• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fricamping

Micke.M

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
43291
Medlemskap
2025
Använder ni gasol eller 12v till kylskåpet vid fricampning? Drar kylskåpet mycket ström på 12v? Har solceller och 2 bodelsbatterier.

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
Jag använder bara gasol, 12V är väll mest tillför att användas när man kör men tycker inte det kyler så bra så jag har skippat det och 12V fungerar endast med motorn igång och inte via bodelsbatteriet, så är det på min bil hur det är på andra vet jag inte.
Rublriken säger fricamping med frågan gäller kylskåp, bättre rubriker ökar chansen för att folk läser/svarar ;-)

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag använder bara gasol, 12V är väll mest tillför att användas när man kör men tycker inte det kyler så bra så jag har skippat det och 12V fungerar endast med motorn igång och inte via bodelsbatteriet, så är det på min bil hur det är på andra vet jag inte.
Rublriken säger fricamping med frågan gäller kylskåp, bättre rubriker ökar chansen för att folk läser/svarar ;-)
Gasol ska och får du endast använda när du kör om du har godkänd CS. Tyvärr så har jag lite svår att förstå hur du menar för övrigt.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
CS vet jag tyvärr inte vad det är
CS = Crash Sensor.

Från 1/1 2007 måste alla nya motorfordon uppfylla kraven i direktiv 2001/56/EG ("värmardirektivet") som säger att det måste finnas någon form av automatisk avstängning ("krocksensor") om gasolen ska få vara påslagen under färd. Kraven skärpts i direktiv 2004/78/EG.22 jan. 2017.

Observera att Frankrike har en lagstiftning som förbjuder körning med gasolen inkopplad även i de äldre fordon som ej omfattas av värmardirektivet.

Pålle

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
På dom flesta bilar är det kopplat så det inte går att köra 12V utan motorn igång,att du har dålig kylning på 12V under färd kan bero på spänningsfall ,mät vilken spänning du har på kylen med motor igång

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
På dom flesta bilar är det kopplat så det inte går att köra 12V utan motorn igång,att du har dålig kylning på 12V under färd kan bero på spänningsfall ,mät vilken spänning du har på kylen med motor igång
Ok, glömmer ju att slå över från 12V så jag använder bara gasol blir en sak mindre att glömma :)

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Hur gör du med gasolen när du svänger in på macken för att tanka?

Fick ett lite annorlunda AI-svar.

Nej, det är inte säkert att ha ett gasolkylskåp igång när du åker in på en dieseltankställe. Det finns en risk för att lågan i kylskåpet ska slockna på grund av vind, och därmed kan gas komma ut och skapa en brandrisk.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hur gör du när du svänger in på macken för att tanka och möts av den betjänande farbrorn med en tänd cigarett i truten?

//Michael, medlem
Innan jag hade kompressorkylskåp, så lät jag den inbyggda säkerhgetsautomatiken sköta om att jag inte hade en öppen låga igång (lagkrav) när jag åker in på macken.

Även om jag är ålderspensionär, har jag alldrig råkar ut för betjäning, med eller utan cigarret på en mack.
  • Petiga skall vi vara, en tänd cigarret är ingen brandrisk jämfört med den öppna lågan i ett gasoldrivet kylskåp.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Innan jag hade kompressorkylskåp, så lät jag den inbyggda säkerhgetsautomatiken sköta om att jag inte hade en öppen låga igång (lagkrav) när jag åker in på macken.

Även om jag är ålderspensionär, har jag alldrig råkar ut för betjäning, med eller utan cigarret på en mack.
  • Petiga skall vi vara, en tänd cigarret är ingen brandrisk jämfört med den öppna lågan i ett gasoldrivet kylskåp.

Apropå cigarett, när man var tuff yngling på moped i mitten på 70-talet, så skrämde jag många andra "tuffingar" genom att ta bort tanklocket på moppen och fimpa i tanken istället för att fimpa med träskon.
Jag har aldrig lyckats få eld på bensin med en tänd cigg.

Undrar vad nästa ägare av den Puch Mexico'n tänkte när den kika ner i den soppatanken :swoon:

Toppen