Studde
HBK Medlem
Hej alla som nu rustar!
Undrar vilka som provat Bil-Tema delbara damask för drivknuten, Dukato 85-93.
Vårhälsningar Studde
Vårhälsningar Studde
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Kommer bulten autm att riva damasken? Det går inte att snitta den lite isåfall?Problemet med ducato är framvagnen vilket medför att original damasken har en midja.
Det är casterstaget som vid nedfjädring kan komma i kontakt med damamasken så att den går sönder sitter en bult där som håller den till tvärstaget som gör att det inte fungerar.
Jag har samma problem lösningen jag gjort är att köpa nya jag beställde från skruvat, glöm i så fall inte packboxarna till växellådan.
Pratar du om inre eller yttre drivknut?Kommer bulten autm att riva damasken? Det går inte att snitta den lite isåfall?
Vid BYTE av damask rinner lite olja ur lådan(?) och mycket jobb att få isär knut?
Det är bättre om ägaren svarar på vad det är han har problem med, för nu spretar frågorna en del.Jag antar att det gäller den yttre, det är ju den som brukar gå sönder och ducato har ju liten vändcirkel med stora utslag så den får slita. Jag är nästan säker på att man måste ta ner axeln för att sätta dit en ny damask men enligt uppgift ska det inte rinna ut olja från lådan om jag uppfattat rätt men byter man packbox kan kanske en mindre mängd komma ut.
Finns ett speciellt verktyg för att få ut axeln från lådan eftersom det är ett snäppfäste med en fjäder ring i ett spår.
Det blir mer jobb med att bara byta damasken än en hel drivaxel.
Det finns dock ett sätt men jag vet inte om det går till Fiats damasker det är att använda en damask av ett speciellt töjbart gummi och ett verktyg där man kränger damaskens lillända över hela knuten. Då kan man göra det på plats när man lossat navmuttern och fästet för spindeln och viker ut fjäderbenet så man får isär det.
Jag tänkte så här att en gammal bil med trasig damask har ju en inre damask som kanske inte är helt frisk och är bilen körd en hel del med trasig damask så kan det finnas risk för slitage och man måste göra noggrant rent och i med nytt fett.
Har man tänkt behålla bilen och sätta den i toppskick är det nog nytt som gäller.
Man lär inte klara besiktningen med trasig damask.
Man ska nog ta sej en funderare och en totalöversyn av hela bilen och en kalkyl, som man får räkna med kommer att överskridas.
Själv hade jag nog en tanke om att montera casterstaget på undersidan av tvärstaget för då är det ur vägen men då påverkas även framvagnsgeometrin så man måste veta vad man gör och kompensera vilket förmodligen fiat hade gjort om det var lättlöst.
Det underliga är att på autodoc kommer det upp damasker som ska passa men som uppenbarligen inte gör det.
Finns en låsning av tvärstagsbulten på ovansidan av casterstaget med plåtbit och en mindre bult som fixerar skallen. man vill ju inte att det ska hoppa isär. Undre bulten är ju nylonlåsning på och lossar man den så behövs ju en ny mutter. Har man loss fjäderbenets undre spindelled kan man passa på att titta på gummibussningarna för casterstaget fram väldigt enkla att sätta dit två stycken, där kan man räkna med att de är slitna nya finns att köpa billigt. Om bilen vill styra när man gasar och släpper av utan att röra ratten så lär felet ligga där.
Det är mycket mer saker på ett spett än när man först tittar på det. Som tur är har vi vår Guru JANKRO som kan precis allt!! Jag lyssnar och lär men kan ha fel om en del saker.
Ja och svaren spretar ännu mer men ämnet är nog ganska genomlyst oavsett, finns nog ett antal gamla bilar som har samma problem som besiktningen hittar efter 2 år som de gamla har och då hinner det gå ner ordentligt.Det är bättre om ägaren svarar på vad det är han har problem med, för nu spretar frågorna en del.![]()
Är det bara damaskbyte så kan kanske det här vara ett tips.Hej alla som nu rustar!
Vårhälsningar Studde
Är det bara damaskbyte så kan kanske det här vara ett tips.
Hejsan, damasken med midja för att inte gå mot och bli nött gäller gen.ett -82 till-94 Ducato, den här som frågan gäller, gen.två -95 till -03 är inte alls samma delar och framvagn i.Problemet med ducato är framvagnen vilket medför att original damasken har en midja.
Det är casterstaget som vid nedfjädring kan komma i kontakt med damamasken så att den går sönder sitter en bult där som håller den till tvärstaget som gör att det inte fungerar.
Jag har samma problem lösningen jag gjort är att köpa nya jag beställde från skruvat, glöm i så fall inte packboxarna till växellådan.
av någon anledning, sorry, så cosmos inlägg om damasker till just gen.1, som ju den bilen tillhör stämmer.

Sorry, sorry....... Jag skrev det här "i går" men tryckte aldrig på "Skicka svar" för jag skulle iväg en stund på kvällskröken och såg att det låg kvar när jag skulle stänga av datorn och tryckte till på "Skicka svar" ...... som jag också glömde påslagen (lite bråttom).Han skriver ju 85-93 men årsmodeller och tillverkning kan ju såklart skilja.
Själv har jag inte mycket koll på årsmodellerna,.............
.