mtjok
HBK Medlem
Hej är det någon som har bytt glykol i värmesystemet på alde ?
vad jag undrar är om man kan pumpa in det i avtappningen.
vad jag undrar är om man kan pumpa in det i avtappningen.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Målet med metoden jag beskriver är att inte få in luft i systemet. Inkomna luftbubblor kan vara väldigt besvärliga att få bort i vissa bilar även om det finns luftningsnipplar på 'strategiska' ställen. Min metod bygger ju på att trycka på ny vätska i flödesriktningen. Om man vill snabba på processen kan man ju suga i den 'nedvikta' returslangen. Det viktiga är att fylla på i rätt takt så att luft inte kommer in. Kan i praktiken vara svårt om man ökar takten.Jag har luftburen värme så jag har aldrig ställts inför problemet men har i alla fall en fundering.
Finns det ingen anslutningspunkt där man kan vacumsuga? Denna metod är ju vedertagen vid glykolbyte på bilmotorer numera, och utrustningen som behövs är väldigt billig.
Hälsningar
Peter
Vacuumsuga funkar (nog) inte på Alde, då det är ett öppet system, i motsats till kylsystem på motorer.Jag har luftburen värme så jag har aldrig ställts inför problemet men har i alla fall en fundering.
Finns det ingen anslutningspunkt där man kan vacuumsuga? Denna metod är ju vedertagen vid glykolbyte på bilmotorer numera, och utrustningen som behövs är väldigt billig.
Hälsningar
Peter