• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nya körkortsdirektiv - sjunker priserna på 3.5-tonnare?

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Lyckliga ni i södra sverige..i Jämtland befattar sig inte primärvården med sådana hälsoundersökningar… vi får vackert betala privata bolag.. sverige är inte jämlikt..!

Fast Jämtland hör väl inte till Sverige ? Det är väl en egen republik?

Ps.lyckliga? I södra Sverige befattar sig inte primärvården om några hälsoundersökningar.... för det är nästan omöjligt som pensionär att få en besökstid! Min erfarenhet.....

Lubbis

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2025
I Östergötland får man vända sig till det privata då vårdcentral inte utfärdar intyget. 1 100 kr.

Vi har inte en sjukvård i Sverige utan en i varje region med olika avgifter, väntetider, principer etc.

PösslRyder

HBK Medlem
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2026
Var hittar du belägg för det påståendet ?

Husbil i Tyskland som väger mer än 3,5 ton likställs med lastbil.

So gilt es, sich mit einem schwereren Reisemobil im Straßenverkehr an alle Schilder mit dem Lkw-Symbol zu halten – denn das bedeutet eigentlich nicht "Lkw", sondern "alle Fahrzeuge über 3,5 t zGG".

PerS

Förlåt sent svar, men tänkte kommentera det här lite.

Det stämmer tyvärr verkligen att trafikskyltar som visar en lastbil-symbol får tolkas olika i olika länder. I Sverige betyder "lastbil" just det - lastbil.

I Tyskland gäller sådana skyltar alla fordon med en totalvikt större än 3500 kg - med undantag för bussar och personbilar. Och sistnämnda är problemet. Nu kan man ju försöka argumentera att en husbil är en personbil klass 2 och därmed en personbil. Och att man således får ignorera lastbil-skyltar. Så är dock inte fallet. Det finns domar om sånt och slutsatsen är att myndigheterna anser en husbil som ett fordon vars syfte är att bo, därför anses dem inte som personbil med fokus på person-befordring. Skyltarna som visar en lastbil-symbol bör alltså följas.

År 2020 ändrade jag totalvikten på min plåtis till 4250 kg och sammanställde en liten samling med trafikregler utomlands för husbilar mellan 3501 kg och 7500 kg.

Se nedan.

**) Expressväg: vissa länder har en mellangrej mellan vanliga landsvägar och motorvägar. Jag kallade dem för expressväg

1758019922023.png

Bilagor

• 1758019633521.png
    1758019633521.png
    92,8 KB · Visningar: 27
Toppen