• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Uppgradera till förstärkta fjädrar fram?

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Kommun
Ånge
Jag fick en "bra att veta" på besiktningen om höger fjäder fram trasig.

Registreringsnummer LGB92M. Fiat Ducato Multijet 100, 2.2D 2008.

Om detta visar sig stämma (besiktningsmannen hade fel gällande annat nämligen) och jag behöver byta båda fjädrarna fram så funderar jag på ifall förstärkta fjädrar för husbil ej är ett bättre alternativ? Det är ju en skåpbil ombyggd till husbil, väger nu 2.85 istället för 2,2 ton.

Jag planerar ej lägga 6000kr+ som lastatungt tar för märket MAD systems, men läste i en annan tråd på detta forum att folk köpt Lesjöfors förstärkta för ca 1000kr/st. När jag söker på regnr passar de ej min bil dock. Artikelnummer

4026198.​

Ska de passa iallafall, men finns inte med eftersom det inte är original? Eller någon som känner till andra förstärkta fjädrar som passar min husbil? Om det är en god idè dvs, att uppgradera till förstärkta fjädrar.

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Kommun
Ånge
Tackar. Lesjöfors skrev att 4026198 ska passa, att de är förstärkta men för under 2 ton. Sedan skriver trodo etc att de ej passar för mitt fordon men.

Är det någon vits med förstärkta fram fjädrar då? Rent generellt? För en husbil som väger 2.8 istället för 2.2 som är olastad.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tackar. Lesjöfors skrev att 4026198 ska passa, att de är förstärkta men för under 2 ton. Sedan skriver trodo etc att de ej passar för mitt fordon men.

Är det någon vits med förstärkta fram fjädrar då? Rent generellt? För en husbil som väger 2.8 istället för 2.2 som är olastad.
Om de passar till den framaxelvikten du har får du längre fjädringsväg och mera komfort. Men du måste först väga framaxelvikten för att veta om de passar.

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Kommun
Ånge
Om de passar till den framaxelvikten du har får du längre fjädringsväg och mera komfort. Men du måste först väga framaxelvikten för att veta om de passar.
Har någon undersökt ifall dessa förstärkta fjädrar gör husbilen högre fram?

Jag har nämligen köpt hjälp fjädrar bak från mad suspensions systems för drygt 5100kr som kommer höja bilen, och måste som sagt byta fjädrar fram också av andra anledningar.

Framfjädrar från mad suspensions system kostar 5-6000kr...

Enligt Lesjöfors ska dessa förstärkta fjädrar vara 20mm högre än original och något styvare, så man tycker ju det borde bli en höjning fram också. Då det blir billigare att köpa dessa fram från Lesjöfors än mad suspensions system som utlovar 35mm höjning.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har någon undersökt ifall dessa förstärkta fjädrar gör husbilen högre fram?

Jag har nämligen köpt hjälp fjädrar bak från mad suspensions systems för drygt 5100kr som kommer höja bilen, och måste som sagt byta fjädrar fram också av andra anledningar.

Framfjädrar från mad suspensions system kostar 5-6000kr...

Enligt Lesjöfors ska dessa förstärkta fjädrar vara 20mm högre än original och något styvare, så man tycker ju det borde bli en höjning fram också. Då det blir billigare att köpa dessa fram från Lesjöfors än mad suspensions system som utlovar 35mm höjning.
Kör på det. Svenska fjädrar fjädrar.

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Kommun
Ånge
Någon som har erfarenhet från TRW stötdämpare fram till sin husbil? Jag kikar specifikt på artikelnummer

JGM1050S​

Under 600kr styck.

Om jag ändå ska bort med allt för att montera nya spiralfjädrar är det lika bra att byta fjäderbenslagring + stötdämpare tänker jag.då det inte är utbytt på åtminstonde 10.000 mil förmodligen mer.

