• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dc-Dc laddare

Norsbron

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
38295
Medlemskap
2025
Hej
Första inlägget men varit med länge och läst mycket bra tips/erfarenheter.
Undrar: fick en Victron dc-dc installerad och när vi lämnade verkstaden så var vårt LI batteri på 99 % och när jag körde var ladd lite -.
Undrar då när kickar den in? Hur kan jag testa och veta innan vi åker ner i Europa?
Mvh Norsbron

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Når batteri er på 99% lades kun ganske lidt.

Det går faktisk at finde værdien for hvornår ladningen går i gang igen i indstillingerne for din ladeprofil i APP-en i telefonen.

Du kunne eventuelt prøve at aflade dit batteri med en eller anden større forbruger, så vil du kunne se hvornår ladningen sætter ind for fuldt igen.

Norsbron

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
38295
Medlemskap
2025
Ok tror att jag fattar språket fast jag bara är 10 mil från gränsen Karlstad

Jag har ingen app som LI och solcell men här är jag lost därav frågan..

Den ska kanske inte börja ladda alls utan börja när batteriet är på +- under något värde?
Ge gärna mer feedback. Jag vill veta att det fungerar innan vi åker.
Ps frugan är trött på att lösa allt efter vägen som vi alltid gjort

Nurket

HBK Medlem
Kommun
Asker
HBK-Nr
33390
Medlemskap
2026
Hei.
Hvis batteriet er fullt vil det ikke ta imot mer strøm.
Hvis dc-dc laderen din har blåtann kan du laste ned appen : VictronConnect, og da vil du se innstillinger og lading der.
Jarle

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej när du ändå håller på att pyssla lite så kan det vara läge att dels gå in på din/dina Victron och döpa om eller lägga till något i namnet, för hamnar du på en tätbefolkad ställplats eller camping så kan det komma upp en hel drös med Victron... ex... DC/DC laddare eller Smart Solar och det går inte att skilja på dem om de inte har ett eget namn eller tillägg som Jari.T's har.
Samt samtidigt lägga in en egen pinkod i den/dem i stället för (är det fyra nollor original ?) (nej kollat, sex nollor original skall det vara) så ingen annan kan komma in och bråka med dina inställningar... eller stänga av den.
Koppla sen in den till appen med nya pinkoden behöver du bara göra första gången.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Just det, du kan även ladda hem en annan app :p, i den kan du få förklaring på ex. vad olika blinkningar m.m. betyder och vad Victron'en håller på med eller vad som inte är ok.
Den heter "Victron Toolkit".
Kanske liite för mycke appinfo, men bra att ha tillgänglig om något krånglar så man vill snabbkolla något blinkmönster på dioderna.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Toppen