• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Övertryck i vattensystemet?

Caravaner

HBK Intresserad
Kommun
Åtvidaberg
Tjena!

Har ett bekymmer med vattnet i husbilen, en Dethleffs A5880 från 2000 byggd på en Fiat Ducato om det spelar någon roll. När jag tar vatten i kökskranen, då kommer det vatten som fyller nästan en kaffemugg till efter att vi stängt av kranen, pumpen stannar men ändå kommer det ut nästan 2 dl till.

När vi spolar i badrummet rinner det även vatten i köksblandaren. Detta då även fast att båda kranarna är stängda och pumpen stängt av. Ända gången det INTE kommer vatten i köket när det inte ska är när vi spolar i toaletten.

Kranen i köket är bytt till en ny orginal men problemet kvarstår. Det är precis som om att det blir ett övertryck i systemet. Vi har luftat systemet efter konstens alla regler, ägaren innan hade även samma problem.

Vi har även följt alla slangar osv för att se om det finns något tydligt fel men allt verkar vara i sin ordning där. Är det pumpen som bråkar?

Någon som har någon idé på vad vi kan göra åt detta? Inget direkt bekymmer men sjukt störande.

Caravaner

HBK Intresserad
Kommun
Åtvidaberg
Hej!

Nu har jag granskat detta lite mera, men känner att jag ändå behöver hjälp.

Problemet kvarstår, att kökskranen "läcker" "rinner" lite efter att man stängt av den, eller om man använder kranen i badrummet. Jag provade att montera en backventil, mest för att se vad som händer. Kökskranen läcker fortfarande, lite mindre men läcker ändå.

Jag har spenderat otroligt många timmar på nätet och kommit framtill att systemet antagligen har ändrats, som jag förstått det satt det en tryckande pump i tanken, utan backventil och upp till kökskranen som var en Comet London original.

MEN, någon gång under åren har man bytt pumpen, nu sitter det det en Reich Twin pump i, med backventil. Det betyder att systemet har helt plötsligt fått ett vilotryck, och eftersom Comet London bara står pall för 1,5bars tryck tänker jag att den inte orkar hålla emot vattnet.

Låter det rimligt eller är jag helt ute och cyklar? Lösningen skulle vara isånafall att byta blandaren till tex en Reich Trend A, som dels har en keramisk insats men som också klarar av 3bars tryck. Vad som händer med blandaren/duschmunstycket i badrummet har jag inte en aning om, åker kanske på att byta den också då jag gissar på att den inte heller är byggd för att ha ett vilotryck.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Vi sammanfattar lite vad vi vet.
Om ni spolar i toaletten så läcker det inte i kökskranen men om ni duschar gör det.
Pratar vi om varmt eller kallt vatten som läcker ut i kökskranen? Oavsett i vilket läge v/k?

Pumpen är bytt till en med 3 bar tryck stämmer detta? Jag kan bara hitta med som högst 2,1 bar.
Vad tål pannan?

Ponera att man öppnar alla kranar utom kökskranen, då borde det inte vara så högt tryck i vattenledningen att kökskranen inte kan hålla emot.

Enklast vore att köpa en ny vattenpump på Biltema för en billig peng och se om det löser problemet.
Man skulle också kunna sätta en vattenfylld påse på vattenkranen och försiktigt blåsa i slangen vid vattenpumpen för att se om den håller tätt.
Vad händer om man tvångskör vattenpumpen med stängda kranar?

Caravaner

HBK Intresserad
Kommun
Åtvidaberg
Vi sammanfattar lite vad vi vet.
Om ni spolar i toaletten så läcker det inte i kökskranen men om ni duschar gör det.
Pratar vi om varmt eller kallt vatten som läcker ut i kökskranen? Oavsett i vilket läge v/k?

Pumpen är bytt till en med 3 bar tryck stämmer detta? Jag kan bara hitta med som högst 2,1 bar.
Vad tål pannan?

Ponera att man öppnar alla kranar utom kökskranen, då borde det inte vara så högt tryck i vattenledningen att kökskranen inte kan hålla emot.

Enklast vore att köpa en ny vattenpump på Biltema för en billig peng och se om det löser problemet.
Man skulle också kunna sätta en vattenfylld påse på vattenkranen och försiktigt blåsa i slangen vid vattenpumpen för att se om den håller tätt.
Vad händer om man tvångskör vattenpumpen med stängda kranar?
Nja, inte riktigt. Dusch/badrums kran är samma (sån slang man drar ut om man ska duscha). Öppnar jag den, rinner det vatten i köksblandaren. Öppnar jag bara köksblandaren och sedan stänger av den forsätter det rinna vatten även att pumpen stannat.

Det spelar ingen roll varmt eller kallt, blandarna är av sån sort med vred, ju mer man vrider ju mer varmvatten får man.

Om pumpen är bytt vet jag inte med säkerhet, det är det som är min killgissning, och att man då satt i en pump med backventil, trycket har jag inte en aning om. Gissningen innefattade att lösningen var att byta till en annan blandare som är byggd för högre tryck än originalet.

Som du säger, öppnar jag alla kranar utom kökskranen så rinner det i den iallafall.
Jag har inte provat att tvångsköra pumpen med stängda kranar, det kan jag testa i helgen men jag skulle tro att kökskranen kommer släppa igenom iallafall.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Nja, inte riktigt. Dusch/badrums kran är samma (sån slang man drar ut om man ska duscha). Öppnar jag den, rinner det vatten i köksblandaren. Öppnar jag bara köksblandaren och sedan stänger av den forsätter det rinna vatten även att pumpen stannat.

Det spelar ingen roll varmt eller kallt, blandarna är av sån sort med vred, ju mer man vrider ju mer varmvatten får man.

Om pumpen är bytt vet jag inte med säkerhet, det är det som är min killgissning, och att man då satt i en pump med backventil, trycket har jag inte en aning om. Gissningen innefattade att lösningen var att byta till en annan blandare som är byggd för högre tryck än originalet.

Som du säger, öppnar jag alla kranar utom kökskranen så rinner det i den iallafall.
Jag har inte provat att tvångsköra pumpen med stängda kranar, det kan jag testa i helgen men jag skulle tro att kökskranen kommer släppa igenom iallafall.
Ok, då har du inte brytarstyrd pump utan tryckstyrd och kanske med tryckutjämnare?
Eftersom det andra vattenuttagen är täta skulle det förvåna mig om det inte är kranen som är boven.

Toppen