• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränsleförbrukning Fiat ducato årsmodell 2003

sariin

HBK Medlem
Kommun
Vasa
HBK-Nr
44736
Medlemskap
2026
Hej, funderar vad ni har för förbrukning på era Fiat ducato x244 från 2002-2006. 2,8 JTD, alltså den faceliftade versionen med rundare ratten.

Min alkov, solifer 644 som har totalmassa 3400kg förbrukade i medel 1,1 liter/mil vid lugn körning. Tänkte om det låter som normalt? Körde mest 80km/h och landsväg. Möjligen behöver termostat bytas, lufttryck i däck var 4,4 bar.

Hej, funderar vad ni har för förbrukning på era Fiat ducato x244 från 2002-2006. 2,8 JTD, alltså den faceliftade versionen med rundare ratten.

Min alkov, solifer 644 som har totalmassa 3400kg förbrukade i medel 1,1 liter/mil vid lugn körning. Tänkte om det låter som normalt? Körde mest 80km/h och landsväg. Möjligen behöver termostat bytas, lufttryck i däck var 4,4 bar.
Jag tycker det verkar rimligt, du kan inte vänta dig lägre förbrukning i alla fall.
Bränsleförbrukningen stiger fort när man kommer upp i 90-100 kmh.

Innan du byter termostat rekomenderar jag att du kollar motortemperaturen med en IR/laser temp mätare.
Rikta den mot termostathuset direkt efter körning med varm motor.
På min FD 2,8 JTD visade tempmätaren i instrumentpanelen fel.
Termostat byttes, utan att det blev någon skillnad.

Jag tycker det verkar rimligt, du kan inte vänta dig lägre förbrukning i alla fall.
Bränsleförbrukningen stiger fort när man kommer upp i 90-100 kmh.

Innan du byter termostat rekomenderar jag att du kollar motortemperaturen med en IR/laser temp mätare.
Rikta den mot termostathuset direkt efter körning med varm motor.
På min FD 2,8 JTD visade tempmätaren i instrumentpanelen fel.
Termostat byttes, utan att det blev någon skillnad.
Tack för tipset!

Samma här 5% felvisning plus verkar vara standard, och visar vägmätaren 5 % fel så tror man att man har lägre bensinförbrukning även om man tankar fullt och räknar, den digitala mätaren på instrumentpanelen borde ju också visa fel om den här kopplad till hastighetsmätaren, är sen rullomkretsen på däcken lite lägre beroende på fabrikat så får man en väldigt bränslesnål bil......

Tillbaka
Toppen