• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Vintercampa.

Johan Lindelöf

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
37969
Medlemskap
2025
Hej,
Jag är ny husbilsägare och funderar på ut och campa i höst och vinter. Jag äger en Ford Liberty ti 654. Vet någon om den är lämplig att vintercampa med?

Mvh Johan
 
Tack för alla svar! Det är LMC som är tillverkaren. Jag läser mycket på nätet om att det ska vara isolerade pumpar och tjocka fönster, dubbelgolv osv. Så jag tänkte höra om det är något som verkligen behövs för att bilen inte ska gå sönder. Jag tänker mig -10 till -15 grader kanske.
 
skaffa ett isolertäcke att sätta utanför fönsterna på hytten, inte på insidan, då får du frost på insidan av rutorna. Därefter är det inga problem.
 
Tack för alla svar! Det är LMC som är tillverkaren. Jag läser mycket på nätet om att det ska vara isolerade pumpar och tjocka fönster, dubbelgolv osv. Så jag tänkte höra om det är något som verkligen behövs för att bilen inte ska gå sönder. Jag tänker mig -10 till -15 grader kanske.
Allt uppräknat kan du klara dig utan. Olika modeller har olika förberedelser.
Har du tex avloppstanken oisolerad ute och det är -15 så bör kranen stå öppen och använda en hink vid avtapppningen (konstant öppen).
Det går att hålla dräglig temperatur även i en dåligt isolerad bil med enkla fönster, det går bara åt mer gasol.
Jag har luftvärme och inget dubbelgolv och campar 1-2v varje vinter i fjällvärlden. Kallaste vi haft ute är -30 och då låg vi runt 20 inne (blev dock is kring vissa luckor och vid trappan).
 
LMC har generellt haft goda vinteregenskaper i många år. Min tidigare LMC 6600 2007 var välisolerad och hade isolerad och uppvärmd gråvattentank. Den hade iofs Aldevärme och jag tror att din 654 har Truma. Egentligen inte någon big deal om värmeinstallationen är väl utförd och med elpatron. Det brukar det alltid vara på svensksålda LMC. Rådet med ett yttre isolertäcke för hytten är bra. Det är nog den åtgärd som får bäst effekt mot kallras. Komplettera gärna med en 230 volt keramisk värmare på ca 5-600 Watt i hytten om du ligger på el. Hytten är alltid den svagaste länken när det är kallt. Sen givetvis rejäla vinterdäck. Framhjulsdrivna och relativt baktunga Ford och Fiat, är inte så vassa att komma igång med när det är halt! Men vintercamping är mysigt.
 
Har kollat lite. Det har sålts LMC Liberty 654 ti både med och utan uppvärmd gråvattentank. Är du inte säker, så följ råden att ha avtappningskranen öppen med en spann under. Sen gäller det rådet de flesta gråvattentankar när det blir riktigt kallt!
 
Jag försöker läsa allt om vintercamping. Jag har en Hobby husvagn och det är ju inte den bästa vinter vagnen men det förekommer att folk använder den på vintern. Så jag undrar om någon har erfarenhet av Hobby på vintern.
 
Jag har ju ingen större erfarenhet av Hobby husvagn men de är väl som husbilarna, inte det optimala men de funkar, precis som jag skrev tidigare att allt funkar att vintercampa i. Kan man sova i bivack på Mount Everest så var det väl tusan om det inte skulle funka i en husbil/husvagn av märket Hobby :)
 
Jag har haft Adria, Fendt, LMC och Knaus husvagnar och husbilar över tid. Har vintercampat med alla. Både med Alde och Trumavärme. Alla har haft hygglig ventilation bak sittplatser och bakom överskåp. Har nu en Hobby husbil. Bra värme och hygglig isolering men inte antydan till ventilation bak överskåpen. Det ger en väldigt stabil och gnisselfri konstruktion, men en nackdel vid vintercamping. Det är inte så kul att dra fram ett par kallingar som frusit fast i väggen! Men, lösningen är enkel. Se till att luckorna inte stängs. Använd någon distans vid varje lucke så du får en eller gärna ett par centimeters glipa. Då funkar det bra.
 
De husvagnar jag haft har alla varit behagligare för vintercamping än någon av husbilarna.
Det drar kallt från hytten på husbilarna....
 
Tillbaka
Toppen