• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byte av fläktmotstånd Fiat Ducato. Årmod 2013

Det som är grönt är själva motståndet.
Ovanpå detta sitter en liten metallsak med rött i ena änden, det är med sannolikhet ett temperaturskydd.
Felet kan vara att motståndstråden är avbränd eller att temperaturskydet löst ut.
Temperaturskyddet liknar de man finner i en kaffebryggare.

Risken att nya delar går sönder är stor om fläktmotorn drar för mycket ström.
Det kan den göra om lagren har torkat ut.
Känn på fläkten så den snurrar lätt, om inte kan man smörja glidlagren.
Viktigt är förstås att fläkten är ren och inte full med damm, getingar, råttbo och spindelnät.

Bilderna liknar inte i min Ducato som är från 1996. Men där hade fläkten gått så tungt att kollektron var slut liksom nedsmälta kolhållare.
Men där höll motståndet.......

Roysan
 
Har du mätt upp vad som är sönder i motståndet, övertempskyddet eller själva motståndet, eller dess anslutningar.
Men anslutningarna är punktsvetsade så det är inte lätt att bara löda.
Motståndet, är det som gör att man kan köra fläkten med olika varvtal, det blir varmt, och varmare om fläkten drar mycket ström.

Prova vara som hastigast att kortsluta övertemperaturskyddet, vira en tråd mellan anslutningarna till den.

Varför man valt att gör motståndet så klent, är en bra fråga, eller kanske lätt att svara på, billigast möjliga....

Roysan
 
Har du mätt upp vad som är sönder i motståndet, övertempskyddet eller själva motståndet, eller dess anslutningar.
Men anslutningarna är punktsvetsade så det är inte lätt att bara löda.
Motståndet, är det som gör att man kan köra fläkten med olika varvtal, det blir varmt, och varmare om fläkten drar mycket ström.

Prova vara som hastigast att kortsluta övertemperaturskyddet, vira en tråd mellan anslutningarna till den.

Varför man valt att gör motståndet så klent, är en bra fråga, eller kanske lätt att svara på, billigast möjliga....

Roysan
Motståndet är kanske så "klent" för att fläkten inte skall börja brinna om det blir problem?
Jag bytte fläkt och motstånd tillsammans efter nästa 20 år.
 
Det är inte alltid bara fläkt motståndet som är felet.
Jag fick byta vridkontakten när fläkten bara fungerade på fjärde läget.
Den var helt sönderbränd när jag öppnade den..
Det går också att se att vredet är bränt på den lilla bulan till höger på nedre bilden.

DSC_0155_1.webpDSC_0152_1.webpDet har fungerat, men nu efter sex år fick jag även byta fläktmotståndet, och bytte då också fläkten då husbilen är från 2007.

Krister
 
såg att strömförbrukningen ökade med ca 20 amp när jag startade fläkten i läge 4 (enda som fungerar) läste att någon skrev att normalt är ca 15 amp. Får väl ge mig på fläkten om den nu går för tungt….vad smörjer ni med?
 
Motståndet är kanske så "klent" för att fläkten inte skall börja brinna om det blir problem?
Jag bytte fläkt och motstånd tillsammans efter nästa 20 år.
Ja kanske man använder motståndet som säkring......
Kanske ändå inte tanken då det ofta är effektivare med vanliga säkringar, som överströmsskydd.
Dessutom har det väl mig veterligen aldrig hänt att en fläktmotor börjar brinna, den smälter förr.

Vad smörjer man med? En bra fråga.
Kanske en fråga man får ställa till den som en gång har tillverkat fläkten....
Använde han olja som torkar och stelnar efter 5 år?

20 - 30 år borde vara rimligt....

Motorn använder sk glidlager av zintrad lagerbrons, dvs en form av "metallskum", som kan hålla olja.
Ofta finns lite filt som håller olja.
Detta kallas evighetsmort. (billigare än kullager)
Men evigheten varierar mellan 30 år och 5 år verkar det som.

Den allra sämsta och billigaste oljan torkar och bildar något som liknar beck....

För att glidlager skall fungera krävs att axeln måst vara polerad.
Dvs en glashård polerad yta som glider runt i brons som är mjukare.

