• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växellåda Växellåda

Birger

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
35112
Medlemskap
2025
Har fått koden "Dual clutch transmission modul". Behöver detta innebära totalt växellåds haveri? Någon som har erfarenhet?

Birger

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
35112
Medlemskap
2025
Jo, precis så är det. Var på Fiat verkstad igår och konstaterade att felet ligger i partikelfiltret. En av givarna visade -250 grader. Givaren var dessutom monterad utan den distansering som tillhör. Beställt ny givare som förhoppningsvis kommer i morgon. Får se om det är den eller kanske kabelbrott. Tack alla som engagerat sig.

Birger

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
35112
Medlemskap
2025
Nu är givaren bytt men partikelfilter problemet kvarstår. Jag har felkod för glödstift också och nu menar Fiat att glödstifts problem kan orsaka problem i partikelfiltret. Alltså nu byte av glödstift. Det är ju sommar nu så glödstiften har begränsad uppgift

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Nu är givaren bytt men partikelfilter problemet kvarstår. Jag har felkod för glödstift också och nu menar Fiat att glödstifts problem kan orsaka problem i partikelfiltret. Alltså nu byte av glödstift. Det är ju sommar nu så glödstiften har begränsad uppgift

Glödstiften har förutom att hjälpa till vid kallstart (förglödning) även till uppgift att få upp motortemperaturen så snabbt som möjligt för att få igång optimal rening av motorns utsläpp.
Fungerar inte efterglödningen så förkortas livet både för diesel partikelfiltret samt katalysatorn.

Toppen