• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Hej då Folksam

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.999
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2026
Jag fick ett nytt försäkringsbesked från Folksam då huvudförfallodagen närmar sig. Nu vill de öka priset 37% jämfört med tidigare avtalsperiod. Detta trots att jag haft försäkringen över 10 år och det enda de behövt betala är reparation av ett stenskott. Dessutom har ju HB´n blivit äldre och mindre värd och maskinförsäkringen gäller inte längre, inte heller håller jag på att ställa av HB´n när den inte används, bara över vintern.
Nä, det verkar som Folksam inte är intresserade av att försäkra husbilar längre.
Som tur är har jag fått ett pris som är nästan 50% lägre från ett annat bolag. Nästa steg blir att byta bolag för hem/villaförsäkringen också.
 
Jag fick ett nytt försäkringsbesked från Folksam då huvudförfallodagen närmar sig. Nu vill de öka priset 37% jämfört med tidigare avtalsperiod. Detta trots att jag haft försäkringen över 10 år och det enda de behövt betala är reparation av ett stenskott. Dessutom har ju HB´n blivit äldre och mindre värd och maskinförsäkringen gäller inte längre, inte heller håller jag på att ställa av HB´n när den inte används, bara över vintern.
Nä, det verkar som Folksam inte är intresserade av att försäkra husbilar längre.
Som tur är har jag fått ett pris som är nästan 50% lägre från ett annat bolag. Nästa steg blir att byta bolag för hem/villaförsäkringen också.
Har gjort likadant dom höjde från 12000 till 18600:- har nu kabria 5500:-helår
 
Jag fick ett nytt försäkringsbesked från Folksam då huvudförfallodagen närmar sig. Nu vill de öka priset 37% jämfört med tidigare avtalsperiod. Detta trots att jag haft försäkringen över 10 år och det enda de behövt betala är reparation av ett stenskott. Dessutom har ju HB´n blivit äldre och mindre värd och maskinförsäkringen gäller inte längre, inte heller håller jag på att ställa av HB´n när den inte används, bara över vintern.
Nä, det verkar som Folksam inte är intresserade av att försäkra husbilar längre.
Som tur är har jag fått ett pris som är nästan 50% lägre från ett annat bolag. Nästa steg blir att byta bolag för hem/villaförsäkringen också.
Vilket är det nya bolaget?
Bra om vi andra kan få tips av dig.
 
Senast ändrad:
Tyvärr är det nog denna utveckling vi får se med tanke på hur tillverkarna numera bygger bilar. Jämför design på bilar som är 20 - 30 år med dagens. Raka enkla linjer,standardmässiga lyktor m.m. har ersatts av designade plastkjolar särskilt helintegrerade bilar måste vara mycket dyra att reparera för minsta skada.
 
Vi har husbilen avställd 6 mån per år och då är kostnaden 5238:- för detta året och 5973:- efter höjning för nästa år.
Årsförsäkringar på de andra bolagen jag kollat med ligger i stort sett där och med de 185 dagarna reseförsäkring hos Folksam så är valet rätt för oss.
 
Tyvärr är det nog denna utveckling vi får se med tanke på hur tillverkarna numera bygger bilar. Jämför design på bilar som är 20 - 30 år med dagens. Raka enkla linjer,standardmässiga lyktor m.m. har ersatts av designade plastkjolar särskilt helintegrerade bilar måste vara mycket dyra att reparera för minsta skada.
Ja, vi har ju läst här om strålkastare för 37.000kr, antar att liknande baklyktor har motsvarande pris, det kan ju inte täckas av de låga verkliga premier
som har tagits ut hittills, särskilt om man tänker på att många bilar ställs av mellan varje användningstillfälle, då blir det inte särskilt många kronor kvar som inbetalda premier. Jag skulle tro att alla försäkringsbolag tyvärr kommer att behöva följa efter på ett eller annat sätt!
 