Det händer dock att dålig olja kan becka fast sig på axeln, och då blir den dels tjockare, och går då trögt i bronslagret.

Plockar man isär en motor som detta har hänt får man försöka lösa upp den beckade oljan på axeln, vilket kan vara svårt, det sitter som fläsk.

Då duger inte att bara smörja ....
Men ofta hjälper lite ny olja.
Ingen olja är sämre än den du häller i motorn.
Så svaret är vanlig fet motorolja. gärna syntet olja, några droppar.

Den. som vill göra det noggrannare plockar isär.

En fläktpropeller som är igendammad blåser sämre och luftflödet skall ju kyla motståndet.
Dessutom måste man då köra fläkten på högra fart för att få värme.
Dvs gör rent fläktens vingar.
Ibland finns filter på den luft som kommer in i ventilatiossystemet, (pollenfilter) igen satt = dåligt luftflöde.
Luften skall även gå genom en värmeväxlare, dvs ser ut som en liten kylare, men avger värme från kylvattnet till luften in genom fläkten till kupeen.

Är kollektorn sliten och lagerhållarna smälta så fastnar kolen, = motorn går tungt.

Det var bättre förr när olja var olja, kolhållare var av mässing, när kolens material inte slet ner kollektorn... när strömbrytare tålde den ström de skulle användas till... ja faktiskt, var vissa saker bättre förr.

Roysan
 
Ja kanske man använder motståndet som säkring......
Kanske ändå inte tanken då det ofta är effektivare med vanliga säkringar, som överströmsskydd.
Dessutom har det väl mig veterligen aldrig hänt att en fläktmotor börjar brinna, den smälter förr.

Vad smörjer man med? En bra fråga.
Kanske en fråga man får ställa till den som en gång har tillverkat fläkten....
Använde han olja som torkar och stelnar efter 5 år?

20 - 30 år borde vara rimligt....

Motorn använder sk glidlager av zintrad lagerbrons, dvs en form av "metallskum", som kan hålla olja.
Ofta finns lite filt som håller olja.
Detta kallas evighetsmort. (billigare än kullager)
Men evigheten varierar mellan 30 år och 5 år verkar det som.

Den allra sämsta och billigaste oljan torkar och bildar något som liknar beck....

För att glidlager skall fungera krävs att axeln måst vara polerad.
Dvs en glashård polerad yta som glider runt i brons som är mjukare.

Det händer dock att dålig olja kan becka fast sig på axeln, och då blir den dels tjockare, och går då trögt i bronslagret.

Plockar man isär en motor som detta har hänt får man försöka lösa upp den beckade oljan på axeln, vilket kan vara svårt, det sitter som fläsk.

Då duger inte att bara smörja ....
Men ofta hjälper lite ny olja.
Ingen olja är sämre än den du häller i motorn.
Så svaret är vanlig fet motorolja. gärna syntet olja, några droppar.

Den. som vill göra det noggrannare plockar isär.

En fläktpropeller som är igendammad blåser sämre och luftflödet skall ju kyla motståndet.
Dessutom måste man då köra fläkten på högra fart för att få värme.
Dvs gör rent fläktens vingar.
Ibland finns filter på den luft som kommer in i ventilatiossystemet, (pollenfilter) igen satt = dåligt luftflöde.
Luften skall även gå genom en värmeväxlare, dvs ser ut som en liten kylare, men avger värme från kylvattnet till luften in genom fläkten till kupeen.

Är kollektorn sliten och lagerhållarna smälta så fastnar kolen, = motorn går tungt.

Det var bättre förr när olja var olja, kolhållare var av mässing, när kolens material inte slet ner kollektorn... när strömbrytare tålde den ström de skulle användas till... ja faktiskt, var vissa saker bättre förr.

Roysan
Tänker även jag syntet motorolja. Men har läst nånstans symaskinsolja....

Varför är livet så svårt. Vad välja?
 
Ja kanske man använder motståndet som säkring......
Kanske ändå inte tanken då det ofta är effektivare med vanliga säkringar, som överströmsskydd.
Dessutom har det väl mig veterligen aldrig hänt att en fläktmotor börjar brinna, den smälter förr.

