Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
klart att motståndet blir varmt när det inte är monterat, det skall ju kylas av fläkten när det är monterat.Har nu lossat Fläktmotståndet, såg att ena kontakten i kopplinssycket varit varm…rengjorde och satte ihop….fungerade igen, men väldigt känslig för beröring så stiften klämmer inte riktigt ihop, ska försöka nypa till på något sätt så kontakten blir bättre. Men jäklar så varmt motståndet blir
(Hela det gröna) kunde inte hålla i det många sekunder.
Kabeln är den grova svarta i kontaktstycket närmast den lilla fästskruven.
Har du funderat på hur stort och hur varmt ett sådant motstånd skulle bli om man inte hade gjort det fläktkylt.Ja kontakterna går att klämma ihop, så de går trögt på.
Men värmen kan löpa ur metallens spänst , så de blir mjuka och ger dålig kontakt, vilket i sin tur generar mer värme....
Avsikten är att slippa kosta på så stort och dyrt motstånd, bilen kan ju bli fler kronor dyrare då, men det kyls ju när det kommer in i luftströmmen.
Tycker din fläkt verkar dra väldigt mycket ström.
20 A är ju 20 x 12 = 240 Watt, kan knappast tänka mig att en så liten motor skall dra så mycket.
Vore bra att ha ett riktvärde från någon som kan mäta på en ny fläkt.
Roysan