• Uppdaterat till Nya Husbilsplatser!
    En beskrivning av nya funktioner hittar ni på : Klicka Här för Instruktion.
    Frågor och problem i denna tråd : Klicka Här för att Fråga eller rapportera Problem.
    Mer Hjälp hittar ni här (Uppdateras löpande) : Klicka Här för Hjälp & Tips.
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Imorgon blir jag flera tusen fattigare (BankId spöket)

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Tja, den enkla och billiga lösningen för Marianne som aldrig surfar eller gör något mer avancerat på sin mobil, sket sig totalt idag. Hennes mobil (gammal iPhone7) kan inte uppdateras till iOS 16…

Det i sig betyder att hennes livsviktiga identifiering via BankId slutar efter februari månad 2026. Vad som värre är att jag måste skaffa nyare mobiltelefon till henne och då är det bara att överlämna min nuvarande och att jag köper en ny till mig själv under morgondagen (premiär för iPhone17)… 17 med 3 nollor efter + lite tillbehör, är jag värd detta?

”Var god skölj” säger tandläkaren :twitcy:

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2025
Tja, den enkla och billiga lösningen för Marianne som aldrig surfar eller gör något mer avancerat på sin mobil, sket sig totalt idag. Hennes mobil (gammal iPhone7) kan inte uppdateras till iOS 16…

Det i sig betyder att hennes livsviktiga identifiering via BankId slutar efter februari månad 2026. Vad som värre är att jag måste skaffa nyare mobiltelefon till henne och då är det bara att överlämna min nuvarande och att jag köper en ny till mig själv under morgondagen (premiär för iPhone17)… 17 med 3 nollor efter + lite tillbehör, är jag värd detta?

Frågan är ju vad du själv har för mobil skulle aldrig köpa en mobil för 17k

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Ni kan ha två olika bankid på din mobil,eller surfplatta

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Tele2 gav mig "pengarna tillbaka" på min f.d. S23 (2 år gammal) mot att jag skaffade en ny S25. Behåller samma betalningsplan i pengar kommande 24m.... Har dock ingenting med den Bank ID att göra som tråden handlar om. BankID fungerar dock på dotterns 5år gamla S21...
Jag tänker inte här ge mig in på varför Android vs. iOS mobiler då det fick jag nog av under mitt senare arbetsliv.

Roland L

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2025

Ursäkta om jag sabbar vissa baktankar för din egen del.
Det finns andra märken för den som vill ha en enkel telefon. T.ex. kan man få en Samsung som klarar alla enklare telefon- och internetuppgifter för ca 2000.

elsebo46

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2025
Tips… kolla på Refurbed eller swappie.. vi köpte varsin beg iPhone 13 för runt 3500:- vardera, nyskick med helt nytt batteri. 12 mån garanti. Finns 13/14/15…
Fungerar alldeles utmärkt..
Vi gjorde lika idag beställde 2st Iphone14 i utmärkt skick kostade ca 4500kr/st, vi har köpt begagnade Iphone hos swappie dom senaste gångerna och det har fungerat till belåtenhet.
Våra gamla Iphone xs var det inget fel på men dom går inte att uppdatera till ios26, så nu ska jag försöka sälja dom.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Eller så behåller du din mobiltelefon och ger som present den 14:e februari en nyare mobil till Marianne.

Installera ett par spel, Candy, Charm king... så blir mobilen ettt roligare redskap.
Marianne fyller år den 18 februari men jag tycker att hon redan nu är värd (långt innan februari) min ”gamla” iPhone12 som klarar av alla hennes behov plus lite till (t.ex. bättre bilder).

Vi är vana med Apple produkter sen tidigare åren och att lära sig nya teknikaliteter skulle vara en utmaning som heter duga! Några av våra Spanska vänner pepprar oss att vi bör lära ”lite” mer Spanska efter nästan 10 års vintervistelser. Helt rätt, det enda som är vetenskapligt bevisat kan hålla borta/fördröja Alzheimers är hjärnans motion, men, men, det har blivit så mycket att hålla reda på sen vi klev in i pensionärslivet.

…och datorspel H&L dessutom, säkert skitkul OM vi bara hade tid till det. Vi har i princip kul varje dag med så mycket annat (icke FB, ingen Insta, minimalt med WhatsApp o annat digitalt m.m.) så tiden räcker inte till.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Marianne fyller år den 18 februari men jag tycker att hon redan nu är värd (långt innan februari) min ”gamla” iPhone12 som klarar av alla hennes behov plus lite till (t.ex. bättre bilder).

Vi är vana med Apple produkter sen tidigare åren och att lära sig nya teknikaliteter skulle vara en utmaning som heter duga! Några av våra Spanska vänner pepprar oss att vi bör lära ”lite” mer Spanska efter nästan 10 års vintervistelser. Helt rätt, det enda som är vetenskapligt bevisat kan hålla borta/fördröja Alzheimers är hjärnans motion, men, men, det har blivit så mycket att hålla reda på sen vi klev in i pensionärslivet.

…och datorspel H&L dessutom, säkert skitkul OM vi bara hade tid till det. Vi har i princip kul varje dag med så mycket annat (icke FB, ingen Insta, minimalt med WhatsApp o annat digitalt m.m.) så tiden räcker inte till.
Iphone 12 är en utmärkt version med en riktigt bra kamera. Ios uppdateras troligen till 2027. Kan säkert användas, även med Bank-ID, några år efter det. Fick överta hustruns 12:a för något år sedan när hon uppgraderade! :)

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026

Apple-support appen. Har du den appen. Där går det bl.a se att iPhone 7 inte går att uppdatera till iOS16:-(
Jag har haft stor nytta av appen. Jag lyckades installera om iOS i min sambos iPad, fick göra det flera gånger, det gick inte att använda backupen. Paddan reklamerades inom 3 år, den kraschade igen efter 2 månader. Lämnade in den igen, fick en helt ny likadan. Den kraschade efter några dagar. Lämnade in den igen, ingen åtgärd, fick betala undersökningsavgift. Jag lyckades installera om iOS med hjälp av appen, det var en hel del pyssel. Sparade 12-13 tusen, en ny med samma prestanda kostade så mycket.

Lärorikt med en hel del svordomar.
Om du inte har appen installera den.

Lammat

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
38767
Medlemskap
2025
Kolla på Inrego! Dom köper in företagstelefoner och datorer, r,unt 3 år gamla, kollar igenom och fixar till dom och säljer dom. Jag har handlat både datorer och telefoner och är hittills mycket nöjd.

Toppen