/s sa

kabria är en årsförsäkring,Åkerman 8-9 mån
Sedan kostar även garageförsäkringen en hel del.kabria harbättre maskinförsäljningen.
Tappar ju 165 dar resef.
Nu har vi bytt bil, men med förra bilen hade vi försäkring i LF som har garageförsäkring vid avställning.​
Årspremien 2023 var 8874 kr, dvs 24,31 kr/dygn vid påställd bil.​
Vid avställning var premien 1014 kr/år, dvs 2,78 kr/dygn (LF har betydligt lägre avställningspremie än Folksam, ca 1/3)​
Jag ställer av bilen mellan turerna (har absolut inga problem med det, tar ca 2 minuter och då sparar man även på skatten) och med 85 dagars påställning blev nettopremien totalt för året 2930 kr (vilket betyder ca 33 % av årspremien för påställning).​
Nu jämförde jag aldrig med Kabria då, men det är detta jag menar att inte jämföra "äpplen med päron".​
Edit: jag har såklart gjort en excelfil för att snabbt och enkelt kunna göra jämförelser...​
 
Senast ändrad:
Varför kollar ni inte ett av försäkringsbolagen som du har rabatt i genom husbilsklubben?
Kontrollera med Varsam försäkring, har haft den i två år.

Husbilsförsäkring och reseförsäkring för dig som reser inom Europa med din husbil

Som medlem i Husbilsklubben.se får du en unik rabatt på Varsams innehållsrika och prisvärda husbilsförsäkring och reseförsäkring!
Reseförsäkringen i kombination med din hemförsäkrings reseskydd ger dig ett skydd i totalt 182 dagar.
Hos Varsam får du alltid personlig service via telefon inom 60 sekunder!
 
Jag fick ett nytt försäkringsbesked från Folksam då huvudförfallodagen närmar sig. Nu vill de öka priset 37% jämfört med tidigare avtalsperiod. Detta trots att jag haft försäkringen över 10 år och det enda de behövt betala är reparation av ett stenskott. Dessutom har ju HB´n blivit äldre och mindre värd och maskinförsäkringen gäller inte längre, inte heller håller jag på att ställa av HB´n när den inte används, bara över vintern.
Nä, det verkar som Folksam inte är intresserade av att försäkra husbilar längre.
Som tur är har jag fått ett pris som är nästan 50% lägre från ett annat bolag. Nästa steg blir att byta bolag för hem/villaförsäkringen också.
Förstår dig
Min premie gick under 3 år från ca 8500 till ca 13000 och sista förslaget på ca 22000kr
Eftersom jag förfarande förvärvsarbetar så har jag inget behov av lång reseförsäkring.
Så det blev bye bye folksam och vi håller just nu på att se över även hemförsäkring.Det lutar även åt bye bye där med.
Det innebär även att personbilen flyttas ifrån Folksam. Så vår affär blev en dyr förlust för Folksam.
 
Jag antar att man måste vara medlem i Caravan Club för att få ta del av den försäkringen. Eftersom jag inte är det kollade jag inte med dem men Kabria var billigare än Trygg-Hansa och betydligt billigare än andra bolag jag kollade med.
 
Jag pratade med en som jobbade hos folksam kundservice för ett antal år sedan och att folksam höjde sine premier berodde på olika faktorer, att värdet på husbilarna steg i pris, mer elektronik som var dyra och ersätta, sedan att mer bilbränder under dom sista 7 åren som har stigit gjorde att premierna ökade pga ersättning till kunder.
Men enligt min åsikt så är det nog mer vanligt än vad man kan tro är att allt som företag säljer stiger i pris. Allt blir dyrare med tiden. Det enda som inte hänger med är lönerna som kan matcha med det som höjs.
Jag har fortfarande folksam men kommer att byta särskilt när man betalar ca1350kr/mån påställd..
 
Fast frågan är om Folksam kan kallas för " företag" ? Knappast Länsförsäkringar heller!
 
Tillbaka
Toppen