F
F.d. 58788
Guest
Hej!
Tänke bara berätta en lite episod från besiktningen av husbilen igår.
På vår bil har vi en bakaxel från ALKO med max tillåten axeltryck om 2800kg, årsmodell 2015.
Tidigare besiktningar har jag informerat personalen om att ALKO är tydlig med att man inte får lyfta bilen i axeln, den är helt enkelt inte dimensionerad för det, vilke ti sig kan tyckas aningen märkligt. Nåväl, detta har i stort sett aldrig stött på några mothugg för än igår (trevlig/artig samtalston men motargument).
Besiktningspersonalen påstod då att det inte var någon fara att lyfta långt ut på axeln (nära infästningen i ramen) och att man dessutom hade dokumentation från ALKO vilket styrkte påståendet. Jag bad därför att få se dokumentet.
I dokumentat hänvisar ALKO till att man skall lyfta bilen vid de uppmärkta markeringarna utanför stötdämparna. Man hänvisar dessutom till en bild som inte fanns utskriven. Som tur är skruvar jag med vår bil och visste precis vad ALKO hänvisade till. Vilket är lyftpunkter i ramen något utanför stötdämparna. Ingen stans framgår att ALKO hänvisar till lyft i bakaxeln, vilket var precis det jag också informerat om.
Nu vidtog en argumentation om att det trots detta minsann inte var någon fara att lyfta långt ut på axeln och att nästa år var de tvungna att lyfta bilen för då var den så gammal. Efter ett tag blev vi dock överens om att deras utrustning för att göra jobbet var fel och att det mycket väl går att lyfta bilen bak...men inte i bakaxeln.
Jag svarade upp på påståendet att lyft måste ske nästa gång med att "då tar jag väl med mig en domkraft så lyfter vi bilen på rätt ställe". Döm om min förvåning när svaret tillbaks blev "Det behövs inte för vi har domkraft här!"
Vad var då problemet???
Tänke bara berätta en lite episod från besiktningen av husbilen igår.
På vår bil har vi en bakaxel från ALKO med max tillåten axeltryck om 2800kg, årsmodell 2015.
Tidigare besiktningar har jag informerat personalen om att ALKO är tydlig med att man inte får lyfta bilen i axeln, den är helt enkelt inte dimensionerad för det, vilke ti sig kan tyckas aningen märkligt. Nåväl, detta har i stort sett aldrig stött på några mothugg för än igår (trevlig/artig samtalston men motargument).
Besiktningspersonalen påstod då att det inte var någon fara att lyfta långt ut på axeln (nära infästningen i ramen) och att man dessutom hade dokumentation från ALKO vilket styrkte påståendet. Jag bad därför att få se dokumentet.
I dokumentat hänvisar ALKO till att man skall lyfta bilen vid de uppmärkta markeringarna utanför stötdämparna. Man hänvisar dessutom till en bild som inte fanns utskriven. Som tur är skruvar jag med vår bil och visste precis vad ALKO hänvisade till. Vilket är lyftpunkter i ramen något utanför stötdämparna. Ingen stans framgår att ALKO hänvisar till lyft i bakaxeln, vilket var precis det jag också informerat om.
Nu vidtog en argumentation om att det trots detta minsann inte var någon fara att lyfta långt ut på axeln och att nästa år var de tvungna att lyfta bilen för då var den så gammal. Efter ett tag blev vi dock överens om att deras utrustning för att göra jobbet var fel och att det mycket väl går att lyfta bilen bak...men inte i bakaxeln.
Jag svarade upp på påståendet att lyft måste ske nästa gång med att "då tar jag väl med mig en domkraft så lyfter vi bilen på rätt ställe". Döm om min förvåning när svaret tillbaks blev "Det behövs inte för vi har domkraft här!"
Vad var då problemet???