Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
För mig som bor på landet och har en 2010 blev det:Hej!
Jag har Folksam med 185 resdagar och Assistans inkluderat i priset.
10% HBK medlemsrabatt och 10% samlingsrabatt är avdragen.
Helförsäkring med assistans på min husbil ligger på 729kr/månad (årskostnaden är månad x12 alltså 8.748kr eller 23,96 kr/dag)
Avställningsförsäkring på min husbil ligger på 143kr/månaden (årskostnaden är månad x12 alltså 1.719kr eller 4,71 kr/dag)
Hej
Ringde Folksam idag för att se om dom kunde matcha Dina Försäkringar på en Burstner plåtis 2019.
Det kunde dom inte, dom var över 12000:- dyrare per år.
Det hade inte hjälpt mycket om jag lagt min hemförsäkring där.
Har ni andra upplevt detsamma??
Mest nyfiken hur det kan skilja så mycket.
// Anders
Utomlands på vintern, 6 månader. Står på olika ställe i Spanien. Hemma i Sverige står vi i Malmö ett tag o sen i Eksjö. Pga av barn o barnbarn.Är ni hela tiden på resande fot då?
Helt klart är det priskartell på husbilsförsäkringar!
I Tyskland kostar husbilsförsäkringar hälften jfr mot Sverige.
Vi borde kunna anlita tyska försäkringsbolag, då vi ju tillhör samma land (delstat i EU).
EU är ingen federation (delstater sammanslutna till ett land), som t.ex. Tyskland och USA. utan en samarbetsorganisation.Helt klart är det priskartell på husbilsförsäkringar!
I Tyskland kostar husbilsförsäkringar hälften jfr mot Sverige.
Vi borde kunna anlita tyska försäkringsbolag, då vi ju tillhör samma land (delstat i EU).
De tyska bolagen håller också på med höjningar på husbilar, vissa har uttalat att dom inte försäkrar husbilar längre. När försäkringsperiodenTack för svar! Det kanske blir konkurrens med utländska bolag så småningom. Lösning tills vidare är avställning så fort man parkerar, eller stannar å fikar någonstans.
Just precis! Vi kan hålla på att dividera om vilka bolag som är några procent billigare men i grunden är det absolut viktigaste att få ner skadekostnaderna. Och då kanske man får finna sig i tuffare bedömning och acceptera mindre defekter som inte stör funktionen. En husbil liksom en personbil är ju framför allt ett redskap eller verktyg för att man ska kunna ta sig mellan A och B och då även övernatta här och var. Dyrgripar hör hemma i vitrinskåpet! En repa eller mindre buckla kan kanske vara okej för att hålla nere premierna?De tyska bolagen håller också på med höjningar på husbilar, vissa har uttalat att dom inte försäkrar husbilar längre. När försäkringsperioden
löper ut tackar dom för sig. Jag tror att problemet är detsamma som här, nyare husbilar är alldeles för dyra att reparera, kanske är det också
mer skador än vad som har kalkylerats. Eventuellt har skadereglerarna också varit alltför frikostiga med vad som går på försäkringarna?
Tack för svar! Det kanske blir konkurrens med utländska bolag så småningom. Lösning tills vidare är avställning så fort man parkerar, eller stannar å fikar någonstans.
Karensdagarna ovan gäller för fordonsskatten. Det är inte samma sak som att det gäller för försäkring som diskuteras här.
- Karensdagar:
När du ställer av och på ett fordon gäller en karenstid. Före malus var denna 15 dagar, och efter att malus nu är borta återgår även husbilar till den 15 dagars karensen för att undvika skatt.
Just precis! Vi kan hålla på att dividera om vilka bolag som är några procent billigare men i grunden är det absolut viktigaste att få ner skadekostnaderna. Och då kanske man får finna sig i tuffare bedömning och acceptera mindre defekter som inte stör funktionen. En husbil liksom en personbil är ju framför allt ett redskap eller verktyg för att man ska kunna ta sig mellan A och B och då även övernatta här och var. Dyrgripar hör hemma i vitrinskåpet! En repa eller mindre buckla kan kanske vara okej för att hålla nere premierna?