Regelverket för husbilarna är redan idag tämligen obegåvat. Jag köpte en ny bil i april 2015. Efter mindre än tre (3) veckor och 35 körda mil skulle min nya husbil besiktas. Vem kan komma på något så dumt? Jag fick senare veta att det är samma besiktningstvång på husbilar som ”långtradare”. Fakta i sammanhanget är dock att husbilar rullar runt 850 mil per år i genomsnitt. De stora tunga transportfordonen rullar mer än 50 000 mil per år sommar som vinter. Besiktningstvånget är emellertid detsamma. Vem är ansvarig för dylika dumheter?
Vad gäller skatteförslaget får vi hoppas att detsamma har landat i byrålådan för gott.
Sveriges bidrag till det globala utsläppet av CO2 är teoretiskt en promille. Vårt samlade utsläpp av CO2 är om man så vill 42 megaton. Varken Sverige, svenskarna eller allra minst husbilarna kan av detta skälet rädda världen undan klimathotet. I Sverige växer det mer skog än vad som huggs ner vilket innebär att koldioxid behöver tillföras utöver den som redan finns i det naturliga kretsloppet. Nettoökningen av skog i Sverige binder 44 megaton koldioxid per år vilket kan jämföras med Sveriges totala koldioxidutsläpp på 42 megaton. Svenskarnas totala utsläpp på 42 megaton är således mindre än vad vår expanderande skog behöver. Sveriges nettoutsläpp är i praktiken -2 megaton. Med andra ord mycket skrän utan orsak.
Alla de förslag som florerar om ingrepp mot bilismen är uteslutande grundade på bilfientlighet. Visst ska vi köra våra bilar på icke fossila bränslen men det är på intet sätt bråttom. Vår skogstillväxt behöver den lilla mängden koldioxid vi släpper ut.
Vad gäller skatteförslaget får vi hoppas att detsamma har landat i byrålådan för gott.
Sveriges bidrag till det globala utsläppet av CO2 är teoretiskt en promille. Vårt samlade utsläpp av CO2 är om man så vill 42 megaton. Varken Sverige, svenskarna eller allra minst husbilarna kan av detta skälet rädda världen undan klimathotet. I Sverige växer det mer skog än vad som huggs ner vilket innebär att koldioxid behöver tillföras utöver den som redan finns i det naturliga kretsloppet. Nettoökningen av skog i Sverige binder 44 megaton koldioxid per år vilket kan jämföras med Sveriges totala koldioxidutsläpp på 42 megaton. Svenskarnas totala utsläpp på 42 megaton är således mindre än vad vår expanderande skog behöver. Sveriges nettoutsläpp är i praktiken -2 megaton. Med andra ord mycket skrän utan orsak.
Alla de förslag som florerar om ingrepp mot bilismen är uteslutande grundade på bilfientlighet. Visst ska vi köra våra bilar på icke fossila bränslen men det är på intet sätt bråttom. Vår skogstillväxt behöver den lilla mängden koldioxid vi släpper ut.