Vad smörjer man med? En bra fråga.
Kanske en fråga man får ställa till den som en gång har tillverkat fläkten....
Använde han olja som torkar och stelnar efter 5 år?

20 - 30 år borde vara rimligt....

Motorn använder sk glidlager av zintrad lagerbrons, dvs en form av "metallskum", som kan hålla olja.
Ofta finns lite filt som håller olja.
Detta kallas evighetsmort. (billigare än kullager)
Men evigheten varierar mellan 30 år och 5 år verkar det som.

Den allra sämsta och billigaste oljan torkar och bildar något som liknar beck....

För att glidlager skall fungera krävs att axeln måst vara polerad.
Dvs en glashård polerad yta som glider runt i brons som är mjukare.

Det händer dock att dålig olja kan becka fast sig på axeln, och då blir den dels tjockare, och går då trögt i bronslagret.

Plockar man isär en motor som detta har hänt får man försöka lösa upp den beckade oljan på axeln, vilket kan vara svårt, det sitter som fläsk.

Då duger inte att bara smörja ....
Men ofta hjälper lite ny olja.
Ingen olja är sämre än den du häller i motorn.
Så svaret är vanlig fet motorolja. gärna syntet olja, några droppar.

Den. som vill göra det noggrannare plockar isär.

En fläktpropeller som är igendammad blåser sämre och luftflödet skall ju kyla motståndet.
Dessutom måste man då köra fläkten på högra fart för att få värme.
Dvs gör rent fläktens vingar.
Ibland finns filter på den luft som kommer in i ventilatiossystemet, (pollenfilter) igen satt = dåligt luftflöde.
Luften skall även gå genom en värmeväxlare, dvs ser ut som en liten kylare, men avger värme från kylvattnet till luften in genom fläkten till kupeen.

Är kollektorn sliten och lagerhållarna smälta så fastnar kolen, = motorn går tungt.

Det var bättre förr när olja var olja, kolhållare var av mässing, när kolens material inte slet ner kollektorn... när strömbrytare tålde den ström de skulle användas till... ja faktiskt, var vissa saker bättre förr.

Roysan
Jag skulle nog hellre använda symaskinsolja, med lite tur är den tillräckligt tunn för att i någon mån återställa oljedepåerna i sinterbronslagren.
Motorolja är fet och klibbig och har svårt att tränga in i sinterbronsen. Man bör nog ha klart för sig att sådana här reparationer har oftast ganska
kort livslängd, värmefläktarna är inte särskilt dyra och ett byte kan ge lugn och ro i många år framåt!
 
Symaskinsolja, har en liten flaska stående, den är helt svart...och används ej, skall få göra en resa till återvinningen för kemi.
Dålig olja, billigast möjliga, sopor enligt mitt menande.

Roysan
 
Symaskinsolja, har en liten flaska stående, den är helt svart...och används ej, skall få göra en resa till återvinningen för kemi.
Dålig olja, billigast möjliga, sopor enligt mitt menande.

Roysan
Har också en sådan flaska säkert 20 år gammal, ser fortfarande helt ok ut. Den var avsedd att smörja symaskiner som innehåller massor av glidlager och som inte skall torka ihop.
 
Senast ändrad:
Har nu lossat Fläktmotståndet, såg att ena kontakten i kopplinssycket varit varm…rengjorde och satte ihop….fungerade igen, men väldigt känslig för beröring så stiften klämmer inte riktigt ihop, ska försöka nypa till på något sätt så kontakten blir bättre. Men jäklar så varmt motståndet blir
(Hela det gröna) kunde inte hålla i det många sekunder.
Kabeln är den grova svarta i kontaktstycket närmast den lilla fästskruven.
 
Har kollat förbrukningen
Fläkt läge 4 = ca 20amp
Fläkt läge 3 = ca 10amp
Fläkt läge 2 = ca 6amp
Fläkt läge 1 = ca 3,5amp
Detta enligt bilens display där man kan se batterövervakningen.
 
Tillbaka
Toppen