• Uppdaterat till Nya Husbilsplatser!
    En beskrivning av nya funktioner hittar ni på : Klicka Här för Instruktion.
    Frågor och problem i denna tråd : Klicka Här för att Fråga eller rapportera Problem.
    Mer Hjälp hittar ni här (Uppdateras löpande) : Klicka Här för Hjälp & Tips.
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hej då Folksam

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Jag fick ett nytt försäkringsbesked från Folksam då huvudförfallodagen närmar sig. Nu vill de öka priset 37% jämfört med tidigare avtalsperiod. Detta trots att jag haft försäkringen över 10 år och det enda de behövt betala är reparation av ett stenskott. Dessutom har ju HB´n blivit äldre och mindre värd och maskinförsäkringen gäller inte längre, inte heller håller jag på att ställa av HB´n när den inte används, bara över vintern.
Nä, det verkar som Folksam inte är intresserade av att försäkra husbilar längre.
Som tur är har jag fått ett pris som är nästan 50% lägre från ett annat bolag. Nästa steg blir att byta bolag för hem/villaförsäkringen också.

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2026
Jag fick ett nytt försäkringsbesked från Folksam då huvudförfallodagen närmar sig. Nu vill de öka priset 37% jämfört med tidigare avtalsperiod. Detta trots att jag haft försäkringen över 10 år och det enda de behövt betala är reparation av ett stenskott. Dessutom har ju HB´n blivit äldre och mindre värd och maskinförsäkringen gäller inte längre, inte heller håller jag på att ställa av HB´n när den inte används, bara över vintern.
Nä, det verkar som Folksam inte är intresserade av att försäkra husbilar längre.
Som tur är har jag fått ett pris som är nästan 50% lägre från ett annat bolag. Nästa steg blir att byta bolag för hem/villaförsäkringen också.
Har gjort likadant dom höjde från 12000 till 18600:- har nu kabria 5500:-helår

Nimo27

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
42153
Medlemskap
2025
Vilket är det nya bolaget?
Bra om vi andra kan få tips av dig.

Senast ändrad:

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Tyvärr är det nog denna utveckling vi får se med tanke på hur tillverkarna numera bygger bilar. Jämför design på bilar som är 20 - 30 år med dagens. Raka enkla linjer,standardmässiga lyktor m.m. har ersatts av designade plastkjolar särskilt helintegrerade bilar måste vara mycket dyra att reparera för minsta skada.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Vi har husbilen avställd 6 mån per år och då är kostnaden 5238:- för detta året och 5973:- efter höjning för nästa år.
Årsförsäkringar på de andra bolagen jag kollat med ligger i stort sett där och med de 185 dagarna reseförsäkring hos Folksam så är valet rätt för oss.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tyvärr är det nog denna utveckling vi får se med tanke på hur tillverkarna numera bygger bilar. Jämför design på bilar som är 20 - 30 år med dagens. Raka enkla linjer,standardmässiga lyktor m.m. har ersatts av designade plastkjolar särskilt helintegrerade bilar måste vara mycket dyra att reparera för minsta skada.
Ja, vi har ju läst här om strålkastare för 37.000kr, antar att liknande baklyktor har motsvarande pris, det kan ju inte täckas av de låga verkliga premier
som har tagits ut hittills, särskilt om man tänker på att många bilar ställs av mellan varje användningstillfälle, då blir det inte särskilt många kronor kvar som inbetalda premier. Jag skulle tro att alla försäkringsbolag tyvärr kommer att behöva följa efter på ett eller annat sätt!

Västkustcamparen

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2025
/s sa

kabria är en årsförsäkring,Åkerman 8-9 mån
Sedan kostar även garageförsäkringen en hel del.kabria harbättre maskinförsäljningen.
Tappar ju 165 dar resef.
Nu har vi bytt bil, men med förra bilen hade vi försäkring i LF som har garageförsäkring vid avställning.​
Årspremien 2023 var 8874 kr, dvs 24,31 kr/dygn vid påställd bil.​
Vid avställning var premien 1014 kr/år, dvs 2,78 kr/dygn (LF har betydligt lägre avställningspremie än Folksam, ca 1/3)​
Jag ställer av bilen mellan turerna (har absolut inga problem med det, tar ca 2 minuter och då sparar man även på skatten) och med 85 dagars påställning blev nettopremien totalt för året 2930 kr (vilket betyder ca 33 % av årspremien för påställning).​
Nu jämförde jag aldrig med Kabria då, men det är detta jag menar att inte jämföra "äpplen med päron".​
Edit: jag har såklart gjort en excelfil för att snabbt och enkelt kunna göra jämförelser...​

Senast ändrad:

Birnbaum

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
33948
Medlemskap
2025
Varför kollar ni inte ett av försäkringsbolagen som du har rabatt i genom husbilsklubben?
Kontrollera med Varsam försäkring, har haft den i två år.

Husbilsförsäkring och reseförsäkring för dig som reser inom Europa med din husbil

Som medlem i Husbilsklubben.se får du en unik rabatt på Varsams innehållsrika och prisvärda husbilsförsäkring och reseförsäkring!
Reseförsäkringen i kombination med din hemförsäkrings reseskydd ger dig ett skydd i totalt 182 dagar.
Hos Varsam får du alltid personlig service via telefon inom 60 sekunder!

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Förstår dig
Min premie gick under 3 år från ca 8500 till ca 13000 och sista förslaget på ca 22000kr
Eftersom jag förfarande förvärvsarbetar så har jag inget behov av lång reseförsäkring.
Så det blev bye bye folksam och vi håller just nu på att se över även hemförsäkring.Det lutar även åt bye bye där med.
Det innebär även att personbilen flyttas ifrån Folksam. Så vår affär blev en dyr förlust för Folksam.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Jag antar att man måste vara medlem i Caravan Club för att få ta del av den försäkringen. Eftersom jag inte är det kollade jag inte med dem men Kabria var billigare än Trygg-Hansa och betydligt billigare än andra bolag jag kollade med.

Toppen