Dessa dämpare från TRW står som Premium hos bl.a trodo.se, och verkar bra enl. Googling på tillverkaren. Betydligt billigare än andra Premium som Monroe etc som kostar närmare 1300kr/st och upp. Någon med erfarenhet från dessa?

fritidsbonden

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025
Varför ska jag bli medlem, mycket tjat från andra medlemmar upplever jag under tiden på detta forum, tjänar ni något på ifall jag blir medlem börjar man undra?
Bra fråga, vad kan man tjäna på att vara medlem, förmodligen inget. Däremot sparar man lite pengar på att undvika medlemskap. För egen del då jag blir anklagad för snålhet svarar jag alltid att det är lite kärvt nu !

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
201 inlägg o fortfarande inte medlem !!

(Inte trevligt) .....snacka om att lämna trådens ämne...
Jonathan följer enbart hbk regler.
Hbk har helt nyligen haft årsmöte... det fanns där möjlighet att lämna in ett förslag på att ändra i reglerna.... det hade varit det rätta sättet om man vill ha saker på ett annat sätt.
Det är viktigt att Jonathan upplever forum och klubb så givande att han vill va medlem.
Låt honom bedöma det själv . Välkommen som medlem i Hbk...

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Intressant ämne. Många av oss har ju husbilar som alltid står lite på näsan! Hade gillat att ha den lite högre i nosen. Kostnaden verkar ju inte vara så hemskt avskräckande.

Sedan ang medlemskap, ska du Jonathan givetvis avgöra det själv. Jag tycker du verkar kunnig och framför allt, engagerad i frågor som berör oss husbilister gemensamt och tillför värde till forumet. Därför hade jag gärna sett dig som medlem..., men det är som sagt upp till dig.

Jolie

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2025
Varför ska jag bli medlem, mycket tjat från andra medlemmar upplever jag under tiden på detta forum, tjänar ni något på ifall jag blir medlem börjar man undra?
Självklart är det så att det är var och en som känner för om man vill vara medlem eller inte.
Som icke medlem kommer man inte åt allt på föreningens hemsida och kan inte utnyttja föreningens framförhandlade rabatter. Genom att utnyttja föreningens rabatt på bränsle har jag redan efter två tankningar tjänat in årsavgiften till föreningen. Genom bränslerabatten och andra av Husbilsklubbens framförhandlade rabatter är det rena vinsten att vara medlem i Husbilsklubben.
Det här var ju lite utanför trådskaparens fråga och jag intresserad av att följa vad resultatet med nya fjädrar blir.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du bidrar ju till det forums fortbestånd som du gärna använder för att få svar på dina frågor. Det är ju inte på något sätt gratis att driva det och föreningen trots att det är många medlemmar som jobbar ideellt med det.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Om en fjäder är trasig på besiktningen är det oftast så att sista varvet gått av , och då sjunker bilen en bit, normalt byter man bägge fjädrarna efter som bilen kan bli sned och farlig att framföra sen går oftats den andra sidan sönder efter ett tag.
Fjädrar kan komma från olika håll och viktigt att det är bra stål och håller specen.
Att bilarna står på nosen så att det behövs en lyft eller ramp på en ganska ny bil ska man inte tolerera som köpare.
Det beror på att man köper chassien hos en tillverkare med fel spec. dvs de är inte åtgärdade alls för att bygga ett husbilchasse på. Det borde man påpeka och begära byte för att köpa.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Självklart är det så att det är var och en som känner för om man vill vara medlem eller inte.
Som icke medlem kommer man inte åt allt på föreningens hemsida och kan inte utnyttja föreningens framförhandlade rabatter.
Jeg har for vane at svare på MEDLEMMERS spørgsmål, hvis jeg har den fornødne viden.
Spørgsmål fra interesserede svarer jeg ikke på. De må henvises til at søge svarene selv i de tråde de har adgang til.
(Det er sket enkelte gange at jeg har svaret udem at opdage at spørger blot var interesseret)

Toppen