten tog en vecka vardera vägen.
Eftersom bilen inte gått många mil i år bör slitaget på bältet rimligen funnits längre tillbaka utan att bli upptäckt. Jag rekommenderar alla med lite äldre husbilar att kolla passagerarstolens bälte, speciellt om ni kört mycket med den stolen tom så bältet kunnat hänga och slänga.

Råkade ut för liknande skada, det är tomt ut till marken under bältesrullen så en mus hade gnagt på bältet. efter byte av bältet stoppade jag ner hoptrasslat hönsnät i hålet under rullen.

Jag brukade tejpa över hålet för säkerhetsbältet när jag ställde av bilen på hösten, inte sett att någon tog sig in den vägen efter det.

Jag har glott under min 2018 plåtis och inte heller hittat något. Har utförandet varierat mellan olika modellserier?

Jag fick byta hö säkerhetsbälte pga av att mössen ätit på det. Samtidigt lade jag isolering under ner mot golvet och har inte haft problem med bältena efter det.

Interessant. Jeg er også på utkikk etter nye sikkerhetsbelter til min 2004 Dethleffs, da beltelåsen på førerstolen knakk tvers av for en stund siden. Da jeg kjører alene løste jeg problemet midlertidig ved å bare flytte over låsen fra passasjerstolen, men siden bilen min er helintegrert er det umulig å finne ut om beltene er original Fiat eller noe som Dethleffs har ettermontert. Dethleffs sier beltet er Fiat original, mens Fiat sier det motsatte, så da blir det jo håpløst...

Har imidlertid kommet over Securon sikkerhetsbelter, som selges av bl.a. Bilxtra her i Norge. Denne varianten ser ut til å passe bra til min bil: RULLEBELTE | Best på bil - BilXtra. Noen som har erfaring med denne produsenten?

Tillbaka
Toppen